اقتصاد هند چگونه 24 درصد کوچک شد؟

به گزارش مجله جام جهان، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار هند حکایت از این دارد که این کشور که در دهه گذشته بیشترین رشد مالی را در بین اقتصادهای عظیم دنیا به خود اختصاص داده بود، در سه ماهه دوم امسال میلادی شدیدترین افت کاهش فراوری ناخالص داخلی را در مقایسه با سایر اقتصادهای عظیم دنیا به ثبت رسانده است.

اقتصاد هند چگونه 24 درصد کوچک شد؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

دفتر ملی آمار هند روز دوشنبه در گزارشی بیان کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال مالی جدید (سه ماهه دوم سال 2020) در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 23.9 درصد کوچکتر شده است که این میزان افت فراوری ناخالص داخلی از سال 1996 یعنی نخستین سال ثبت و انتشار آمارهای رسمی مالی در هند، بی سابقه بوده است. بر اساس گزارش دفتر ملی آمار هند، بخش های ساخت وساز، فراوری و حمل ونقل در دوره سه ماهه مذکور بیش از سایر بخش های اقتصاد این کشور از بحران کرونا و تبعات مالی آن آسیب دیده اند.

با توجه به اینکه بسیاری از کارگران هندی در بخش غیررسمی اقتصاد این کشور مشغول کار هستند و مراجع آماری این کشور دسترسی چندانی به آمارهای افراد شاغل در بخش غیررسمی از جمله خیاط ها، کارگران روزمزد، کارگران مزرعه، کالسکه ران ها و ... ندارند، بسیاری از کارشناسان مالی بر این باورند که آمارهای رسمی منعکس نماینده میزان آسیب های وارده به بخش غیررسمی اقتصاد نیست و به همین دلیل میزان افت فراوری ناخالص داخلی هند بر اثر بحران کرونا می تواند حتی بیشتر از رقم اعلام شده از سوی دفتر ملی آمار هند باشد.

ادیتی نایار از اقتصاددانان مؤسسه سرمایه گذاری و اعتبارسنجی ICRA در دهلی نو، در این خصوص می گوید: محدودیت های شدید در دوره سه ماهه گذشته به افت فاحش فعالیت های مالی، از دست رفتن شغل ها و کاهش سطح درآمد منجر شده است. با انتشار آمارهای اصلاح شده احتمالاً تعیین خواهد شد که رکود مالی عمیق تر از این است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در اواخر ماه مارس [اوایل فروردین] محدودیت های به شدت سختگیرانه ای را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور وضع کرد. مودی دستور داد که کلیه شهفرایندان هندی در خانه های خود بمانند، حمل ونقل متوقف و اغلب کسب وکارها تعطیل شوند. در نتیجه این محدودیت ها، میلیون ها نفر از کارگرانی که طی سال های اخیر برای به دست آوردن شغل از روستاها به مناطق شهری مهاجرت نموده بودند، تصمیم گرفتند که به روستاهای خود بازگردند. در پی عمیق تر شدن رکود مالی در هند، مقامات این کشور بعضی از محدودیت های وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را لغو کردند و این تصمیم باعث افزایش جابجایی ها و متعاقباً شیوع بیشتر ویروس شد، به طوری که هند اکنون بالاترین آمار شیوع ویروس کرونا را در دنیا دارد.

هند که بالغ بر 1.3 میلیارد نفر جمعیت دارد، تا همین چند سال قبل نفر جزو چابک ترین اقتصادهای دنیا بود و با نرخ رشدی بالغ بر 8 درصد در سال رکورددار رشد مالی در بین اقتصادهای عظیم دنیا به شمار می رفت. اما حتی قبل از شروع بحران کرونا، فرایند کاهش نرخ رشد مالی هند شروع شده بود. در سال 2019 نرخ رشد مالی هند به کمترین میزان خود پس از بحران دنیای 2008 رسید و این کشور صندلی خود به عنوان سریع ترین اقتصاد عظیم دنیا را از دست داد.

داده های منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار هند نشان داد که شاخص هایی مانند مخارج مصرف نماینده، سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات طی سه ماهه گذشته افت شدیدی داشته اند. فعالیت در بخش های تجارت، هتلداری و حمل ونقل در این دوره سه ماهه به طور متوسط 47 درصد افت داشته و فراوریات بخش صنعت هند نیز 39 درصد کاهش یافته است. تنها نقطه روشن اقتصاد هند در سه ماهه گذشته، بخش کشاورزی این کشور بوده است که به لطف بارش های سنگین در فصل باران های موسمی سال جاری، سطح فراوری ناخالص آن نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.4 درصد رشد داشته است.

اقتصاددانان هشدار می دهند که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا (بیماری کووید-19) در هند می تواند فرایند بهبود اقتصاد این کشور را به تأخیر بیندازد و بانک مرکزی هند (رزرو بانک) را مجبور به اتخاذ سیاست های انبساطی شدیدتر در قالب کاهش مجدد نرخ بهره و ارائه محرک های پولی جدید کند.

به گفته ادیتی نایار از مؤسسه سرمایه گذاری و اعتبارسنجی ICRA، در حالی که فرایند بهبود در بخش هایی از اقتصاد هند شروع شده است، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و محدودیت های تازه ای که برای مهار این ویروس در نظر گرفته شده است، می تواند در این فرایند اختلال ایجاد کند. هند در حال حاضر با بیش از 3.7 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا، از این لحاظ پس از آمریکا و برزیل در رتبه سوم دنیا قرار گرفته است. از طرفی تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند اخیراً به حدود 80 هزار مورد در روز رسیده است که این رقم در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار بالاتر است. با این حال، نرخ مرگ ومیر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در هند هنوز هم نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است (حدود 1.8 درصد کل مبتلایان) که به گفته کارشناسان، این تفاوت به دلیل جوان تر بودن جمعیت هند در مقایسه با این کشورهاست.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، همچنان به دنبال این است که کشورش در سال 2024 -یعنی زمان برگزاری دور بعدی انتخابات عمومی هند که احتمالاً مودی نیز در آن شرکت خواهد نمود تا شاید برای سومین دوره پیاپی نخست وزیر هند گردد- یک اقتصاد 5 تریلیون دلاری باشد. هند در سال 2019 با فراوری ناخالص داخلی حدود 2.9 تریلیون دلاری، پنجمین اقتصاد عظیم دنیا پس از آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بود. اما اکنون بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد هند در سال 2020 ممکن است تا 10 درصد کوچکتر گردد و در صورت تحقق این پیش بینی، دستیابی به هدف اقتصاد 5 تریلیون دلاری در افق 2024 بسیار سخت خواهد شد.

پروفسور آرون کومار، استاد اقتصاد مؤسسه علوم اجتماعی دهلی نو (ISS)، معتقد است ضربه وارد شده در جریان بحران کرونا به بخش غیررسمی اقتصاد هند -که میلیون ها کارگر که اغلب از روستاها به شهرها مهاجرت نموده اند را در بر می گیرد- بسیار شدیدتر از چیزی است که بسیاری از مردم تصور می نمایند. وی می گوید: برآورد من این است که وقتی دولت بخش غیررسمی اقتصاد را در محاسبات خود وارد کند، میزان افت فراوری ناخالص داخلی به 40 درصد خواهد رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 688

به "اقتصاد هند چگونه 24 درصد کوچک شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد هند چگونه 24 درصد کوچک شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید