گردشگری در پساکرونا

به گزارش مجله جام جهان، قانون بودجه 99 کل کشور مانند سنوات گذشته پس از جمع بندی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب در هیئت دولت در قالب لایحه بودجه در اسفند 98 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در نهایت به تصویب رسید.

گردشگری در پساکرونا

اختصاص بودجه مناسب به وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی می تواند دریاری به این حوزه و برطرف مسائل حادث شده ببرطرفالان آن گره گشا باشد. خوشبختانه بودجه سال 99 با توجه و اهتمام نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با رشد 39 درصدی روبرو شد.

روح حاکم بر لایحه بودجه با توجه به شرایط تحریم و شرایط خاص اقتصادی و از طرفی ضرورت تأمین معیشت و تنظیم نیازهای مردم خصوصا جامعه بزرگی که در حوزه توریستی و صنایع دستی در کشور فعال بوده اندو در این بحران جهانی آسیب دیده اند را مورد توجه قرار داد و خوشبختانه به نتیجه مناسب رسید.

از این منظرتوریستی کشور که در زمینه جذب توریست خارجی با 8 میلیون و 600 هزار توریست ورودی قبل از شیوع کرونا بسیار پیروز عمل نموده بود امیدوار است به روزهای قبل بازشود، البته پس از ورود ویروس کووید19، مصوبه دولت درباره بخشش یا امهال اجاره بهای اماکن متعلق به وزارتخانه اجرا شد و تسهیلات حمایتی دولت به 3 رشته وزارتخانه از 10 رشته مورد حمایت دولت نیز مورد استقبال نهاده شد.

یکی دیگر از حوزه هایی که در این شرایط بسیار آسیب دیده است صنعتگران و هنرمندان فراوریکننده صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هستند، این قشر کوششگر و هنرمند با توجه به همه گیری ویروس کرونا مجبور به تعطیلی کارگاه های فراوریی خود شدند که خود به فرایند فراوری محصولات صنایع دستی در رشته های مختلف در کشور صدمه وارد نموده است، موجی از بیکاری، کمبود مواد اولیه و کاهش فراوری می تواند به پیکر این حوزه صدمات جبران ناپذیری را در طولانی مدت وارد کند، در این مقطع بودجه اختصاص یافته می تواند نقش تاثیرگذاری برای حمایت از صنعتگران و هنرمندان داشته باشد که با برنامه ریزی در سال جهش فراوری راهکارهای اجرایی برای برون رفت از این مشکل صورت پذیرد.

از این رو است که تمامی ارکان وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با تمام قوا باید در کوشش باشند تا صنعت توریستی کشور را که این روزها با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا دچار آسیب شده است حمایت نموده و با آنالیز و شناسایی نقاط آسیب دیده به ترمیم آن بپردازند.

اکنون با کاهش اتکا به منابع درآمدنفتی در کشور رویکرد تازه ای در حوزه درآمدزایی در اقتصاد کشور ایجاد شده است، صنعت سبز توریستی و دنیای صنایع دستی بدون مرز می تواند از ارکان تاثیر گذار در حوزه ارز آوری در کشور باشد، رونق توریستی و صنایع وابسته و همچنین صنایع دستی به کاهش آمار بیکاری، رشداقتصادی، افزایش فراوری داخلی، توانگری فراوریکننده داخلی منجر می شود و در پس این اتفاق به نفس نام سال 1399 یعنی جهش فراوری دست خواهیم یافت و به این گونه فراوریکننده و صنعتگر داخلی را خودکفا می سازد.

با افزایش توان سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهای توریستی و پروژه های این حوزه به رونق هرچه بیشتر این صنعت ارزآور جهانی بیش از پیش یاری خواهد شد، در صورتی که وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیز منابع اقتصادی قابل قبولی داشته باشد می تواند در مواقع لزوم با ارائه تسهیلات از سرمایه گذاران و فعالان این حوزه حمایت بیشتری داشته باشد و به مرور به رونق توریستی با وجود تمامی ظرفیت های موجود در کشور یاری کند.

با عنایت به اضافه شدن دو عنوان جدید به برنامه های اعتباری سال 1399 و رشد بودجه وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی این مهم می تواند راهی رو به آینده توسعه این صنعت سبز در کشور بگشاید بدین گونه که با حمایت از صنایع آسیب دیده این حوزه می توان جان دوباره ای به پیکره این صنعت بخشید.

بدون شک این بودجه با کوشش های بی وقفه مسئولین وزارتخانه با همراهی نمایندگان و فراکسیون توریستی مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا کرد و قطعا دولت به شکل ویژه از این بودجه حمایت نموده است. امیدواریم که با همت متعالی فعالان این حوزه پس از پشت سرگذاشتن دوره سخت بیماری کووید19 به شاخص های مورد نظر در حوزه توریستی بازگردیم و رشد پیش بینی شده در این حوزه محقق شود.

*سرپرست معاونت سرمایه گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی

** روزنامه اعتماد / سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 1399

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 539

به "گردشگری در پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید