احتمال سرمازدگی باغات آذربایجان شرقی، راهکارهایی برای مقابله با خسارت

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کاهش دما در استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی باغات در بعضی نقاط استان اطلاع داد و راهکارهایی برای مقابله با آن را تشریح کرد.

احتمال سرمازدگی باغات آذربایجان شرقی، راهکارهایی برای مقابله با خسارت

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمدباقر بی پروا در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه کرد: سرمازدگی از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی و باغات به شمار می آید که بایستی با روش های پیشگیرانه، آن را به حداقل کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگاران، وی ضمن تشریح راهکارهای مقابله با سرمازدگی باغات در استان ادامه داد: روش های مقابله با سرمازدگی به دو دسته تقسیم می شوند که بخش اول شامل اقداماتی است که پیش از فرا رسیدن شب های یخبندان بایستی انجام گیرند که انتخاب مکان مناسب کاشت گیاه از مهمترین روش های مقابله با سرمازدگی، نیز در این مرحله قرار گرفته است

وی متذکر شد: انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و ... بستگی دارد و خطر یخبندان نیز در دامنه های جنوبی کمتر از دامنه های شمالی است.

بی پروا با بیان این که هر چه عمق خاک بیشتر باشد، توانایی جذب گرمای بیشتری را دارد، اضافه کرد: خاک های تیره رنگ، قدرت بیشتری در جذب اشعه های خورشید دارند و نسبت به خاک های روشن دیرتر سرد می شوند.

وی با بیان این که استفاده از ارقامی که در مرحله گلدهی، تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند، یک اقدام بسیار مهم تلقی می گردد، گفت: بعضی ارقام دیرتر به گل می فرایند و سرمای بهاره را پشت سر می گذارند.

وی با اشاره به انتخاب پایه مناسب جهت مقابله با سرمازدگی احتمالی باغات، اضافه کرد: پیوند زدن بر روی پایه های مقاوم به سرما می تواند بسیار مفید باشد، هم چنین استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در فصل پاییز نیز توصیه نمی گردد در حالی که مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که احداث بادشکن و موانع فیزیکی مانند دیوار از ورود هوای سرد به باغ جلوگیری می نماید، گفت: هرس زودهنگام در مناطق سردسیر و قبل از آغاز سرما، آسیب فراوانی به درخت می رساند لذا در این مواقع بایستی هرس را به پس از برطرف خطر سرمازدگی به تعویق انداخت.

وی با بیان این که بخش دوم اقدامات مقابله با سرمازدگی در شب های یخبندان انجام می گردد، ادامه داد: استفاده از وسایلی مانند بخاری جهت گرم کردن موقت محیط سودمند است که در مکان های پست و بلند، بخاری هایی در بخش پست می گذارند تا حرارت به سمت بالا حرکت کند و محیط را گرم کند.

وی گفت: آبیاری بارانی گیاهان از روش های حفاظت گیاهان در مقابل سرما و یخبندان است و این روش در خصوص گیاهان یکساله و گیاهان دائم مانند درختان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش آب بر روی شاخه و برگ نباتات یخ می زند و هر گرم آب در حال یخ زدن حدود 80 کالری گرما آزاد می نماید که باعث حفاظت گیاه از سرما شده و تا زمانی که مخلوط آب و یخ روی شاخ و برگ گیاه باشد، درجه حرارت مساوی صفر است که در نتیجه دماهای زیر صفر به گیاهان آسیب نمی رساند.

بی پروا غرقابی کردن از روش های قدیمی مقابله با سرمازدگی باغات دانست و بیان نمود: آب آبیاری، درجه حرارت بالاتری از باغ دارد و از کاهش درجه حرارت سطح زمین جلوگیری می نماید.

وی ادامه داد: پوشش درختان نیز یکی دیگر از اقدامات جهت مقابله با سرمازدگی احتمالی باغات بوده و در این روش درختچه ها و نهال های جوان را توسط شاخ و برگ درختان پوشش می دهند؛ هم چنین در این راستا می توان درختان را از طریق پلاستیک پوشش داد.

وی با بیان این که استفاده از مه پاش و ایجاد مه در محیط، می تواند از کاهش دمای محیط جلوگیری کند، با آرزوی سالی پربار برای کشاورزان اظهار امیدواری کرد تا با راهکارهای مطرح شده هیچ کشاورزی از سرمازدگی متضرر نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1075

به "احتمال سرمازدگی باغات آذربایجان شرقی، راهکارهایی برای مقابله با خسارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال سرمازدگی باغات آذربایجان شرقی، راهکارهایی برای مقابله با خسارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید