استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد

به گزارش مجله جام جهان، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد صورت می گیرد.

استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد

فرهاد فلاح، مدیرکل حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: از سال 1388 معاونت صنایع دستی کشور با همکاری سازمان ملی استاندارد، اقدام به تهیه و تدوین استاندارد کیفیت 180 رشته صنایع دستی کرد که همه آنها به تصویب سازمان ملی استاندارد رسید. این استانداردها بصورت تشویقی بوده و الزام اجرایی تا این تاریخ نداشت؛ اما در سال 1398 برای اولین بار فراوریات هفت کارگاه چاقوسازی کرند غرب در کرمانشاه گواهی تشویقی استاندارد دریافت کردند.

مدیرکل حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اضافه کرد: با توجه به اینکه ارائه گواهی استاندارد و الصاق نشان استاندارد بر روی محصولات صنایع دستی می تواند در افزایش صادرات نقش مهمی داشته باشد، این اداره کل در جلساتی با مدیرکل و کارشناسان دفتر تدوین استاندارد، لزوم اجباری کردن استاندارد برخی از محصولات و رشته های صنایع دستی نظیر شیشه دست ساز، فیروزه کوبی، خاتم، قلم زنی، قلم کاری و مینا را تائید کردند و در حال حاضر در صدد تدوین روش آزمون رشته های یاد شده هستیم که پس از تصویب باید تمام فراورینمایندگان این شش رشته نشان استاندارد و گواهی استاندارد برای محصولات خود دریافت و به مبادی ذی ربط مانند گمرک برای صادرات ارائه نمایند.

فلاح گفت: از سال 1399 صنایع دستی هم بعنوان هفدهمین عضو کمیته استاندارد ایسمیک مورد پذیرش نهاده شد و تا به امروز دو جلسه با کارشناسان استاندارد کشورهای مسلمان برگزار گردید تا بتوانیم استانداردهای مورد وثوق این کشورها را در زمینه صادرات صنایع دستی تهیه و اجرایی کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1316

به "استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید