الیاف کربن؛ از صنایع هوایی تا صنعت ساختمان

به گزارش مجله جام جهان، توماس ادیسون دانشمند نام آشنای امریکایی در ابتدا الیاف کربن را در سال 1880ثبت اختراع نمود. در آغاز دهه 1960 بود که تولید پیروز تجاری الیاف کربن، با اهداف نظامی و برای کاربرد در هواپیمای جنگی آغاز شد.

الیاف کربن؛ از صنایع هوایی تا صنعت ساختمان

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام افزیر، پس از آن تولید تجاری فیبر کربن به ویژه در ژاپن رونق گرفت و در دهه 80 افزایش تولید این محصول در اروپا و امریکا سبب کاهش قیمت این محصول شد. رنگ این الیاف مشکی، غیر حلال در آب و بدون بو می­باشد. الیاف کربن فوق العاده سخت، محکم و سبک هستند و نسبت مقاومت به وزن بالایی دارند.

کابرد فیبر کربن در صنایع مختلف

الیاف کربن تولید شده از طریق مقاوم سازی افزیر در صنعت ساختمان بعنوان یک متریال عالی جهت بهسازی و مقاوم­سازی مورد استفاده قرار می­ گیرد. علاوه بر صنعت ساختمان الیاف کربن کاربردهای فراوانی در صنعت خودروسازی، هوافضا، پزشکی، انرژی و دیگر صنایع دارد.

انواع مختلف الیاف کربن

الیاف کربن در انواع مختلفی عرضه می­ شود، از جمله نخ ، پارچه کربن یک جهته، پارچه کربن دو جهته، نوار لمینت، که به نوبه خود برای ایجاد قطعات کامپوزیت الیاف کربن استفاده می شود.

ویژگی­های الیاف کربن

مقاومت کششی بالای این الیاف (حدود5000 مگاپاسکال) و وزن سبک آن و البته مقاومت این الیاف در برابر حرارت سبب شده در صنعت کامپوزیت FRP و مقاوم سازی ساختمانها جایگاه ویژه­­ای داشته باشند.

از جمله ویژگی­های بسیار مهم الیاف کربن نسبت مقاومت به وزن آن است که مهندسین صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان را بر آن داشته تا بجای استفاده از روشهای سنتی و متداول مانند استفاده از ژاکت بتنی یا فولادی که باعث افزایش چشمگیر وزن ساختمان می­شود از الیاف کربن جهت بهسازی و مقاوم سازی ساختمان استفاده نمایند.

علاوه بر این الیاف کربن مقاومت خوبی در برابر خستگی دارند و دوام و عمر طولانی در برابر مواد شیمیایی همچون محیط اسیدی و قلیایی از خصوصیات فیبر کربن به شمار می رود.

دسته بندی انواع فیبر کربن

فیبر کربن معمولا بر اساس تعداد فیلامنت، مقاومت کششی، مدول الاستیسیته، و دمای نهایی عملیات حرارتی دسته بندی می گردند.

الیاف کربن بر اساس تعداد فیلامنت به رشته الیاف کمتر از 24000 فیلامنت که توو (TOW) کوچک یا سبک و رشته الیاف بیشتر از 24000 فیلامنت که اصطلاحاً توو بزرگ یا سنگین نامیده می شوند، دسته بندی می گردند.

الیاف کربن بر اساس مشخصات مکانیکی نیز به صورت الیاف یا فیبر کربن با مدول الاستیسیته بسیار بالا (بیشتر از 540 گیگاپاسکال) - مدول بالا(350-450 گیگاپاسکال) - مدول میانه(250-350گیگاپاسکال ) و همچنین فیبر کربن با مقاومت کششی گسیختگی بالا (مقاومت کششی بیشتر از 3000 مگا پاسکال) و فیبر کربن با مقاومت کششی بسیار بالا (بیشتر از 5000مگاپاسکال) دسته بندی می گردند.

CFRP بر اساس دمای نهایی عملیات حرارتی نیز به الیاف MH (دمای عملیات حرارتی بالاتر از 2000 درجه سلسیوس)، الیاف SH (دمای حدود 1500 درجه) و الیاف TH (دمای کمتر از 1000 درجه) تقسیم بندی می ­شوند.

استفاده از فیبر کربن در بهسازی و مقاوم­سازی سازه­ ها

با توجه به مقاومت بالا و وزن سبک الیاف کربن از این الیاف جهت افزایش دوام و ظرفیت مقاومت المان­های بتنی در روش ­های مختلف استفاده می شود.

از جمله موارد مورد استفاده از این الیاف در بهسازی و مقاوم­سازی سازه­های بتنی می­ توان به این موارد اشاره نمود:

· افزایش ظرفیت محوری ستون­ها با محصور کردن ستون­ها از طریق الیاف کربن

· افزایش ظرفیت خمشی و برشی تیرها افزایش ظرفیت کششی دیوارهای برشی با استفاده از الیاف کربن

· مقاوم­سازی پل­ها و زیرساخت­های حمل و نقل

· مقاوم­سازی اجزای غیرسازه­ای همچون دیوارهای جدانماینده، دیوارهای پیرامونی

· جهت مقاوم­سازی سیلوها، مخازن، دودکش­های صنعتی و لوله­های بتنی

کاربرد فیبر کربن در ساخت کامپوزیتFRP و چاپد کربن

از الیاف کربن برای ساخت الیاف FRP و چاپد استفاده می­شود. الیاف FRP ساخته شده از کربن به اختصارCFRP خوانده می ­شود و بصورت های مختلف از جمله الیاف کربن تک جهته، دو جهته، انکر و اسپایک و لمینت تولید می ­شوند. همچنین از فیبر کربن جهت تولید چاپد کربن که ماده افزودنی به بتن جهت مسلح سازی المان­های بتنی است، استفاده می­ شود.

الیافی که در ساخت فیبر کربن یا همان CFRP ها مورد استفاده قرار می گیرد معمولا از طریق رزین اپوکسی به اعضای باربر در سازه ها اضافه شده و ظرفیت برشی، خمشی و محوری اعضا را بهبود می بخشند.

در الیاف تک جهته جهت قرارگیری این الیاف در راستای صفر درجه می­ باشد و نیروها را در یک جهت تحمل می کند. در الیاف دو جهته قرارگیری این الیاف در دو راستای صفر درجه و 90 درجه می ­باشد که نیروها را در دو جهت متعامد بهم تحمل می­ نماید. انکرهای کربن از رشته های کربن تک جهته تشکیل شده اند که موجب افزایش قابل توجه فشار محوری و چسبندگی بالاتر سطح و فیبر کامپوزیت FRP می شود. از دیگر مزایای انکر کربن می توان به جلوگیری از جداشدگی بین الیاف و سطح اشاره نمود.

الیاف کربن را از کجا می توان تهیه کرد؟

جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید الیاف کربن، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می توانند به وب سایت شرکت افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید. شرکت مقاوم سازی افزیر به عنوان یکی از بزرگترین تامین نمایندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها در کشور فعالیت دارد. شرکت افزیر در راستای تامین نیازهای کشور در این زمینه، با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به تولید و ارائه انواع الیاف کربن و شیشه تک جهته و دو جهته و همچنین چسب و رزین FRP نموده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1420

به "الیاف کربن؛ از صنایع هوایی تا صنعت ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیاف کربن؛ از صنایع هوایی تا صنعت ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید