بازگشت رسمی حق رای ایران در سازمان ملل

به گزارش مجله جام جهان، به گزارش خبرنگاران، دبیرکل سازمان ملل در نامه ای به رئیس مجمع عمومی این نهاد بین المللی رسما اظهار داشت ایران، مبلغ لازم برای خروج از لیست کشورهای مشمول ماده 19 را پرداخت نموده است.

بازگشت رسمی حق رای ایران در سازمان ملل

پیش از این، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی تایید کرد بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده و به محض وصول در نیویورک، حق رای کشورمان باید طبیعتا در آغاز هفته میلادی (امروز دوشنبه) بازشود.

کره جنوبی بیش از 18 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرد.

به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به تازگی در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اطلاع داده بود ایران حق رای خود را به علت افزایش حق عضویت معوقه در سازمان ملل از دست داده است.

بر اساس ماده 19 منشور ملل متحد، حق رای یک کشور عضو سازمان ملل متحد، زمانی تعلیق می شود که بدهی های معوقه آن برابر یا بیشتر از میزانی باشد که باید طی دو سال پرداخت کند.

تخت روانچی 24 دی ماه خاطرنشان کرد رایزنی ها را با سازمان ملل برای برطرف تعلیق حق رای ایران و واریز حق عضویت در این نهاد بین المللی آغاز نموده ایم و امیدواریم این کار در اسرع وقت به نتیجه برسد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان ملل همواره متعهد بوده است حق عضویت خود را به موقع پرداخت کند و ما در عمل نیز این موضوع را ثابت نموده ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: اما متاسفانه برای دومین سال پیاپی با مشکل پرداخت حق عضویت خود روبرو شدیم که علت آن به اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران برمی شود.

وی توضیح داد: تحریم های ظالمانه آمریکا نه تنها در زمینه های مختلف از جمله دارو، تهیه اقلام انسانی، تجهیزات پزشکی و غیره تاثیر داشته بلکه در کار سازمان ملل نیز وقفه ایجاد نموده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات دولت کره جنوبی خاطرنشان کرد: کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره احتمال استفاده از دارایی های مسدود شده تهران برای پرداخت حق عضویت این کشور در سازمان ملل هستند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری کره جنوبی به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش داد: کره جنوبی با ایران درباره پیشنهاد استفاده از دارایی های مسدود شده ایران به علت تحریم های آمریکا، به منظور یاری به پرداخت حق عضویت این کشور به سازمان ملل و به دست آوردن دوباره حق رای خود مذاکره می نماید.

ایران بیش از هفت میلیارد دلار دارایی در دو بانک کره جنوبی شامل بانک صنعت کره (IBK) و بانک ووری (worri Bank) دارد که به علت تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مسدود شده اند.

ایران خواهان آزادی دارایی های بلوکه شده خود است که یکی از موضوعات حساس در روابط دو جانبه ایران و کره جنوبی محسوب می شود.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1553

به "بازگشت رسمی حق رای ایران در سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت رسمی حق رای ایران در سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید