بیوه ساز، پرنده مرگبار ارتش آمریکا که بیش از همه آمریکایی کشته!، عکس
به گزارش مجله جام جهان، روزیاتو نوشت: پرنده نظامی که ظاهراً معروفیت خود را به خاطر حوادث مرگبار به دست آورده است، پس از سانحه ای در اواخر ماه گذشته که چهارمین حادثه مرگبار آن در کم تر از دو سال است، بار دیگر بحث برانگیز شده است.
هواگرد V - 22 Osprey که در خدمت نیروی دریایی، نیروی هوایی و تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده است، یکی از توانمندترین هواپیماهای برخاست و فرود عمودی در دنیا است. اما این قابلیت با هزینه همراه است: این هواگرد نرخ حادثه ای بیش از سه برابر همتای کم توان خود یعنی UH - 60 Blackhawk دارد.
بر اساس بیانیه 6 دسامبر فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ایالات متحده (AFSOC)، پس از حادثه اخیر - که در 29 نوامبر در ساحل کاگوشیما در جنوب ژاپن رخ داد و هر هشت خدمه آن کشته شدند - نیروی هوایی و نیروی دریایی، ناوگان V - 22 خود را زمینگیر نموده اند.در 7 دسامبر، فرماندهی سیستم های هوایی نیروی دریایی بیانیه خود را منتشر کرد مبنی بر اینکه تمام انواع V - 22 Osprey را به خاطر هشدارهای فراوان زمین گیر خواهد نمود.
یک شاهد عینی محلی در سانحه 29 نوامبر به خبرگزاری NHK ژاپن گفته است که این هواگرد در حال پرواز وارونه بود که آتش سوزی در بال چپ آن رخ داد. پس از آن انفجاری رخ داد که آسپری بی آن که به سمت جلو برود، مستقیما به سمت پایین و دریا رفت. NHK بعدا گزارش داد که این هواپیما از پایگاه هوایی ایواکونی متعلق به نیروی دریایی آمریکا به سیمت پایگاه هوایی کادنا در جزیره اوکیناوا پرواز می نموده است. این هواپیما مقصد خود را به فرودگاه یاکوشیما در جزیره یاکوشیما تغییر داد، اما در مسیر سقوط کرد.
هشت خدمه ای که کشته شدند، از پرسنل نیروی هوایی آمریکا بودند که به دسته سی و نهم عملیات ویژه، مستقر در پایگاه هوایی یوکوتا تعلق داشتند. بقایای هر هشت نفر پیدا شده است.
نیروی هوایی ایالات متحده این پرواز را به عنوان ماموریت آموزشی معمول توصیف نموده است. به گفته نیروی هوایی، آنالیز های اولیه نشان می دهد که نقص بالقوه در اجزای هواپیما باعث این حادثه ناگوار شده است، اما دلیل اصلی این نقص در حال حاضر معین نیست.
هواگرد V - 22 Osprey در سال 1989 به عنوان اولین پرنده نظامی تیلت روتور یا روتور کج عملیاتی دنیا رونمایی شد. دوران توسعه این هواپیما حدود 18 سال به طور انجامید که بسیار غیرمعمول بود و خاتمه در سال 2007 وارد سرویس نیروی دریایی آمریکا شد. MV - 22 جایگزین هلیکوپترهای CH-46 Sea Knight متعلق به دوران ویتنام به عنوان هواپیمای باربری میانه برای تفنگداران دریایی شد و در حال حاضر حدود 298 فروند از یک ناوگان 360 فروندی برنامه ریزی شده، وارد سرویس شده اند. نیروی هوایی 52 فروند CV - 22 B Osprey را به عنوان یک سیستم حمل و نقل عملیات ویژه دوربرد در اختیار دارد، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده میخواهد 48 فروند از نوع CMV - 22 B را به عنوان یک پرنده مخصوص حمل و نقل بر روی عرشه ناوهای هواپیمابر خریداری کند و تدارکات را بین ناوهای هواپیمابر پهلو گرفته و در حال حرکت جابجا کند.
دوره توسعه Osprey برای چندین تصادف شناخته می گردد که سه مورد آن بین سال های 1992 تا 2000 رخ داد و در مجموع 30 نفر کشته شدند. این امر منجر به لقب بیوه ساز (The Widowmaker) این پرنده شد و هم از نظر ایمنی و هم از نظر هزینه مورد انتقاد شدید نهاده شد.
این هواگرد کج روتور در زمان معرفی تا دهه 2010 از نرخ ایمنی نسبتاً خوبی برخوردار بود و تنها هفت حادثه مهم با آن رخ داد، اما این اواخر حوادث مرگبار زیادی اتفاق افتاده است. چهار تفنگدار دریایی در ماه مارس 2022 در نروژ در سانحه ای که به خطای خلبان نسبت داده شد کشته شدند. پنج تفنگدار دریایی در ژوئن 2022 در جنوب کالیفرنیا کشته شدند که به نقص کلاچ هواپیما نسبت داده می گردد. سه نفر در یک تصادف در استرالیا در اوت 2023 در حادثه ای که هنوز در دست آنالیز است کشته شدند.
-
پلیس فتا از آنتی ویروس موبایلی فارز رونمایی کرد
-
مدل تازه تجهیزات نظامی انفرادی سربازان ارتش روسیه/ عکس
-
روش تازه هک آیفون فاش شد
طبق اعلام نیروی دریایی در ژوئیه 2022، Osprey نرخ تصادف کلاس A برابر با 3.61 در هر 100،000 ساعت پرواز را داشته است. این قبل از دو حادثه آخر در استرالیا و ژاپن بوده است. پنتاگون حوادث کلاس A را چنین توصیف می نماید: حادثه مستقیمی که در مجموع 2,500،000 دلار یا بیشتر هزینه دارد، حادثه ای که منجر به مرگ یا از کارافتادگی کلی دائمی یا انهدام هواپیمای وزارت دفاع می گردد.
در مقام مقایسه، نرخ سانحه هلیکوپتر تهاجمی میانه UH - 60 Black Hawk در خدمت ارتش آمریکا در سال 2021 تنها 0.87 بوده است.با این حال، این مقایسه تا حدودی قیاس مع الفارغ است، زیرا قیمت هر Osprey حدود 84 میلیون دلار است، در حالی که قیمت شاهین سیاه 19 میلیون دلار است. به طور کلی، هواپیماهای گران قیمت تر معمولا هزینه خسارت بیشتری را متحمل می شوند و حادثه ای که برای اوسپری کلاس A است می تواند یک کلاس B (کم تر از 2.5 میلیون دلار، شامل ناتوانی دائمی، یا سه آسیب) یا حتی کلاس C (کم تر از 600 هزار دلار خسارت) برای بلک هاوک باشد. با این حال، بدون شک اندازه تصادفات کلاس A هواگرد آسپری نزدیک به چهار برابر بیشتر از UH - 60 است.
این هلیکوپتر از زمان جنگ دنیای دوم تا زمانی که نیروی دریایی آمریکا در سال 1989 با خرید MV - 22 Osprey موافقت کرد، اصلی ترین نوع هواپیماهای عمود پرواز و فرود بود. طراحی تیلت روتور که شامل دو موتور توربوشفت با دو پروانه بزرگ است، به این هواگرد اجازه می دهد تا مانند یک هلیکوپتر به صورت عمودی پرواز کند و سپس پروانه ها را 90 درجه بچرخاند تا مانند یک هواپیمای معمولی پرواز کند. Osprey اولین هواپیمای عملیاتی شده بود که می توانست در هر پرواز به هر دو حالت پرواز کند.
قابلیت چند منظوره به Osprey برترین های هر دو سیستم را داد. این پرنده می توانست از کشتی های تهاجمی آبی خاکی یا پدهای فرود تعبیه شده روی زمین بلند گردد و فرود بیاید, در حالت معمولی با سرعت 260 گره (در مقابل 152 گره برای UH - 60 M Black Hawk) پرواز کروز داشته باشد و تا 2,100 مایل دریایی (1,071 مایل برای Black Hawk) پرواز نماید. بعلاوه Osprey می تواند سریع تر و دورتر از هلیکوپترهای معمولی پرواز کند و انعطاف پذیری بیشتری در ماموریت ها داشته باشد و شانس بیشتری برای غافلگیر کردن دشمن داشته باشد.
سانحه مرگبار ماه نوامبر آسپری, تازه ترین مورد از چهار تصادف در کم تر از دو سال گذشته است. در حالی که یک سانحه به خطای خلبان نسبت داده شد, حداقل یک سانحه دیگر دلیل مکانیکی داشته است. هواگرد Osprey ممکن است قابلیت های بیشتری را در اختیار نیروهای جنگی آمریکا قرار دهد, اما ممکن است کمی خطرناک تر نیز باشد.
5858
منبع: خبرآنلاین