جشن ثبت ملی پسته رفسنجان سال جاری قرار است متفاوت برگزار گردد

به گزارش مجله جام جهان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، جشن ثبت ملی پسته رفسنجان سال جاری قرار است متفاوت برگزار گردد.

جشن ثبت ملی پسته رفسنجان سال جاری قرار است متفاوت برگزار گردد

هفت سال از ثبت ملی پسته رفسنجان میگذرد و امسال جشن این ثبت با تغییراتی در نحوه و مکان برگزاری انجام می گردد تا این مراسم با حضور تعداد افراد و شکوه بیشتری برگزار گردد.

پسته جزو اصلی ترین محصولات کشاورزی استان کرمان محسوب می گردد که کشت آن در منطقه ها شمالی استان بیشتر رونق دارد و سالانه علاوه بر تامین احتیاج داخلی قسمت زیادی از آن نیز به سبب مرغوبیت به خارج از کشور صادر می گردد و ارزآوری مناسبی دارد.

شهرستان رفسنجان جزو منطقه ها اصلی کاشت درخت پسته در استان و کشور است که محصول آن کیفیت بالایی دارد و 80 هزار هکتار باغ در این شهرستان زیر کشت محصول پسته رفته است.

رقم های پسته رفسنجان جزو مرغوب ترین محصولات هستند که شهره دنیای دارند و کله قوچی، اکبری، فندقی، احمد آقایی، اوحدی و غیره از مشهورترین آنها به شمار می روند.

ششمین جشن ملی پسته رفسنجان سال گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در شهر جوادیه فلاح بخش نوق در حالی برگزار گردید که عمده محصول به علت خشکسالی و سرمازدگی از بین رفته بود و این جشن محدود و با استقبال کمی برگزار گردید.

اما در امسال پیش بینی می گردد 65 هزار تن محصول در امسال از باغات رفسنجان برداشت گردد که همین افزایش محصول باعث شده تا مسئولان این جشن را با انگیزه بیشتر و مفصل تر در پنج نقطه از شهرستان رفسنجان طی مدت پنج روز برگزار نمایند.

آنطور که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان به نقل از رئیس این اداره در رفسنجان اعلام نموده، امسال به همین مناسبت جشنهای مختلفی از تاریخ 26 تا 30 شهریور در پنج منطقه رفسنجان برگزار می گردد.

حسن حسینی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رفسنجان اضافه نمود: جشن ملی پسته در شهرهای رفسنجان، جوادیه الهیه، صفاییه، کشکوییه و روستای کبوترخان در این شهرستان برگزار می گردد.

وی گفت: اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته نیز در خانه حاج آقا علی رفسنجان (بزرگ ترین خانه خشتی دنیا) با شکوه بزرگی برگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان بیان نمود: اجرای برنامه های فرهنگی با رویکرد توسعه گردشگری و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، فم تورهای گردشگری (تورهای آشناسازی)، جشنواره های غذا و شیرینی مبتنی بر پسته را در جشن ملی پسته خواهیم داشت.

وی گفت: بیش از یک قرن است که پسته در شهرستان رفسنجان کاشت و برداشت می گردد و این محصول در سال 1395 در لیست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1820

به "جشن ثبت ملی پسته رفسنجان سال جاری قرار است متفاوت برگزار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن ثبت ملی پسته رفسنجان سال جاری قرار است متفاوت برگزار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید