جولان چشم بادامی ها در بازار ایران پس از لغو تحریم ها

به گزارش مجله جام جهان، چین نامی آشنا برای بازارهای ایران است.حداقل در چند سال اخیر از جنس چینی زیاد گفته و شنیده شده و همه جا صحبت از این است که چشم بادامی های مشهور، اقتصاد ایران را قبضه نموده اند.چشم بادامی هایی که از بازار پوشاک و...

جولان چشم بادامی ها در بازار ایران پس از لغو تحریم ها

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،چین نامی آشنا برای بازارهای ایران است.حداقل در چند سال اخیر از جنس چینی زیاد گفته و شنیده شده و همه جا صحبت از این است که چشم بادامی های مشهور، اقتصاد ایران را قبضه نموده اند.چشم بادامی هایی که از بازار پوشاک و کیف و کفش گرفته تا صنایع دستی و خودرو نفوذ نموده اند و همه جا ردپایی از خود به جا گذاشته اند .حتی مدتی ماجرای ورود کارگران چینی به ایران هم مطرح بود و در اواخر دولت دهم این ماجرا سر و صدای زیادی بر پا کرد.با آغاز به کار دولت یازدهم نیز انتقاد به اقتصاد چینی دولت دهم شدت بیشتری گرفت اما حالا با گذشت نزدیک به 3 سال از فعالیت حسن روحانی و آغاز اجرایی شدن برجام و تحریم ها، رئیس جمهور چین به ایران می آید و قرار می شود، ایران و چین در 10 سال آینده سطح روابط شان را تا 600 میلیارد دلار افزایش دهند!

این در حالی است که نگاهی به آمارهای گمرک هم نشان می دهد در طی این نزدیک به 3 سال فعالیت دولت روحانی نیز، چینی ها کم سود ننموده اند.

از سوی دیگراز همان ابتدا که خبر آزادی دلارهای بلوکه شده ایران امیدواری های مردم را برای بهبود بازارهای مسکن، خودرو و کالاهای اساسی بیشتر کرد و همچنین حالا که هر روز خبر لغو تحریمی به گوش می رسد، هنوز دولت یازدهم در شوک توافق به سر می برد و برنامه ریزی مدون مالی، برای اقتصاد پس از تحریم ارائه نشده است.

در این میان از آنجایی که مصرف گرایی در میان مردم همه گیر شده است، کارشناسان مالی از ابتدا بیم آن را داشتند که موج دوم مصرف گرایی در ایران با لغو تحریم ها آغاز شود. مصرف گرایی که موج اول آن در دوران سازندگی و پس از جنگ تحمیلی 8 ساله ایجاد شد و تا به امروز به نوعی می توان گفت ماندگار شده است و حالا لغو تحریم ها می تواند بازار را برای تجار و واردکنندگان کالاهای مصرفی به خصوص از چین فراهم کند.با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص قرارداد جدید مالی با چین نیز به نظر می رسد دولت یازدهمی ها در این خصوص بی میل نیستند.

همه سخنان دولت یازدهمی ها در انتقاد به اقتصاد چینی

هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی حدود 10 ماه پیش در رقابتهای انتخاباتی اش به مردم و فراوریکنندگان وعده داد؛ورود کالاهای خارجی را مدیریت خواهد نمود.

بعد از آن اما در آذر ماه سال 92 ، حسن روحانی وقتی در قامت رئیس جمهور تازه کار در پیشگاه مردم ایران سخن گفت، صراحتا با انتقاد از چینی شدن اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی ها. درسال های اخیر، شغل زیاد درست کردیم، منتها برای چینی ها و کره ای ها مرتب شغل اضافه کردیم.

بعد از آن نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی ، کمتر از شش ماه بعد از سخنان او در خصوص اشتغالزایی برای چینی ها، برگ دیگری از اقتصاد چینی را رو کرد.جهانگیری 5 اردیبهشت ماه سال 93، صحبت از اشتغالزایی 700 میلیارد دلاری برای چینی ها با پول نفت ایران کرد.

جهانگیری گفت: در دو دوره گذشته، 700 میلیارد دلار پول مملکت خرج واردات کالا به کشور شد، در دو دوره قبل پیش و پس از مصرف 700 میلیارد دلار، تعداد شاغلین در کشور 20 میلیون نفر بوده است و این به آن معناست که این میزان پول رفته و موجب اشتغال جوانان چینی و کشورهای دیگر شده است.

بعد از آن نیز معاون اول دولت یازدهم روز شنبه 5 اردیبهشت 1394، در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، در اظهار نظری ضمن انتقاد از عدم توجه به فراوری داخل در سال های گذشته سخنان خود را تکرار کرد و گفت: طی چند سال گذشته 700 میلیارد دلار پول نفت ملت ایران هزینه شد بدون آنکه میزان اشتغال و فراوری در این کشور افزایش پیدا کند و تنها باعث گشت تا اشتغال در کشورهایی نظیر چین رونق پیدا کند.

آمارها چه می گویند؟

در این میان اما نکته مهم اینجاست که طبق آمارهای رسمی صادرات چین به ایران در 6 ماه نخست فعالیت دولت حسن روحانی رشد قابل توجه 58 درصدی داشته و به 9.17 میلیارد دلار رسیده است.در دوره مشابه قبل از آن این رقم بالغ بر 5.8 میلیارد دلار گزارش شده است.

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چیننیز نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 6 ماه نخست عمر دولت حسن روحانی رشد 27 درصدی داشته است.

بر اساس این آمار،کل مبادلات تجاری دو کشور در ماه های سپتامبر 2013 تا فوریه 2014 بالغ بر 23.17 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل از آن یعنی سپتامبر 2012 تا فوریه 2013 حدود 18.2 میلیارد دلار اعلام شده است.

آمار سال 93 هم نشان می دهد، میزان واردات از چین در این سال به لحاظ وزنی معادل 5 میلیارد و 516 میلیون کیلوگرم بوده که همین میزان سبب شده تا 12 میلیارد و 732 میلیون و 747 هزار دلار ارز از کشور خارج شود.

در این میان، شاید بیشترین آماری که تامل در آن، اقتصاد چینی تر شده ایران را در دو سال اخیر نمایان می نماید، گزارش 8 ماهه منتهی به آبان سال 94 است.

آنگونه که آمار واردات کالا در 8 ماهه منتهی به آبان ماه امسال نشان می دهد، میزان واردات از چین در این مدت که هنوز 4 ماه از سال باقی مانده است، 3 میلیارد و 225 میلیون کیلوگرم بوده که ارزبری 6 میلیارد و 782 میلیون و 426 هزار دلاری داشته است. پس حداقل در امسال، دولت یازدهم حدود 7 میلیارد دلار برای چشم بادامی ها اشتغالزایی نموده است و به این ترتیب به نظر می رسد انتقادها در آغاز کار دولت یازدهم تنها نمایشی احساسی برای جلب نظرافکار عمومی بوده و هرگز به مرحله اجرا و سندیت نرسیده اند.

هر چند بسیاری از مالی ها معتقدند، مهم ترین دلیل افزایش حجم واردات از چین آزادشدن اولویت واردات کالاهای مصرفی و لوکس است و این امر به دلیل خریدار داشتن آنهاست و به این ترتیب نوک پیکان انتقاد نامحسوس به سمت مردم و فرهنگ مصرف گرایی بر می شود اما با این حال این مساله از بی توجهی دولت یازدهمی ها قول و قرارهایشان برای افزایش فراوری و اشتغال کم نمی نماید و در واقع نگرانی از موج سرازیر شدن کالاهای چینی به کشور بعد از لغو کامل تحریم ها را افزایش می دهد.

منبع:سایت فردا

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 299

به "جولان چشم بادامی ها در بازار ایران پس از لغو تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان چشم بادامی ها در بازار ایران پس از لغو تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید