خانه های خلاق صنایع دستی، 100 میلیارد تومان تسهیلات مقرون به صرفه می گیرند

به گزارش مجله جام جهان، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور گفت: با همکاری بعضی دستگاه ها ازجمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امضای تفاهم نامه با آنها، در امسال 100 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کم بهره برای خانه های خلاق صنایع دستی و بافندگی ها در نظر گرفته شده است.

خانه های خلاق صنایع دستی، 100 میلیارد تومان تسهیلات مقرون به صرفه می گیرند

هادی میرزایی، در نشست اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان، اضافه کرد: سال گذشته قرار شد برای دو سال پیاپی اعتبارات بیمه فعالان صنایع دستی برای یک میلیون و 400 هزار نفر در نظر گرفته گردد و این حمایت ها تا سال 1401 ادامه یابد.

او با اشاره به اینکه فستیوال خانه های خلاق صنایع دستی کشور از مردادماه امسال تا مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم این تسهیلات و اعتبارات بتواند بخش عمده ای از نگرانی فعالان این حوزه را پوشش دهد.

میرزایی اظهار کرد: ظرفیت تسهیلات در نظر گرفته شده تا سقف 50 میلیارد تومان و به ازای هر خانه 500 میلیون تومان از ظرفیت 6 درصدی از محل سامانه کاراست که به ازای هر مشتری هم تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات به فروشندگان پرداخت می گردد.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور بیان نمود: مقرر شده صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان عملیات اجرایی و زیرساخت فستیوال خانه های خلاق صنایع دستی را فراهم کند که امیدواریم به زودی این خبر خوب محقق گردد، مسئولان استان کرمان هم نسبت به معرفی و صدور کارت های مهارت فعالان صنایع دستی اقدام نمایند.

او با تأکید بر اینکه استان کرمان در زمینه صنایع دستی و دستبافته های روستایی و عشایری متمایز است، توضیح داد: خانه خلاق صنایع دستی کرمان هم در یکی از مجموعه کاروانسراهای استان راه اندازی می گردد.

میرزایی، در پاسخ به پرسش فعالان حوزه صنایع دستی مبنی بر اینکه چرا دولت اهتمام لازم را برای همگرا کردن سیاست ها و حمایت از فعالان صنایع دستی ندارد، اظهار کرد: مهم ترین رویکرد ما همگرا کردن سیاست ها و همه دستگاه های ذی ربط در راستای مأموریت هایمان بوده که در آنالیز، یا قوانین را دچار مسئله می دانستیم یا تفاهم نامه ها ظرفیت اجرایی نداشتند.

او در بخش دیگری به موضوع اماکن تاریخی به اسم یکی از موارد تنونظر برای واگذاری امور بهره برداری و احیای ابنیه پرداخت و گفت: تا سرانجام سال 98، 80 ابنیه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده بود که فقط 27 مجموعه به بهره برداری رسید که کند طی کردن این جهت، زمان زیادی را برای احیا بناها احتیاج دارد.

میرزایی اظهار کرد: در طول یک سال و نیم گذشته در رویکردی نو توانسته ایم 70 مجموعه را به بخش خصوصی واگذار و به بهره برداری برسانیم که در این رابطه بازسازی و احیای خانه غفاری کرمان به زودی به وسیله شرکت توسعه عمران کرمان شروع با کاربری گردشگری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور، از واگذاری خانه حاج علی رفسنجان به بخش خصوصی اطلاع داد و گفت: این خانه شرایط واگذاری به بخش خصوصی را دارد که با همکاری اوقاف و امور خیریه انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه تغییر سیاست ها و دولت ها هیچ مانعی برای سرمایه گذاران ایجاد نمی کند، ادامه داد: باید وظایف و مسئولیت های دولت را به مردم واگذار کرد و محدوده حاکمیتی و نظارتی دولت را افزایش داد تا بتوانیم پیروز تر از گذشته عمل کنیم.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: صنایع دستی، فرش و گردشگری از اولویت های اصلی اتاق و فعالان اقتصادی در کرمان است و همیشه کوشش شده از هر موقعیتی برای مطرح کردن کرمان به اسم خاستگاه فرش و صنایع دستی کشور استفاده گردد اما متناسب با آن صندلی و شأن، اقدامی انجام نشده که امیدواریم با یاری همه فعالان این حوزه انجام گردد.

سیدمهدی طبیب زاده اضافه کرد: تأمین اقتصادی پاشنه آشیل این گونه فعالیت هاست و اگر تسهیلات قابل رقابت به فعالان حوزه های گردشگری و صنایع دستی داده نگردد، نمی تواند در بازارهای بین المللی به اسم مهم ترین ابزار رشد، حضور داشته باشند و رقابت نمایند.

او اظهار کرد: راهنمایی سرمایه گذاری های استان از منابع معدنی به سمت شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش پذیر در دستور کار است که صنایع دستی هم می تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد.

طبیب زاده، اعلام کرد: طی تفاهم نامه بین اتاق کرمان، بانک رسالت، نمایندگان مجلس، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است در امسال 12 هزار شغل در مشاغل خانگی و خرد سرمایه گذاری گردد و حتماً بخش مهمی از آن را به گردشگری، فرش و صنایع دستی اختصاص خواهیم داد.

او با بیان اینکه صنایع دستی، فرش و گردشگری جزو پیشران های اقتصادی استان خواهند بود، گفت: تلفیق امکانات بخش خصوصی، برندینگ و بازاریابی بین الملل با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان و فعالان می تواند حرکت خوبی برای ارتقا و رشد این صنعت باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان هم در این نشست بیان نمود: با توجه به اینکه صنایع دستی سرمایه گذاری کمتری نسبت به صنعت و معدن برای ایجاد اشتغال احتیاج دارد، این سؤال مطرح می گردد که چرا دولت حمایت لازم را تا به امروز انجام نداده که باید آسیب شناسی انجام گردد.

محمدرضا بهرامی اضافه کرد: در استان کرمان حدود 100 رشته صنایع دستی و 100 هزار صنعتگر وجود دارد که حمایت لازم از آنها صورت نگرفته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1255

به "خانه های خلاق صنایع دستی، 100 میلیارد تومان تسهیلات مقرون به صرفه می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های خلاق صنایع دستی، 100 میلیارد تومان تسهیلات مقرون به صرفه می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید