خبرنگاران جدال با کرونا در غرب اصفهان شدت یافت

به گزارش مجله جام جهان، اصفهان- خبرنگاران- پس از انتشار خبر فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان فریدن، جدال با این بیماری در این منطقه و شهرهای همجوار شدت یافت، تکاپوی پر چالشی که موفقیت در آن نیازمند برنامه ریزی اصولی و مشارکت همگانی است.

خبرنگاران جدال با کرونا در غرب اصفهان شدت یافت

با وجود اجرای مستمر تمهیداتی که در ستادهای مقابله با کرونا برای این شهرستان ها اندیشیده شده بود، درست در زمانی که بسیاری از مردم مستقر در شهر اصفهان و شهرهای همجوار بار و بندیل سفر به غرب استان را بسته و حتی تصمیم به اسکان موقت در منازل استیجاری گرفته بودند، روز آدینه اعلام خبر فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید رجایی داران(بخش مرکزی فریدن) و ابتلای قطعی یک بیمار دیگر به کرونا در شهرستان چادگان از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تمهیدات و اقدامات برای مقابله با کرونا را تشدید و امیدها برای سفر به این خطه را در هم شکست.

امروز نیز به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن، نتیجه تست کرونای 2 بیمار بستری در این شهرستان مثبت اعلام شد و هنوز نتیجه تست هفت نفر دیگر که مشکوک به این بیماری هستند معین نیست.از فریدونشهر هم خبر می رسد نخستین بیمار مشکوک به کرونا پیش از ظهر امروز، در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) این شهرستان بستری شد که هنوز نتیجه تست او معین نیست. اگرچه این آمار باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تایید و اعلام گردد، اما انتشار همین چند خبر نگران نماینده از سوی رسانه های منطقه، کافی بود تا مسئولان چهار شهرستان که از ابتدای شروع شیوع کرونا برای جلوگیری از شیوع آن در منطقه به میدان آمدند، این بار با صراحت و سرعت، گام بعدی عملیات مقابله با کرونا را شروع نمایند تا زنگ خطر این ویروس نوظهور این بار جدی تر از همواره در غرب اصفهان به صدا در آید.

با اینکه چند روز پیش پیست اسکی فریدونشهر و افوسِ بوئین میاندشت به عنوان مهمترین جاذبه های برفی غرب استان تعطیل اعلام شد، اما مردم این شهرستان ها از بی توجهی به این موضوع و ادامه ورود توریستان به این مناطق ابراز نگرانی کردند تا اینکه مسئولان فریدونشهر از جمله فرماندار و دادستان به این موضوع ورود و با انتشار مصاحبه ها و اطلاعیه هایی ورود توریست به این شهرستان را ممنوع بیان کردند.

بنا بر اعلام ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در فریدونشهر اکنون همه محورهای خاکی و یا آسفالت این منطقه که به شهرستان های مجاور منتهی می شوند مسدود است و تردد تنها به وسیله جاده اصلی این شهرستان با نظارت اکیپ پایش سلامت مستقر در آن مکان انجام می گردد.

فرماندار چادگان نیز پذیرش مهمان در همه مجموعه های توریستی و تفریحی تا سرانجام فروردین ماه در این شهرستان را ممنوع بیان کرد.

بنا بر مصوبه ستاد مدیریت کرونا و شورای تامین چادگان، اکنون نقاط ورودی شهرها و روستاهای این شهرستان نیز در مرحله اول به مدت سه روز توسط اکیپ های سنجش سلامت کنترل می گردد و از افراد غیربومی تست ابتلا به کرونا گرفته خواهد شد که در صورت مشاهده علائم اولیه، افراد مشکوک به پزشک معرفی و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، قرنطینه می شوند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوئین میاندشت نیز در اطلاعیه ای به همه بنگاه های املاک و مراکز رهن و اجاره، هشدار داد هر گونه اقدام به رهن و اجاره واحدهای مسکونی به افراد غیر بومی شهرستان به هر مدت، بدون اجازه و تایید و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده یا گزارش مردمی مبنی بر تخلف از این اطلاعیه، واحد متخلف به شورای تامین و مراجع قضایی معرفی و واحد مربوطه پلمپ خواهد شد.با اینکه تا امروز هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در این شهرستان مشاهده نشده است اما مسئولان این تصمیم را برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کردند.

کمیته آموزش و اطلاع رسانی ستاد پیشگیری از کرونا شهرستان فریدن نیز امروز اطلاعیه مشابهی در این خصوص منتشر کرد که در آن از مشاوران املاک درخواست شده به هیچ عنوان مجاز به اجاره یا رهن ملک به افراد مهاجر و غیربومی نیستند.

فرماندار فریدن نیز از کنترل ورودی های این منطقه از روز یکشنبه به وسیله استقرار اکیپ های سنجش سلامت برای تست شرایط افراد غیر بومی، همچنین شروع بکار اکیپ سیار برای کنترل ورود کارگران فصلی به این شهرستان اطلاع داد.

به منظور جلوگیری ازشیوع کرونا در غرب استان، برگزاری نماز آدینه و هر گونه نماز جماعت در مساجد و حسینیه های چهار شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

ستادهای پیشگیری بیماری کرونا همچنین در اطلاعیه های جداگانه، از مردم خواستند برگزاری عروسی، مجلس ترحیم و هر گونه برنامه جمعی را به فرصتی دیگر موکول نمایند. بازارهای روز نیز از هفته گذشته تا اطلاع ثانوی تعطیل است و شهرداری ها از استقرار دست فروش ها و کسبه سیار که از سایر مناطق به غرب استان می آیند جلوگیری می نمایند.

عملیات ضدعفونی و گندزدایی مدارس، معابر و اماکن عمومی در شهرها همچنان ادامه دارد. مسئولان می گویند این عملیات بزودی در روستاها نیز شروع خواهد شد. با وجود جدی شدن مساله کرونا در غرب استان، شماری از شهروندان می گویند اقدامات صورت گرفته کافی نیست و فرایند ضدعفونی باید با پوشش بیشتر و بسرعت به خصوص در سرانجامه های مسافربری، تاکسی ها، خودپرداز بانک ها و مکان های شلوغ انجام گردد. بنا بر اعلام ستاد های پیشگیری از کرونا، همه هشدارهای لازم به اصناف از جمله نانوایی ها برای جلوگیری از انتقال کرونا داده شده و با متخلفان برخورد می گردد. توزیع محلول ضد عفونی نماینده در بسته بندی های مختلف نیز از روز آدینه در داروخانه های سطح شهر با نظارت شبکه های بهداشت و درمان شروع شده است، این در حالی است که همچنان بعضی از شهروندان در این شهرستان ها از کمبود اقلام بهداشتی و یا قیمت بالای ماسک گله مند هستند.

از بیمارستان ها نیز خبر می رسد پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و خدماتی سخت مشغول پیکار با کرونا هستند. جلسات هماهنگی بین بخشی در راستای اتخاذ تصمیم منطبق با شرایط به طور مستمر در این مراکز تشکیل می گردد.با وجود همه کوشش ها، در این میان هراس از شیوع بیشتر کرونا با وجود کمبود امکانات درمانی و تشخیصی با توجه به وسعت منطقه و محرومیت آن نگرانی مردم را دو چندان نموده است. مسیرهای صعب العبور فریدونشهر و جمعیت بالای روستایی این مناطق را نیز باید به این نگرانی افزود.

شبکه های مجازی بخصوص کانال ها و گروه های تلگرامی نیز در این شرایط به یاری مسئولان آمده اند و به مخاطبان در مورد کرونا و روش های پیگشیری از آن به طور مستمر اطلاع رسانی می نمایند. مردم نیز بخش بزرگی از مطالبات و نگرانی های خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. اصحاب رسانه هم همه کوشش خود را بکار گرفته اند تا در این شرایط بحرانی، همچنان به رسالت خود یعنی درج اخبار صحیح برای آگاهی بخشی به مردم پایبند باشند.

سر و کله کرونا در غرب استان در حالی پیدا شد که از بعضی شهرها خبر می رسد مردم همچنان نسبت به هشدارها بی توجه هستند.با توجه به همزمانی این موضوع با شلوغی روزهای سرانجام سال بیم آن می رود بر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این مناطق افزوده گردد که به اذعان کارشناسان ، گذر از این مخاطره نیازمند تدبیر فوری و مستمر مسئولان و مشارکت خودجوش مردم است.

مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه ها، کتابخانه ها، اماکن ورزشی و استخرها نیز همزمان با سراسر کشور در این منطقه تعطیل است.

شمار تعداد قطعی مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل تا هفدهم اسفند، 234 نفر اعلام شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: آمار شهرستان های کاشان و آران و بیدگل توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان ارائه می گردد هرچند امروز وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان(مجموع اصفهان و کاشان) را 484 نفر بیان کرد که بر این اساس، اصفهان پس از استان های تهران، قم و گیلان در رتبه چهارم ابتلا به این بیماری قرار گرفته است.

آرش نجیمی افزود: تا هفدهم اسفند از 867 نمونه مشکوک گرفته شده در استان اصفهان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، جواب آزمایش 234 مورد ابتلا به کرونا، مثبت و قطعی و جواب 633 مورد منفی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعداد افراد جان باخته بر اثر بیماری کرونا در استان همان آمار دیروز یعنی 11 نفر است که سن آنها 64، 70، 81، 74، 77، 68، 83، 68، 64، 63 و 17 سال بود.

وی با بیان اینکه بعضی از این افراد دارای بیماری زمینه ای بودند، گفت: فرد 17 ساله فوت شده نیز دارای بیماری دیابت نوع یک بود.

نجیمی میانگین سنی مبتلایان به بیماری کرونا در استان اصفهان را 57 سال اعلام و افزود: مبتلایان به این بیماری شامل 147 مرد و 87 زن هستند که از میان آنها تا به امروز 17 نفر ترخیص شده اند و 206 نفر همچنان بستری هستند.

نجیمی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در 16 شهرستان استان اصفهان شناسایی شدند، شمار آنها را در اصفهان 126 نفر، نجف آباد 16 نفر،شاهین شهر و میمه 13 نفر، نطنز 13 نفر، اردستان 11 نفر، لنجان 10 نفر، مبارکه 10 نفر، شهرضا هشت نفر، فلاورجان هفت نفر، نایین 6 نفر، خمینی شهر چهار نفر، گلپایگان سه نفر، خوانسار سه نفر، فریدن 2 نفر، چادگان یک نفر و سمیرم یک نفر بیان کرد.

وی درباره نبود ماسک و مواد ضدعفونی نماینده در داروخانه ها نیز گفت: این موضوع در حال رفع شدن است اما هنوز نظام توزیع آنها معین نیست و اولویت با بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی است.

در این ارتباط دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارداشت: هم افزایی بین تشکل های مردمی برای یاری هرچه بیشتر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بویژه در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید مرتضی میرلوحی افزود: البته نبود امکان برگزاری اجتماع برای نیکوکاران و اعضا در شرایط فعلی، معضلی برای این موضوع به شمار می رود که گرچه به سختی کار می افزاید اما با وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی قابل حل است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، در خوشبینانه ترین حالت تا اواسط فروردین و در بدترین حالت تا خرداد 99 با کووید-19 روبه رو خواهیم بود، بنابراین کرونا به هیچ عنوان یک بازیچه و مساله ساده نیست و بدون مشارکت همه جانبه هم انتظار کاهش اثرات مخرب آن امکانپذیر نخواهد بود.

دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان یاری های اقتصادی و غیرنقدی به نیازمندان در شرایط فعلی را بسیار مهم دانست و گفت: از آنجا که برای پیشگیری از بیماری باید توان دفاعی بدن و بهداشت فردی را بالا برد باید سعی کنیم توزیع اقلام غذایی و بهداشتی رایگان به اقشار آسیب پذیر جامعه را در اولویت قرار دهیم.

میرلوحی تاکید نمود: دستگاه های متولی هم باید با مقابله با اقدامات سودجویان نظیر احتکار ماسک یا دستکش، زمینه دسترسی و خرید چنین اقلامی را فراهم نمایند.

شیوع بیماری کرونا از حدود سه ماه گذشته از شرق آسیا و چین شروع شد و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به پنج هزار و 823 نفر و فوت ناشی از آن به 145 نفر رسیده است.

با این احتساب، حدود 7.5 درصد از جان باختگان بیماری کرونا از استان اصفهان هستند. با توجه به افزایش شمار تلفات کرونا در اصفهان و همزمانی آن با روزهای سرانجام سال، کارشناسان بر این باورند کاهش سفرهای درون استانی و کنترل وروردی های شهرها در هر استان در کنار توجه بیشتر به مراقبت فردی از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری خواهد نمود.

شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 377

به "خبرنگاران جدال با کرونا در غرب اصفهان شدت یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جدال با کرونا در غرب اصفهان شدت یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید