رابطه مجهول ال آرژنین و افزایش قد!

به گزارش مجله جام جهان، مساله مصرف ال آرژنین و افزایش قد این روزها نقل محافل سودجویان و تمام کسانی شده که می خواهند قدشان بلند گردد. ولی این وعده ها تا چه حد می تواند واقعیت داشته باشد؟ البته ال آرژنین فوایدی دارد نه صرفا برای افزایش قد.

رابطه مجهول ال آرژنین و افزایش قد!

خبرنگاران | سرویس سلامت - سرو چمان من ببین، بی تو چمن چه می گردد؟ پا ننهی تو بر سرش زرد و فسرده می گردد! قد بلند و رشید از دیرباز مورد علاقه ایرانیان بوده است. شعرا در اشعارشان این صفت محبوب شان را ستایش می نموده اند و در داستان ها غیرممکن بود به این صفت قهرمانان اشاره نگردد. حالا کافی است یک تبلیغ بگوید که می تواند به رویای قد بلند شدن شما جامه عمل بپوشاند. چه کسی است که نخواهد امتحان کند؟ ال آرژنین یکی از همین گزینه ها برای عملی کردن رویای همیشگی افرادی است که در پی افزایش قد خود هستند.

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری و ماده اولیه گاز نیتریک اکسید است. آرژنین جزء آن دسته از آمینو اسید هایی است که بدن نمی تواند خودش به طور طبیعی آن را بسازد. این آمینو اسید که خیلی سریع در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می گردد، نقش های مهمی در بدن بر عهده دارد که در ادامه به آن ها اشاره می گردد.

این آمینواسید یک آمینواسید ضروری مشروط است. بدین معنا که تحت شرایط خاصی در بدن احتیاج زیادی به آن احساس می گردد. از این میان می توان به دوره رشد سریع بدن، بارداری و دوران پس از آسیب دیدگی اشاره نمود. اخیراً نوعی از مکمل آرژنین به عنوان ارتقاءدهنده اکسید نیتریک بسیار مورد توجه قرار گرفته است که به عنوان یک متسع نماینده (گشادنماینده) رگ های خونی عمل می نماید. گشادتر شدن رگ ها به تسهیل پمپ عضلانی خون بیشتر و در عین حال به انتقال اکسیژن و موادغذائی بیشتر به داخل عضلات در حین تمرین یاری شایانی می نماید.

بیشتر بخوانید: قرص ال آرژنین (L-Arginine) چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟

ال آرژنین و افزایش قد

صادقانه بخواهیم بگوییم، این مکمل نقش مستقیمی در افزایش قد مخصوصا در دوران عظیمسالی ندارد. این واقعیت علیرغم این اصل پذیرفته شده علمی است که قد یک عامل وراثتی بوده و توسط کد های ژنتیکی کودک معین می گردد و عوامل محیطی تنها در محدود کردن آن نقش داشته و نقشی در افزایش آن ندارند.

در اصل رشد قد وابستگی شدید به سن فرد دارد. یعنی اگر شخصی 30 سال داشته باشد دیگر رشد صفحات استخوانی او متوقف شده و غیر ممکن است بتواند رشد قدی داشته باشد.

نکته مهم دیگری که افراد به آن توجه نمی نمایند این است که رشد قد به تغذیه مناسب بستگی دارد. یعنی اگر یک نفر تغذیه مناسبی (تغذیه مناسب رشد قد) نداشته باشد و فکر کند با خوردن ال آرژنین می تواند قد خود را افزایش دهد به هدفش نخواهد رسید.

مهم تر از همه این نکات، شما باید این را بدانید که برای رشد مناسب قد و استخوان بندی مناسب باید از کودکی سرمایه گذاری گردد. با تغذیه مناسب از همان روز های اولیه زندگی یک نوزاد و ادامه آن تا نوجوانی و جوانی می توان انتظار رشد مناسب در تمام دوران زندگی را داشت؛ نه اینکه ناگهان با یک دارو بگردد معجزه ای در بدن رقم زد و به یک باره قد را چند سانت افزایش داد.

فواید آرژنین در بدن

حتی اگر ال آرژنین و افزایش قد چندان مرتبط نباشد، باز هم آرژنین خواص مهمی دارد که عبارتند از:

  • به گفته دانشمندان فرانسوی آرژنین تجزیه و تحلیل چربی ها را افزایش داده و باعث می گردد که چربی بیشتری جهت سوخت گیری برای سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار بگیرد.
  • ال آرژنین به دفع ماده زائدی به نام آمونیا در بدن یاری می نماید. با مصرف این ماده ترکیباتی، چون کراتین، ال - گلوتامین و ال - پرولاین در بدن فراوری می گردد که این مواد به گلوکز و گلیکوژن مورد احتیاج بدن تبدیل می شوند.
  • اگرچه در افراد عظیمسال، آرژنین یک آمینو اسید غیرضروری محسوب می گردد، اما برای بچه ها در مقایسه با عظیمسالان یک آمینو اسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ است.
  • افرادی که دچار آسیب دیدگی شده اند هم می توانند از فواید مکمل های حاوی آرژنین بهره مند شوند، چون کمبود آرژنین در بدن زمانی که بدن به ترمیم جراحت می پردازد کاملا احساس می گردد.
  • وجود آرژنین باعث افزایش بازده تمرینات سخت بدنسازان می گردد. چون این آمینو اسید می تواند با ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن یاری کند که بدنسازان بتوانند سخت تر تمرین نموده و نگران تاثیرات محدودنماینده این نوع تمرین و تمرین زدگی که پیامد احتمالی آن است بر سیستم ایمنی بدن شان نباشند.
  • البته ورزشکاران بیشتر به خاصیت تعدیل نمک در آرژنین علاقمند هستند. چون از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن اتفاق می افتد باعث ایجاد ظاهری نرم و پف آلود برای بدن می گردد. به همین خاطر عضلات صاف و فاقد برآمدگی به نظر می رسند. حفظ نیتروژن بوسیله مصرف نیتروژن مسئله ای است که بین بدنسازان و دانشمندان مورد توافق است.
  • از آرژنین برای بهبود عملکرد جنسی هم می توان بهره گرفت. چونن خاصیت اتساع عروق آن باعث افزایش قطر و ضخامت عروق خونی می گردد در نتیجه در هنگام کشش و انقباض خون بیشتری وارد عضلات می گردد.

بیشتر بخوانید: عظیم کردن آلت تناسلی با گیاهان دارویی

منابع غذایی طبیعی ال آرژنین

ال آرژنین به طور کل در پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد. مواد سرشار از این پروتئین ها شامل لبنیات، گوشت قرمز، شکلات، کشمش، ماهی، آجیل و خشکبار می شوند. ال - آرژنین موجود در پروتئین گیاهی بیشتر از ال - آرژنین موجود در پروتئین حیوانی است. افراد می توانند به طور معمول روزانه 5 گرم از این آمینو اسید را به وسیله رژیم غذایی شان دریافت نمایند.

عوارض مصرف زیاد آرژنین

با مصرف هیچ آمینو اسیدی امکان اور دوز (مصرف بیش از اندازه) پیش نمی آید. البته مصرف خیلی زیاد آرژنین می تواند منجر به اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع گردد.

مشکل اینجاست که تا به امروز دوز واضح و معینی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل معین نشده است؛ بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای مصرف بدست آورد. به این طریق که مصرف نماینده یک دوز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرد، اگر موثر نبود و اثر جانبی هم در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهد که مزایای آن به حداکثر و اثرات جانبی آن به حداقل برسد. با دوبار افزایش میزان مصرف می توان بهترین دوز را برای خود پیدا کرد (3-9 گرم). بنابراین مصرف نماینده احتمالا باید یک بار عوارض مصرف زیاد این مکمل را تحمل کند!

سخن آخر

به هر حال مساله قد کاملا سلیقه ای است. حتی بسیاری از افراد هستند که قد کوتاه را بیشتر می پسندند. به هر حال نه ال آرژنین و نه هیچ مکمل افزایش قدی نمی تواند به افزایش قد در بدنی که زیرساخت های لازم را ندارد یاری کند. پس اگر به خاطر رابطه ال آرژنین و افزایش قد می خواهید این مکمل را مصرف کنید، ما آن را به شما توصیه نمی کنیم. بهتر این است که خودتان را هر طور که هستید دوست داشته باشید تا دیگران هم شما را همینطور دوست داشته باشند.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1028

به "رابطه مجهول ال آرژنین و افزایش قد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه مجهول ال آرژنین و افزایش قد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید