سازوکار تجارت بین المللی بر پایه تولید واقعی تدوین شود

به گزارش مجله جام جهان، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به امکان لغو تحریم ها و یا کاهش فشارهای ناشی از تحریم بر ضرورت توجه به اصل سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی تولید به کشور تاکید کرد و گفت: برای اینکه مجدد درگیر تحریم ها و بازی های سیاسی در سطح جهانی نشویم باید روی سرمایه گذاری خارجی برنه ریزی ویژه ای کنیم.

سازوکار تجارت بین المللی بر پایه تولید واقعی تدوین شود

آرش نجفی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اقدام سریع تولیدکنندگان برای ورود به بازارهای هدف از طریق سرمایه گذاری و ترغیب سرمایه گذاران خارجی به حضور در بازار ایران را راهی برای مقابله با اتفاقاتی نظیر تحریم علیه ایران دانست و شرح داد: اگر فرایند سرمایه گذاری در ایران شکل بگیرد، شرکای ما در دیگر کشورها حامی ما می شوند و دیگر بازی های سیاسی جهانی قادر نیست، اقتصاد و تولید ایران را زمین گیر کند.

این فعال اقتصادی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران رسیدن به درک جدی از اقتصاد، درک کلان از تولید و تجارت بین الملل را ضروری خواند و از فعالان اقتصادی و تصمیم گیران دولتی خواست تا تعریف خود را از تولید کالا و نگاه صرف به تامین بازار داخلی تغییر دهند. او از آنها خواست تا شرایط اقتصادی تولیدکنندگان را به سمتی سوق دهند که کالاها و خدمات ایرانی از طریق مشارکت های جهانی به بازارهای بین المللی راه پیدا کند.

به باور او تولیدکنندگان باید تکنولوژی روز را به داخل انتقال دهند و تولید خود را به روز کنند. حجم و فراوانی تولید را در مقیاس بازارهای جهانی درنظر بگیرند و شرکای آنها در دیگر کشورها عرصه بازاریابی را به عهده بگیرند. این سه نکته از نگاه نجفی با توجه به شرایط پیش رو باید از سوی تولیدکنندگان کشور مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران اعلام نمود: متاسفانه تولیدکنندگان داخلی بابت عدم حمایت های دولت و سیاست های ضعیف آن، به حدی نحیف شده اند که قادر نیستند در عرصه بازارهای جهانی حتی اگر تحریم ها هم نباشد، حضور پیدا کنند.

بر اساس اظهارات نایب رئیس کمیسوین انرژی اتاق ایران بسترها برای فعالیت های بین المللی فراهم است اما دیگر قابلیتی در این بستر وجود ندارد. به نظر بهترین راه حل در شرایط کنونی استفاده از امکانات سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خارجی است؛ باید از این ظرفیت در چارچوب بسترهای موجود به نفع تولید و تجارت کشور بهره ببریم. تولید در ایران باید به فراوانی برسد، این فراوانی در تولید باعث کاهش قیمت کالا و خدمات و در نتیجه رقابت پذیر شدن آن در بازار می شود.

نجفی معتقد است آنچه امروز زمینه رشد صادرات محصولات به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده را ایجاد کرده، نبود تکنولوژی روز در تولید، بسته بندی و حتی خدمات پس از فروش است؛ در هیچ کدام از این بخش ها فناوری روز وجود ندارد و این مسئله موجب شده چه در تحریم و چه بدون تحریم در تجارت بین المللی ناموفق عمل کنیم. در همین شرایط اگر تحریم ها برداشته شود بدون شک شاهد ورود سطح قابل توجهی از محصولاتی هستیم که در خارج با قیمت مناسب تر و کیفیت بهتر تولید می شوند. دراین شرایط مجدد توجه به تولید داخلی و حمایت از آن فراموش خواهد شد. بنابراین لازم است از همین امروز برای تولید و شرایط آینده آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و با استراتژی حرکت کنیم، استراتژی که تجارت را بر پایه تولید واقعی جلو می برد.

به گفته این فعال اقتصادی، تولیدکنندگان می توانند تجربیات موردنیاز را با بهای مناسبی از شرکای خود در دیگر کشورها دریافت کنند چراکه اگر قرار باشد خود آنها وارد این بازارها شده و تجربه به دست آورند باید هزینه های گزافی پرداخت کنند که مقرون به صرف نیست.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود روی این نکته تاکید کرد که واردات کالا در هر شرایطی مذموم نیست و صادرات کالا به هر قیمتی، اقدام ارزشمند و خوبی نیست. در فرآیند تولید و تجارت باید نگاه جامع و به هم پیوسته ای داشت. در حال حاضر صادرات در کشور بر اساس عدم توازن قیمت تولید و بهای ارز اتفاق می افتد. خیلی از محصولات صادراتی به ویژه آنچه به کشورهای همجوار می رود بر اساس مزیت قیمتی صادر می شوند. بدون شک نمی توان این فرایند را صادرات نامید، بلکه این تاراج منابع کشور است.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران در ادامه تنظیم مکانیزم تجارت بر مبنای تولید واقعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: چرخه اقتصاد و تولید در کشور شکسته است و هر آنچه تا امروز برای اقتصاد، تولید و تجارت روی داده و آن را گردن تحریم انداختیم، اشتباه بوده است. و دلالان تحریم به دنبال دامن زدن به آن هستند و به هر بهانه ای نمی خواهند این تحریم ها برداشته شوند چراکه با لغو آن، بهانه ها از بین می رود. امروز صادرات ما بر مزیت انرژی ارزان سوار است و می تازد واگرنه تولید به معنای واقعی در ایران بسیار محدود است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره صادرات گاز و تمدید قرارداد گازی ایران با ترکیه نیز گفت: امروز ایران بازی گردان گاز در منطقه نیست و ترکیه با خرید گاز از کشورهای منطقه و لوله کشی های گسترده به یک نقش آفرین مهم تبدیل شده است ومتاسفانه ایران در این بازی، متضرر شده است.

او شرح داد: از آنجا که ایران منابع گازی خود را با قیمت مناسب به ترکیه می فروشد، پس به جای مذاکره برای تمدید قرارداد خود با این کشور به فکر تغییر رویکرد و نوع استفاده از این منابع ارزشمند باشد. یک ایده مناسب برای تولید ارزش افزوده بیشتر از طریق این منبع انرژی، تقویت نیروگاه ها و تمرکز بر تولید رمزارزهاست. تقویت بنیه پتروشیمی ها از طریق منابع گازی، پیشنهاد دیگری است که می توان مطرح کرد. به نظر کاهش و محدود کردن خطوط انتقال گاز و تغییر رویکردها در شیوه استفاده از این ظرفیت، عایدی بیشتری برای کشور خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1085

به "سازوکار تجارت بین المللی بر پایه تولید واقعی تدوین شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازوکار تجارت بین المللی بر پایه تولید واقعی تدوین شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید