سیستم مبتکرانه خوانش بیونیک، به شما یاری می نماید متن ها را سریع تر بخوانید

به گزارش مجله جام جهان، بسیاری از ما زمان زیادی را صرف مطالعه آنلاین می کنیم و می توان گفت که به طور میانه آدم ها زمان بیشتری را صرف خواندن متن های آنلاین می نمایند تا متن ها روی کاغذ. ما هر روز متن های زیادی در خصوص کار و رشته تحصیلی خودمان، اخبار، کتاب های الکترونیک و مطالب رسانه های اجتماعی را روی صفحه نمایش کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و گوشی خودمان می خوانیم.

سیستم مبتکرانه خوانش بیونیک، به شما یاری می نماید متن ها را سریع تر بخوانید

اما در خصوص فونت و خوانایی متن ها، فرایند استانداردی در همه این اوقات وجود ندارد. مثلا فونت اینستاگرام و اصلا معماری نمایش متن در این شبکه اجتماعی مطلوب نیست. شبکه های اجتماعی دیگر هم شرایط بهتری ندارند.

پس یکی از دلایل گریزان شدن کاربران از خواندن متن و بسنده کردن آنها به تماشا عکس ها و ویدئوها را می توانیم، همین فونت ها و تنظیمات متن بد بدانیم.

بعضی هم که زیادی زور می زنند و متن زیادی می خوانند دچار خستگی زودرس و حتی سردرد می شوند.

اما شاید بگردد با خلاقیت هایی سرعت و رفاه کاربران را برای خواندن متن ها افزایش داد.

سایت Bionic Reading یکی از راه چاره ها است که یک سیستم خوانش است که به وسیله طراح تایپوگرافی سوئیسی به نام رناتو کاسوت Renato Casutt پیشرفته است.

ایده اصلی این سیستم خوانش این است که چند حرف اول هر کلمه پررنگ گردد. این حروف پررنگ نقاط تثبیت مصنوعی نامیده می شوند. مغز ما به صورت اتوماتیک خودش ادامه کلمه را حدس می زند و از روی باقی کلمه می پرد و بعد خیلی زود می تواند سراغ ابتدای کلمه دیگر برود و این طوری سرعت خواندن خیلی بیشتر می گردد.

مانند بسیاری از اکتشافات هوشمندانه، این روش هم تصادفی کشف شد. کاسوت در حین طراحی کتابی به زبان خارجی برای یک نویسنده، کوشش کرد تا کلمات آن را بخواند، اما متوجه شد اگر کلمات را از هم جدا و متمایز کند، سرعت خواندنش بالاتر می رود. این روش می تواند به کسانی که نارساخوانی هم دارند، یاری کند.

حدود شش سال است که کاسوت در خصوص خوانش بیونیک کار می نماید. آزمایش هایی در خصوص این روش انجام می دهد و تنظیمات دققی انجام می دهد. می توان متناسب با هر کاربر فونت بیونیک را کمی تغییر داد تا روش شخصی سازی گردد. مثلا تعداد حروف پررنگ را کم و زیاد کرد، تعداد دفعات ظاهر شدن آن ها و مقدار تیرگی حروف پررنگ را تغییر داد. بعلاوه گزینه هایی برای تغییر فونت و میزان فونت و بعلاوه تنظیم ارتفاع خط، فاصله و عرض ستون وجود دارد.

هدف کاسوت این است که خوانش بیونیک در تمام برنامه ها و سرویس های موجود یکپارچه گردد. وب سایت خوانش بیونیک نوشته:: در دنیای دیجیتالی که اشکال خواندن سطحی بر آن حاکم است، هدف Reading Bionic تشویق به خواندن و درک عمیق تر محتوای نوشتاری است.

شما می توانید با آپلود متن یا گذاشتن لینکی، مبدل خواندن Bionic را به طور رایگان امتحان کنید. ضمناً افزونه کروم آن هم عرضه شده است.

البته در هنگام نوشتن این سطور برای شما، هم افزونه و هر مبدل آنلاین سایت خوانش بیونیک کار نمی کردند که شاید به خاطر مسائل سرور این سایت باشد، شاید هم یک مشکل دیگر.

یک API هم برای آن در دست توسعه است. در حال حاضر، می توانید از نمونه های اولیه آن در برنامه های Reeder 5، Fiery Feeds و Lire هم بهره ببرید.

وب سایت خوانش بیونیک

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1632

به "سیستم مبتکرانه خوانش بیونیک، به شما یاری می نماید متن ها را سریع تر بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم مبتکرانه خوانش بیونیک، به شما یاری می نماید متن ها را سریع تر بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید