شهر باستانی لارت؛ در دامن دره ای رویایی

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران/ایلام تنگه باستانی لارت در شهرستان بدره یکی از منظره ها رویایی گردشگری در استان ایلام را پیش روی گردشگران قرار می دهد.

شهر باستانی لارت؛ در دامن دره ای رویایی

تنگه باستانی لارت یکی از دیدنی های گردشگری بدره است که در 2 کیلومتری جنوب شهرستان بدره واقع شده است. این تنگه در بخش ورودی خود حدود 990 متر و در انتهای خود حدود 1500 از سطح دریا ارتفاع دارد. قسمت انتهای تنگه لارت به دامنه های کبیرکوه می رسد که آب و هوای مطبوع آن، منطقه لارت را به یکی از توریستی ترین منطقه ها ایلام تبدیل نموده است.

تنگه لارت در قسمت انتهای خود به دو بخش تنگه غربی و تنگه شرقی تقسیم می گردد و در محل تلاقی آن ها تپه ای واقع شده است که از لحاظ باستانی دارای ارزش بسیار بالایی است.

تنگه باستانی لارت در سال 1310 با شماره 8 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دکتر حبیب الله محمودیان ، باستان شناس ایلامی در مورد بقایای به جا مانده از شهر باستانی لارت در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: شهر باستانی لارت در پشته لارت در جنوب شهر بدره و در دامنه زیبای کبیرکوه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این شهر باستانی متعلق به دوران تاریخی است، توضیح داد: دره باستانی لارت که در دو طرف دامنه لارت آثار پلکانی با سنگ های خشکه چین نسبتاً بزرگ ایجاد شده است، حجم سفال روی محوطه بسیار زیاد و در همه قسمت ها وجود دارد.آثار دو آسیاب در محدوده وسط محوطه باستانی و بر حاشیه شرقی و غربی دره و در مقابل یکدیگر واقع شده است.

محمودیان اضافه کرد: آسیاب شرقی مطابق سبک معماری بسیاری از آسیاب های آبی امروزی است اما آسیاب غربی به صورت پلکانی و با بهره گیری از سنگ و اندود گل و گچ به صورتی مستحکم ساخته شده است.

این استادیار دانشگاه در مورد سنگ نوشته دره لارت نیز گفت: سنگ نوشته دره لارت بر روی قطعه سنگ بسیار بزرگی در جهت جاده دره لارت به سمت بقعه معروف پیرمحمد از گذشته برجای مانده و متاسفانه به علت فرسایش خوانا نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1417

به "شهر باستانی لارت؛ در دامن دره ای رویایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی لارت؛ در دامن دره ای رویایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید