عرضه نهاده های دامی محدودیت دارد

به گزارش مجله جام جهان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: محدودیت عرضه نهاده های دامی سبب ایجاد مشکل می گردد.

عرضه نهاده های دامی محدودیت دارد

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ، از نوسان 200 تا 300 تومانی قیمت تخم مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 9 هزار و 800 تا 10 هزار تومان معادل شانه ای 20 هزار تومان است.

او از محدودیت عرضه نهاده های دامی اطلاع داد و اضافه نمود: با استمرار این شرایط در پاییز با کمبود عرضه محصولات پروتئینی روبرو خواهیم شد.

نبی پور آینده بازار تخم مرغ را تابع نهاده های دامی دانست و گفت: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا بالای 20 هزار تومان و ذرت 3 هزار تومان است که در افزایش قیمت تمام شده فراوری تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 30 درصد نهاده های مورد احتیاج با نرخ مصوب تامین می گردد، اعلام نمود: با احتساب سایر نهاده ها از بازار آزاد، قیمت تمام شده فراوری بالای 13 هزار و 700 تا 13 هزار و 800 تومان است.

او فراوری روزانه تخم مرغ را 2 میلیون و 800 هزار تن اعلام نمود و گفت: با توجه به زیان 4 هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ، طی ماه های اخیر زیان روزانه مرغداران به بالای چند میلیارد تومان رسیده است.

نبی پور درباره تاثیر کمبود و گرانی نهاده های دامی در بازار اعلام نمود: با وجود نبود کنجاله سویا 10 تا 12 درصد وزن مرغ و 20 درصد فراوری کاهش پیدا نموده است، هر چند واحد های کوچک مصرف روزانه 1 تا 2 تن کنجاله در روز را تامین می نمایند، اما واحد های عظیم به سبب افزایش قیمت نمی تواند 7 تا 8 تن کنجاله در روز تامین می نماید.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: مسئولان پشتیبانی امور دام اذعان می نمایند که ذخایر نهاده های دامی استراتژیک است، در حالیکه وضع از شرایط فعلی بدتر نیست که مرغداران به شدت گرفتار هستند.

او درباره آخرین شرایط صادرات تخم مرغ اضافه نمود: طی روز های اخیر 120 تا 130 تن تخم مرغ به بازار های هدف صادر شد که این میزان تاثیری در کاهش زیان مرغداران ندارد.

نبی پور در انتها توضیح داد: در مواقعی که صادرات تخم مرغ ایرانی به بازار های هدف ممنوع می گردد، ترکیه به عنوان رقیب ما قیمت تخم مرغ را افزایش می دهد، اما در شرایط فعلی با حذف عوارض صادرات، قیمت تخم مرغ خود را کاهش داده که با این وجود امکان صادرات وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 734

به "عرضه نهاده های دامی محدودیت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه نهاده های دامی محدودیت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید