عوامل خسارت زا سالانه 40 درصد غذای تولیدی کشور را نابود می نمایند

به گزارش مجله جام جهان، در حالی که سالانه 40 درصد غذای تولیدی در کشور را عواامل خسارت زا از بین می برند با به حداقل رساندن این میزان کشور به امنیت غذایی کامل می رسد.

عوامل خسارت زا سالانه 40 درصد غذای تولیدی کشور را نابود می نمایند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می گوید سالانه در دنیا نزدیک به 35 تا 40 درصد محصولات کشاورزی توسط آفتهاو بیماری ها و عوامل خسارتزا از بین می رود که در ایران این میزان حدود 25 تا 28 میلیارد ریال برآورد شده است.

ایران سالانه 126 میلیون تن محصول کشاورزی فراوری می نماید که در حقیقت 50 میلیون تن غذای فراوریی قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین می رود، اگر بتوان جلوی نابودی این میزان محصول فراوریی را گرفت کشور کاملا خودکفا خواهد شد.

607 عوامل خسارت رسان وجود دارد و باغات در بعضی موارد تا بیشترین ظرفیت خسارت دیدن را دارند که بعضی مواقع تا 78 درصد هم خسارت می بینند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است برای مبارزه با آفات و بیماری استفاده از سموم کشاورزی باید به حداقل برسد و با روش های بیولوژیک، فیزیکی و تلفیقی با آفات باید مبارزه می گردد که در دنیا به طور متوسط در هر هکتار 2.8 کیلوگرم سم مصرف می گردد و در کشور ما حدود 2.1 تا 2.2 کیلوگرم مصرف می گردد یا به ازای هر کیلوگرم محصول فراوریی تا 0.6 گرم در دنیا سم مصرف می گردد و این مورد در ایران 0.35 گرم است یعنی نصف مصرف دنیا که با کوشش سربازان امنیت غذایی، کاهش مصرف سم رخ داده است.

امروزه امنیت غذایی بزرگترین دغدغه دولت هاست و محدودیت منابع فراوری و کمبود آب، توزیع نامتوازن آب، محدودیت اراضی مستعد کشاورزی و توزیع، شرایط ناپایدار اقلیمی از جمله خشکسالی ها و سیلاب ها فراوری را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان اهمیت مبارزه با بیماری و آفات بسیار بیشتر شده است، مبارزه به موقع و مناسب می تواند جلوی از بین رفتن سالانه 40 درصد محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 649

به "عوامل خسارت زا سالانه 40 درصد غذای تولیدی کشور را نابود می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل خسارت زا سالانه 40 درصد غذای تولیدی کشور را نابود می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید