چگونه آلودگی برنج به آرسنیک را کاهش دهیم؟

به گزارش مجله جام جهان، ایرنا/ یکی از نگرانی های مرتبط با سلامت مواد غذایی، میزان باقی مانده فلزات سنگین همچون آرسنیک است و باید میزان آلودگی برنج به آرسنیک کاهش یابد.

چگونه آلودگی برنج به آرسنیک را کاهش دهیم؟

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی نوشت: در بسیاری از نقاط دنیا برنج غذای اصلی و تامین نماینده بخش عمده انرژی افراد است و بر اساس اطلاعات سازمان خوار و بار وکشاورزی، 3.29 دصد انرژی و 3.25 درصد پروتئین در کشورهای در حال توسعه به وسیله برنج تامین می گردد.

در ایران مصرف برنج 28 کیلوگرم در سال به ازای هر شخص برآورد شده و آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از جمله آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می نمایند.

شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم و جیوه و سرب بوده است. این عناصر نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آنها در مدت طولانی، تجمع در ارگانها (کبد، کلیه، خون و استخوان)، اختلال در عملکرد آنها، مسمومیت و عوارضی از جمله سرطانزایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

طبق آنالیز های مختلف صورت گرفته در ایران میزان آرسنیک در برنج های وارداتی بیشتر از برنج های فراوری داخل است، استان گیلان به عنوان بیشترین منطقه زیر کشت برنج، بالاترین غلظت As را در برنج (2.7 میلی گرم در 1 کیلوگرم) و استان گلستان کمترین غلظت (0.009 میلی گرم در 1 کیلوگرم) را شامل می گردد.

آنالیز ها نشان داده که در برنج حدود 10 برابر سایر غلات آرسنیک تجمع می یابد. در دانه های برنج آرسنیک در لایه سبوس بیرونی اطراف آندوسپرم متمرکز می گردد. این بدان معنی است که برنج قهوه ای آرسنیک بیشتری از برنج سفید دارد.

فرآیند آسیاب کردن، آرسنیک را از برنج سفید حذف می نماید اما 75 - 90 درصد از مواد مغذی آن را نیز از بین می برد.

مطالعات نشان می دهند که میزان آلودگی با فلزات سنگین تحت تاثیر روش پخت و اجزا فرایند پخت برنج قرار می گیرد.

بعضی روش های پخت تا حدود زیادی محتوای فلزات سنگین را کاهش می دهند، با این حال اثر روش پخت بر این نوع آلودگی همیشه یکسان نیست و در مطالعات، نوع واریته برنج، محتوای اولیه فلز سنگین، نوع فلز سنگین و آلودگی آب پخت، نوع ظروف مورد استفاده جهت پخت و دمای آب به عنوان عوامل مداخلگر مورد آنالیز قرار گرفته اند که بر تغییرات غلظت فلزات سنگین در برنج پخته شده تاثیرگذار هستند.

بر اساس این گزارش، نحوه پخت برنج در کشورهای مختلف متفاوت است که بر میزان آرسنیک موجود در آن موثر بوده و روش پخت گرچه یکی از مهمترین عوامل است اما اثر آن بسته به نوع عنصر متفاوت است.

در روش کته کردن برنج یا پخت با مایکروفر، آب در برنج باقی مانده و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی گردد ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می گردد. مطالعات گوناگونی نشان داده که شستن برنج باعث کاهش آرسنیک به میزان 50 درصد می گردد.

نتایج بعضی دیگر مطالعات نیز نشان داده که در برنج سفید بیشتر فلزات به وسیله آب سرد و در برنج قهوه ای بیشتر به وسیله آب گرم خارج می گردد، پختن برنج با حجم زیاد آب روش دیگر پخت برای کاهش آرسنیک است که بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است.

برای آنکه میزان ریزمغذی های برنج مثل ویتامین های گروه بی از بین نرفته و ارزش غذایی برنج حفظ می گردد باید در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج خام چهار فنجان آب در قابلمه ریخته گردد، بعد از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده را درون قابلمه ریخته و بگذارید پنج دقیقه بجوشد، بعد از پنج دقیقه برنج را آبکش کنید. مجددا برنج را داخل قابلمه ریخته و به ازای هر فنجان برنج این بار دو فنجان آب داخل قابلمه بریزید و میزان حرارت زیر قابلمه را کم نموده درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام گردد و برنج دم بکشد.

در این روش ضمن حفظ ارزش غذایی برنج و حفظ ریزمغذی های آن، میزان بیشتری آرسنیک از برنج به خصوص برنج سفید (به میزان 70 درصد) خارج می گردد. این روش هنگام تهیه برنج برای نوزادان و بچه ها بسیار توصیه می گردد زیرا آنها بسیار در معرض خطر قرار دریافت در معرض آرسنیک هستند.

در ایران پخت برنج به روش آبکش کردن مرسوم است. در این روش اپرچه بخشی از آرسنیک برنج از بین می رود ولی ویتامین های محلول در آب برنج بیشتر در آب برنج حل شده و دور ریخته می گردد. این روشها با حفظ ویتامین های گروه بی در برنج روش بهتری برای کاهش میزان آرسنیک در برنج است.

بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، غلظت فلزات در آب مورد استفاده در خشکسالی های اخیر و کاهش آب های سطحی ضرورت کشت برنج با آب های زیرزمینی که منبع بالقوه آرسنیک هستند را افزایش داده و به این ترتیب برنج قبل از پخته شدن باید حتما مدت زمانی در آب خیسانده و شست وشو داده گردد تا آرسنیک آن خارج گردد.

در بعضی منابع خیساندن برنج به مدت سه ساعت و سه بار شست وشو با آب فراوان برای ازبین بردن آرسنیک توصیه شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1239

به "چگونه آلودگی برنج به آرسنیک را کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آلودگی برنج به آرسنیک را کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید