لازمه توسعه پایدار تامین انرژی است، مدل مالی صنعت برق باید تغییر کند

به گزارش مجله جام جهان، معاون طرح و برنامه وزارت صمت با تاکید بر نقش بخش صنعت و حوزه فولاد در گذر از دوران تحریم، بر لزوم تامین برق و انرژی پایدار این بخش تاکید نمود و گفت: سرمایه گذاری بخش صنعت در حوزه برق، تغییر مدل مالی صنعت برق و حل مسائل مربوط به اتلاف شبکه، تدبیر مناسبی برای کاهش مسائل برق صنایع است.

لازمه توسعه پایدار تامین انرژی است، مدل مالی صنعت برق باید تغییر کند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سعید زرندی در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد که امروز یکشنبه (14 شهریور) برگزار گردید با یادآوری رشد 8 درصدی صنعت کشور در سال 99 گفت: سال گذشته، سال خوبی برای فراوری بود و علی رغم همه چالش ها و مسائل ناشی از تحریم های و شیوع کرونا، بخش صنعت و فراوری در جهت رشد حرکت کرد و این شرایط تا سه ماهه نخست امسال هم تداوم داشت.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه شرایط فراوری محصولات صنعتی و معدنی منتخب را به صورت ماهانه رصد می نماید، 27 محصول را دارای رشد مطلق و حدود 30 محصول را دارای رشد عمدتا بالا خاطرنشان کرد.

زرندی با تاکید بر اهمیت و نقش صنایع معدنی بویژه فولاد در گذر از شرایط سخت مالی ناشی از تحمیل تحریم ها، توضیح داد: تقریبا 12 درصد ارزش اضافه نموده صنعت در حوزه فولاد است و این به معنای ضرورت یک برنامه ریزی منسجم در این حوزه است.

معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صمت در ادامه این سمینار، ظرفیت فعلی کنستانتره سنگ آهن در کشور را حدود 57.66 میلیون تن و هدف گذاری صورت گرفته در این بخش 80 میلیون تن و در حوزه گندله هم ظرفیت فراوری و هدف گذاری را به ترتیب 47.6 و 58 میلیون تن خاطرنشان کرد.

بعلاوه بر اساس توضیحات زرندی اندازه ظرفیت فعلی آهن اسفنجی حدود 35 میلیون تن و هدف گذاری در این حوزه بر 52.7 برنامه ریزی شده است و در بخش نورد هدف گذاری 46 میلیون تنی با رسیدن به ظرفیت فراوری 58 میلیون تنی، محقق شده است.

وی با استناد به آمار اعلام شده و شرایط خوب فراوری تا سه ماه نخست امسال، تحقق اهداف مشخص شده را در صورت تامین برق، امکانپذیر دانست و اضافه کرد: شرایط فراوری تا خرداد ماه و تا پیش از روبرو شدن با چالش های تامین برق، رضایت بخش بود، اما در سه ماهه گذشته بواسطه عدم تامین برق واحد های فراوریی بویژه در بخش سیمان و فولاد دچار مشکل شدیم.

زرندی در بخش دیگر صحبت های خود، با تاکید بر اینکه وزارت صمت در سند 1404 اندازه احتیاج و مصرف برق مورد احتیاج صنایع را اعلام نموده بود گفت: البته اعلام احتیاج به تنهایی کافی نبود و احتیاج به دستگاهی جهت پیگیری و ایجاد هماهنگی برای الزام تامین برق مورد احتیاج بخش صنعت وجود داشت.

وی اندازه خسارت ناشی از قطعی برق واحد های فولادی- تنها در زیرمجموعه ایمیدرو- را هفته ای 235 میلیون دلار خاطرنشان کرد و ادامه داد: برای دستیابی و تحقق هدف 55 میلیون تنی فولاد، حداقل پنج هزار مگاوات برق کمبود داریم و وزارت صمت در کنار رایزنی ها و پیگیری هایی که با وزارت نیرو جهت تامین برق بخش صنعت انجام داد، پیگیری موضوع سرمایه گذاری در حوزه برق را هم در دستور کار خود قرار داد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت، سرمایه گذاری بخش صنعت در کنار تغییر مدل مالی صنعت برق و حل مسائل مربوط به اتلاف شبکه را راه کار و تدبیر مناسبی برای کاهش مسائل برق صنایع دانست و گفت: بخش صنعت در حال حاضر برای تامین 10 هزار مگاوات برق اعلام آمادگی نموده است و رویکرد وزارت صمت در این زمینه استفاده از ظرفیت های صنعت برای تامین برق است.

وی با اشاره به تجربه پیروز سرمایه گذاری بخش صنعت در تامین آب مورد احتیاج خود در پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و استفاده از ظرفیت شرکت های برتر به اسم سرمایه گذار بیان نمود: وزارت صمت، چالش های صنعت را درک می نماید و با توجه به شرایط و فضای مناسبی که برای فراوری وجود دارد لازم با ایجاد فرصت سرمایه گذاری به رشد فراوری کشور یاری کنیم.

زرندی در خاتمه ضمن امیدواری نسبت به تامین برق پایدار بخش صنعت کشور به وسیله وزارت نیرو و اجرایی شدن طرح تامین 10 هزار مگا وات برق به وسیله بخش صنایع، بر ضرورت تمرکز برای تامین برق و انرژی مورد احتیاج صنایع در ماه های آینده تاکید نمود و گفت: ضروری است از الان تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در تامین گاز این واحد ها در زمستان در نظر گرفته گردد تا دیگر شاهد اینگونه اتفاقات تلخ برای صنعت نباشیم.

منبع: شاتا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1325

به "لازمه توسعه پایدار تامین انرژی است، مدل مالی صنعت برق باید تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازمه توسعه پایدار تامین انرژی است، مدل مالی صنعت برق باید تغییر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید