ماشین جداساز پلاسما در جهت توسعه قرار می گیرد

به گزارش مجله جام جهان، توسعه ماشین جداساز پلاسما ازسوی محققان کشور آغاز شده است تا به زودی دستیابی به بسته محصولات جداساز اجزای خونی امکان پذیر شود.

ماشین جداساز پلاسما در جهت توسعه قرار می گیرد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر با به کارگیری نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی گام های بزرگی برای پیشرفت کشور برداشته اند. شرکت هایی که با جذب ایده ها جهت تبدیل آن به محصول را هموار می کنند. حمایت از آن ها نیز منجر به رونق تولید و قرار دریافت در جهت پیشرفت و اقتصادی دانش بنیان است.

این شرکت ها در حوزه های مختلف نیز ورود داشته اند. سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از حوزه های مهمی است که شاهد درخشش جوانان خلاق است. ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان این حوزه هر ماه جلساتی را با حضور آن ها برگزار و طرح های اولویت دار را بررسی می کند. در نخستین ماه از فصل پاییز نیز این جلسه همچون ماه های گذشته برگزار گشت.

توسعه ماشین جداساز پلاسما نخستین طرحی بود که ارائه شد. خروجی این طرح نمونه تکمیل یافته یک ماشین جداساز پلاسما است که در تمام بخش های مربوطه توسعه می یابد. این بخش ها شامل مجموعه دورانی، حسگرها، پمپ ها و مجموعه کنترلر و رابط کاربری است. با ادامه این طرح و ورود به فاز های توسعه ای، دستیابی به بسته محصولات جداساز اجزای خونی امکانپذیر می شود. اجرای این طرح توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری مهندسان ایران خودرو و پژوهشگاه رازی آغاز شده است.

همچنین طراحی و ساخت سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک به منظور پرتو دهی فرآورده های خونی در بیماران کاندید پیوند سلول های بنیادی خونساز و دچار نقص ایمنی طرح دیگری بود که در این جلسه بررسی شد.

محققان و متخصصان کشور در این طرح توانمندی ساخت سیستم پرتو دهی فرآورده های مشتق از خون را در کشور دارند تا گامی دیگر در راستای خودکفایی ایران برداشته شود. با ساخت آن نیاز بیماران کاندید پیوند سلول های بنیادی خونساز، بیماران HIV، بیماران نقص ایمنی و نوزادان نارس به خون پرتو دیده رفع می شود.

غلامرضا رییس علی، مجری این طرح پژوهشی در این نشست توضیحاتی درباره طرح داد و گفت: با تزریق فرآورده های خونی به بیماران نیازمند سیستم ایمنی بدن عکس العمل نشان می دهد برای جلوگیری از این اتفاق باید خون به میزان مشخصی پرتودهی شود. در حال حاضر نمونه های صنعتی و کشاورزی دستگاه های پرتو دهی در کشور ساخته شده است و اکنون این توانمندی که دستگاه را برای کاربرد های پزشکی نیز بسازیم.

سید عباس شاه وردی، از شرکت دانش بنیان آرایه پژوهش نیز درباره میکروسکوپ های الکترونی پیشرفته تولید داخل در این نشست توضیحاتی ارائه داد. این شرکت فناور نیز قصد تولید انبوه میکروسکوپ الکترونی عبوری را دارد تا با حمایت ستاد تولید آن را رونق دهد.

طرحی دیگری که برای دریافت حمایت ستاد در این جلسه ارائه شد مربوط به پچ های مهندسی شده بود. محققان در دانشگاه تربیت مدرس قصد دارند با ساخت پچ های مهندسی شده به ترمیم و بازسازی قلب آسیب دیده کمک کنند و در درمان بیماران با نارسایی قلبی کاربرد دارد. در این روش سلول های بافت قلب استخراج می شود و سلول ها در شرایط بیرونی با یکدیگر همگام شده و همزمان دارای ضربان هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 28

به "ماشین جداساز پلاسما در جهت توسعه قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماشین جداساز پلاسما در جهت توسعه قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید