نحوه پرداخت عوارض آزاد راه؛ چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟

به گزارش مجله جام جهان، نحوه پرداخت عوارض آزادراه؛ چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟ روش پرکاربردی که در پرداخت عوارض آزادراهی مورد استفاده قرار می گیرد، اپلیکیشن های موبایلی است. در این روش تنها کافی است اپلیکیشن ارائه دهنده این سرویس را روی تلفن هوشمند خود نصب نموده و نسبت به پرداخت بدهی بزرگراهی خودروی خود اقدام کنید.

نحوه پرداخت عوارض آزاد راه؛ چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟

خبرنگاران| با الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی از 28 اسفندماه 97 در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد. در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می گردد، پلاک ها با دوربین های مربوطه خوانده می گردد و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

در این سیستم تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربین هایی که در نقاط مختلف آزادراه ها نصب شده است، انجام می گردد، تردد ها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می گردد. در این سیستم بهتر است پرداخت ها در یک مرحله انجام گردد، اگر چندین پلاک دارید و از یک جهت مشترک عبور می کنید، می توانید پلاک ها را انتخاب نموده و پرداخت را انجام دهید، همچنین در صورتی که جهت رفت و برگشتی طی می کنید، می توانید عوارض عبور هر دو جهت را یکجا پرداخت کنید.

در این سیستم معینات خودرو های ترددنماینده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می گردد، بنابراین خودرو ها می توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد نمایند.

پرداخت عوارض آزادراهی برای خوروی ترددنماینده در آزادراه برعهده مالک خودرو است، همچنین، درصورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و در نهایت جریمه ها و خسارت های احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود، بنابراین، راننده خودرو درصورتی که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد.

برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف، ابتدا باید در این سایت (www.nspay.ir) ثبت نام کنید، برای ثبت نام، گام اول وارد کردن شماره موبایل معتبر است، یک کد فعال سازی برای شما ارسال می گردد که آن را باید در صفحه مربوط وارد کنید، سپس اطلاعات مربوط به کد ملی و بانک را باید وارد کنید، در مرحله بعد، می توانید پلاک یا پلاک های مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید، برای هر پلاک یک نام دلخواه می توانید تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از پلاک ها راحت تر باشید، در صورت داشتن بدهی معوق، مقابل هر پلاک مقدار بدهی نمایش داده می گردد.

در مرحله بعد، روش پرداخت را باید انتخاب کنید که به دو روش امکان پذیر است البته کاربران در انتخاب روش پرداخت خود، اختیار کامل دارند.

در روش پرداخت خود اظهاری به واسطه پرداخت آنلاین، خودرو و مبدا و مقصد سفر ها خود را انتخاب می کنید، سپس مبلغ قابل پرداخت برای شما نمایش داده می گردد، برای پرداخت، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل می شوید و مشابه خرید های اینترنتی که روزانه با آن سرو کار دارید، پرداخت را انجام می دهید، پس از بازگشت از درگاه پرداخت، کد پیگیری بانک به شما نمایش داده می گردد، همچنین شما می توانید تراکنش انجام گرفته را در صفحه تراکنش ها مشاهده کنید.

همچنین در روش اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی در قالب سامانه برداشت مستقیم پیمان بر مبنای سقف کاملا معین و محدود، به سامانه اجازه می دهید که مبالغ مربوط به تردد ها را از حساب بانکی تان برداشت کند.

باید توجه داشت که در صورت داشتن بدهی، باید ابتدا تسویه را انجام دهید و امکان خوداظهاری وجود ندارد، همچنین کاربر قبل تردد، حین تردد و حداکثر 24 ساعت بعد از تردد می تواند خوداظهاری کند، پس از گذشت 24 ساعت از تردد، در صورتی که خود اظهاری یا پیمان نداشته باشد، در صفحه فهرست پلاک ها میزان بدهی خودرو نمایش داده می گردد و باید آن را در اسرع وقت تسویه کند.

روش پرکاربردی که در پرداخت عوارض آزادراهی مورد استفاده قرار می گیرد، اپلیکیشن های موبایلی است. در این روش تنها کافی است اپلیکیشن ارائه دهنده این سرویس را روی تلفن هوشمند خود نصب نموده و نسبت به پرداخت بدهی بزرگراهی خودروی خود اقدام کنید.

اپلیکیشن شاپ یک اپلیکیشن فعال در حوزه پرداخت است که توانسته با فراهم آوردن امکان پرداخت عوارض بزرگراهی خودرو در اپلیکیشن خود، کار را برای کاربران آسان سازد.

با توجه به اِعمال جریمه در صورت عدم پرداخت عوارض، شما می توانید پس از نصب اپلیکیشن شاپ، روی عوارض آزادراهی کلیک نموده و پس از ورود به صفحه استعلام بدهی خود، اطلاعات پلاک خودرو را وارد نموده و بدهی عوارض جاده ای خود را مشاهده کنید. پس از آن می توانید به صورت مستقیم از درگاه بانکی یا با استفاده از کیف پول شاپ، بدهی خودروی خود را پرداخت کنید.

با اپلیکیشن شاپ نه تنها امنیت تراکنش شما بالا است، بلکه نیازی به زمان زیادی ندارید و خیلی سریع می توانید پس از اتمام سفر، عوارض را پرداخت کنید.

امکان پرداخت الکترونیکی عوارض جاده ها در دو فاز به توضیح زیر اجرایی می گردد:

آزادراه های تحت پوشش در مرحله اول:

  • آزادراه تهران - قم
  • آزادراه تهران - ساوه
  • آزادراه کرج - قزوین
  • آزادراه قزوین - زنجان
  • آزادراه بندرعباس - بندر شهید رجایی
  • آزادراه تهران - شمال (قطعه یک)
  • آزادراه همت - کرج

آزادراه های تحت پوشش در مرحله دوم (به زودی):

  • آزادراه قزوین - رشت
  • آزادراه تهران - پردیس
  • آزادراه قم - کاشان
  • آزادراه کاشان - اصفهان
  • آزادراه ارومیه - تبریز (قطعه چهار)
  • آزادراه ساوه - سلفچگان
  • آزادراه کنارگذر شمالی مشهد
  • آزادراه باغچه - مشهد
  • آزادراه زنجان - تبریز

یکی از روش های پرداخت، مراجعه به خودپردازها است. شما می توانید با در دست داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت که به وسیله پیامک یا وب سایت nspay.ir دریافت نموده اید، به خودپردازهای بانک های ملت، سامان، انصار و شهر مراجعه نموده و عوارض آزادراهی خودروی خود را پرداخت کنید. البته از آنجایی که تمامی بانک ها این سرویس را ارائه نمی دهند، روش خیلی کاربردی نیست. همچنین باید توجه داشته باشید که در شرایط کنونی بحران کرونا، بهتر است که مراجعه به خودپردازها و مکان های عمومی را به حداقل برسانید.

با شماره گیری کد دستوری #8720* می توانید بدهی آزدراهی خودروی خود را استعلام و پرداخت کنید. این روش می تواند یکی از ساده ترین ها باشد، اما امن ترین راه نیست و امنیت بسیار پائینی دارد.

روش دیگری که وجود دارد، استفاده از کارتخوان های کیوسک های اطلاع رسانی و پرداخت آنی رو، پمپ بنزین ها، مجتمع های تفریحی و توقف گاه های بین راهی است. در این روش نیز برای این که بتوانید بدهی آزادراهی خودروی خود را پرداخت کنید، باید به دنبال مکانی بگردید که این سرویس را ارائه می دهند که نه تنها زمان بر است، بلکه در شرایط بحران کرونا روش پرخطری است.

در صورتی که شما با مراجعه به وب سایت nspay.ir، موافقت خود را نسبت به کسر مستقیم از حساب بانکی اعلام کنید، پس از هر بار تردد در بزرگراه ها، مبلغ بدهی به صورت اتوماتیک از حساب بانکی شما برداشت می گردد. هم اکنون اگر بخواهید این گزینه را انتخاب کنید، باید وارد سایت مربوطه شوید و به دنبال آن بگردید و تنها بانک های ملی، ملت، مسکن، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، سرمایه، پست بانک و قرض الحسنه مهر ایران امکان کسر مستقیم از حساب بانکی را فراهم آورده اند.

در این روش اگر پیش از تردد در آزادراه ها، تگ (برچسب الکترونیکی) خریداری نموده و آن را روی خودروی خود چسبانده باشید، عوارض خودرو به صورت اتوماتیک پس از تردد در بزرگراه از مبلغ شارژ شده در تگ کسر خواهد شد. در این روش هم باید زمانی را صرف خریداری تگ پیش از سفر کنید و گاهی ممکن است خریداری برچسب الکترونیک را فراموش کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1087

به "نحوه پرداخت عوارض آزاد راه؛ چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پرداخت عوارض آزاد راه؛ چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید