نمای رومی، نمایی کلاسیک برای ساختمان

به گزارش مجله جام جهان، نمای ساختمان یک شاخص بسیار مهم در طراحی ساختمان های امروزی است که توجه ویژه به آن معطوف می شود. در واقع نمای یک بنا حاکی از ذوق و استعداد معمار پروژه و سلیقه افراد ساکن در آن می باشد.

نمای رومی، نمایی کلاسیک برای ساختمان

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

آیا تا به امروز طراحی نمای یک ساختمان شما را شگفت زده کرده است؟ مسلماً پاسخ شما مثبت است زیرا در دنیای مدرن امروز که روز به روز اهمیت طراحی و معماری سازه برجسته تر می شود شاهد طرح های خاص و حیرت آور بوده اید. گاهی یک بنا چنان نمای منحصر بفردی دارد که می توان معمار آن را با توجه به سبک طراحی وی شناخت.

نما به ساختمان هویت می بخشد و علیرغم زیبایی و جذابیتی که به ساختمان می دهد به عنوان پوششی محافظ برای آن نیز محسوب می شود. انتخاب طرح نما از بین سبک های بی شمار و متفاوت کار آسانی نیست، علاوه بر آن باید بر اساس یکسری اصول نظیر موقعیت جغرافیایی، منظر شهری، مصالح در دسترس و … صورت گیرد.

نمای رومی یا نمای کلاسیک یکی از نماهایی است که از نظر زیبایی بی نظیر است و در دوران مختلف از گذشته تا امروز با استقبال روبرو شده است. این نما از الگوی ساختمان های روم باستان اقتباس شده است و استفاده از ستون ها و قوس های زیبا نماد این سبک نما می باشد. اشکال هندسی و سرستون هایی که در نمای رومی کار می شوند ممکن است با توجه به سلیقه معمار جلوه ای متفاوت داشته باشند. در این نما ورودی ساختمان با ستون های مدور مزین شده و از نقوش گل، حیوانات و … برای جذابیت بیشتر استفاده می شود.

نقوش برجسته ریز در مقابل قوس های عظیم تضادی بی نظیر ایجاد می کند و ظرافت و دقت معمار را به تصویر می کشد. افرادی که به سبک کلاسیک علاقمند هستند این نما را برای ساختمان خود انتخاب می کنند زیرا این نما در سراسر دنیا به عنوان نمایی منحصر بفرد و نماد معماری یونان باستان شناخته شده و گستردگی دنیای دارد.

نمای رومی یک نمای خاص است که معماری پیچیده ای داشته و شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد. کتیبه های متنوع، قاب های بسیار زیبای درب و پنجره، حکاکی روی ستون ها و سرستون ها، قوس های عظیم و استفاده از سنگ از ویژگی های شاخص این نما می باشند که آن را به نمایی برجسته و متمایز در بین سایر نماهای ساختمان تبدیل کرده است.

جزئیاتی که در این نما اجرا می شوند پیرو سبک معماری رم باستان می باشند. ستون ها و سرستون هایی که برای این نما طراحی می شوند باید با ابعاد ساختمان متناسب باشند زیرا نمای یک بنا کیفیت آن را نشان می دهد از این رو رعایت تمام اصول مربوط به نمای رومی در اجرای آن امری بسیار ضروری می باشد و باید بدان توجه شود.

این سبک یک نمای سنگی است که استحکام، سختی و دوام ساختمان را به نمایش می گذارد. در اجرای این نما از انواع سنگ ساختمانی نظیر مرمر و تراورتن استفاده می شود که در حال حاضر به دلیل وجود معادن بیشمار سنگ تراورتن و زیبایی منحصر به فرد آنها و همچنین مناسب بودن قیمت آن در مقایسه با سنگ مرمر، از این سنگ برای نمای رومی در کشور استفاده می شود.

از نام های آشنا سنگ تراورتن موجود در کشور می توان به تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری و … اشاره کرد. نمونه های کرم و بژ مناسب ترین رنگ ها برای نمای رومی هستند و زیبایی نما را دوچندان می کنند. سنگ تراورتن در برابر عوامل مختلف محیطی مقاوم است و به دلیل عمر طولانی دچار آسیب نخواهد شد. علاوه بر آن از قابلیت چکش خواری و برش کاری برخوردار است و به راحتی می توان طرح های مورد نظر را بر روی آن اجرا نمود.

یکی از دلایلی که باعث شده افراد به سبک رومی روی آورند، پیچیدگی معماری اسلامی است. بعضی منتقدین اظهار دارند نمای ساختمان در مناطق مختلف کشور باید بر اساس فرهنگ کشور طراحی و ساخته شود اما نمای رومی یک نمای دنیای است و تاریخ معماری هر کشور را در بر می گیرد. یک نمای ساخته شده بر اساس اصول و ضوابط نمای رومی بسیار مقاوم است و هزینه بالایی در بر خواهد داشت اما امروزه با استفاده از سنگ تراورتن می توان نمایی زیبا پیرو سبک رومی ساخت و با کاهش یا جایگزین الگوهای طراحی می توان میزان هزینه ها را کاهش داد.

در حال حاضر اخذ تاییدیه کمیته نما یکی از موضوعات بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان به شمار می آید. با توجه به این امر طراحان و پیمانکاران باید طراحی نمای ساختمان خود را به تایید این کمیته برسانند. عدم استفاده از نمای رومی از جمله مواردی است که برای اخذ تاییدیه لازم است. زیبایی نمای رومی را نمی توان انکار کرد اما بنا به گفته صاحب نظران، ساختمان های موجود در سطح شهر باید بر اساس فرهنگ بومی و اسلامی ساخته شوند و استفاده از طرح های نامتعارف با معیارهای معماری اسلامی سیمای شهری را خدشه دار می کند. به دلیل استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی و اجرای طرح های پیچیده، نمای رومی بسیار زیبا و چشمگیر به نظر می رسد و یک زندگی لوکس و مرفه را تداعی می کند. طراحی کلاسیک این نما باعث شیک تر و جذاب شدن آن می شود و حضور چنین نماهایی در سطح شهر در کنار سایر نماهای کمی ناهماهنگی ایجاد می کند. طراحی شهری بر تناسب و سازگاری نماهای مختلف با یکدیگر تمرکز دارد، از این رو منتقدین نمای رومی را متفاوت و ناهماهنگ با فرهنگ کشور و نماهای رایج ساختمان می دانند.

مزایای نمای رومی

زیبایی فراوان

نمای رومی، دارای معماری پیچیده ای است که شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد. ویژگی های شاخص این نما که باعث شده نسبت به سایر نماها بسیار زیبا، برجسته و متمایز شود عبارتند از:

  • مدل های مختلف کتیبه
  • قاب های بسیار زیبای برای درب و پنجره
  • حکاکی روی ستون ها و سرستون ها
  • قوس های عظیم

نمای رومی با نورپردازی اصولی می تواند در شب حتی بیشتر از زیبایی روز جلوه گری نماید.

نمایش ابهت

استفاده از سنگ، ستون و سرستون و … در نمای رومی، ساختمانی مستحکم و با ابهت را به نمایش می گذارد.

نماد تجمل و لوکس بودن

این نوع نما به عنوان یک نمای پر زرق وبرق، تجملاتی، پر تزیینات و بخصوص سلطنتی شناخته می شود . زیاد بودن جزئیات باعث پر طرح و نقش شدن آن میشود و داشتن المان هایی مانند ستون های برجسته و سر ستون هایی به طرح شیر و … آن را به سبکی سلطنتی تبدیل کرده است. از زاویه دیگر گران بودن اجرای نمای ساختمان رومی باعث شده که سرمایه داران برای به نمایش گذاشتن سرمایه شان از آن استفاده کنند و همین امر یکی از دلایل ممنوع شدن اجرای این طرح در بیشتر شهرهای ایران گشته است!

تمیزکاری آسان

در کل نماهای سنگی به راحتی و به خوبی شسته می شوند و شما پس از چند سال می توانید با یک شستشوی ساده، نمای خود را دوباره زنده نمایید!

معایب نمای رومی

هزینه زیاد

اگر به دنبال اجرای یک نمای رومی واقعی و زیبا هستید می بایست چشمان خود را بر روی هزینه های گزاف آن ببندید! سنگ های تراورتن با کیفیت مناسب این کار در حال حاضر گاها دارای قیمت های میلیونی برای هر متر مربع هستند. همچنین برای اجرای ستون های اصلی این نوع نما می بایست از کوپ های سنگ تراورتن استفاده نمود و آن ها را تراش داد که البته در بیشتر موارد برای کاهش هزینه ها از قرار دادن چند عدد سنگ تخته ای به روی هم برای ساختن ستون ها استفاده می شود!

اتلاف انرژی

استفاده از سقف های بلند و پنجره های عظیم در معماری رومی معمولاً با آب و هوای بخش زیادی از کشور سازگاری ندارد. در مناطقی که اغلب زمستان های سردی وجود دارد، سقف های بلند و پنجره های عظیم باعث اتلاف زیاد انرژی خواهد شد.

عدم توجه به الگوی معماری ایرانی

الگوی معماری ساختمان ها باید بر اساس آموزه ها و مبانی نظری معماری و شهرسازی ایرانی ترسیم شده باشد. معماری ساختمان های کشورمان ایران، معماری منحصر به فردی است که هرگز نباید فراموش شود. معماری یکی از ستون های مهم هویت فرهنگی هر کشور است و نابودی آن یعنی نابودی هویت فرهنگی!

منبع: ساختمانچی
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 590

به "نمای رومی، نمایی کلاسیک برای ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای رومی، نمایی کلاسیک برای ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید