چاپ 3 بعدی استخوان در بدن به دست محقق ایرانی

به گزارش مجله جام جهان، محققان ادعا می نمایند که این امر می تواند باعث گردد که استخوان ها به طور مستقیم در بدن انسان به صورت سه بعدی چاپ شوند.

چاپ 3 بعدی استخوان در بدن به دست محقق ایرانی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا در مطالعه ای که با یاری ایمان روحانی محقق ایرانی انجام شد از چاپ سه بعدی استخوان به روشی نوین خبر داده اند.

فناوری چاپ سه بعدی در حوزه پزشکی راه طولانی را به خصوص در فراوری اندام طی نموده است و آنچه زمانی همانند داستان علمی تخیلی به نظر می رسید حال با یاری این فناوری به واقعیت تبدیل شده و سبب تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان شده است.

اما استخوان های چاپ سه بعدی شده چطور؟ در سال 2016 خبری در خصوص مطالعه بعضی از محققان دانشگاه نورث وسترن ایلینوی منتشر شد که طی آن محققان یک داربست چاپ سه بعدی را ایجاد نموده بودند که ترکیبی از هیدروکسی آپاتیت، یک ماده معدنی موجود در استخوان با پلی کاپرولاکتون یک پلیمر زیست سازگار بود. نتیجه نهایی جایگزینی استخوان بود که بدن آن را رد نکرد.

از آن موقع تا به امروز چندان در این زمینه پیشرفت خاصی مشاهده نشده بود، اما اکنون یک گروه از محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) در سیدنی استرالیا جوهر سرامیکی را ساخته اند که می تواند با سلول های زنده و بدون مواد شیمیایی خطرناک که اغلب به این فرایند مرتبط هستند، چاپ سه بعدی گردد.

محققان ادعا می نمایند که این امر می تواند باعث گردد که استخوان ها به طور مستقیم در بدن انسان به صورت سه بعدی چاپ شوند.

ایمان روحانی مهندس زیستی دانشکده شیمی دانشگاه نیو ساوت ولز و یکی از محققان این مطالعه گفت: بر خلاف مواد استفاده شده در مطالعات قبلی، روش ما راهی برای چاپ سازه های درجا ارائه می دهد که از ساختار و شیمی استخوان تقلید می نماید.

در حال حاضر، متداول ترین روش برای ترمیم استخوان ها پیوند استخوان اتولوگ (autologous bone grafting) است. با این حال در این پیوند ها میزان ابتلا به عفونت بالا است و اگر ماده استخوان مورد احتیاج بیش از حد عظیم باشد، به سادگی کار نمی نمایند؛ بنابراین محققان این دانشگاه جوهری که قابلیت چاپ سه بعدی در محیط آبی داشت (همانند بدن انسان) را پیدا کردند.

جوهر آن ها به شکل خمیر در دمای اتاق قرار می گیرد، اما به محض قرار دریافت در وان ژلاتین، به یک ماتریس نانوکریستال شبیه ساختار بافت واقعی استخوان تبدیل می گردد. محققان در حال حاضر قصد چاپ ساختار های عظیم و آزمایش آن روی حیوانات دارند تا ببیند قطعات استخوان چاپ سه بعدی شده آن ها تا چه حد موثر هستند.

یافته های این مطالعه در مجله Advanced Functional Materials منتشر شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 966

به "چاپ 3 بعدی استخوان در بدن به دست محقق ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ 3 بعدی استخوان در بدن به دست محقق ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید