گرندپری کانادا 2017 با ششمین قهرمانی همیلتون به انتها رسید

به گزارش مجله جام جهان، شب گذشته مسابقات فرمول یک طی رویدادی مجذوب کننده پیگیری شد که در نهایت لوئیس همیلتون و مرسدس بنز فاتح آن شدند.

گرندپری کانادا 2017 با ششمین قهرمانی همیلتون به انتها رسید

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران، رقابت نزدیک مرسدس بنز و فراری برای کسب عنوان قهرمانی فصل 2017 فرمول یک، پس از گرندپری کانادا مجذوب کننده تر شد. پس از کسب جایگاه های اول و دوم خودروهای فراری در گرندپری موناکو، فاصله این تیم با مرسدس بنز در صدر جدول بیش از پیش افزایش یافت. اما در رویداد روز گذشته شرایط کاملا متفاوت دنبال شد. در حالی که حضور همیلتون، فتل، بوتاس و رایکونن در جایگاه های شروعین اول تا چهارم خبر از رقابتی نزدیک بین مرسدس بنز و فراری می داد، این خودروهای ردبول بودند که معادلات را کاملا به هم زدند.

پس از شروع مسابقه اولین موردی که خودنمایی می کرد، استارت فوق العاده مکس وشتاپن بود. این راننده 18 ساله در کمترین زمان ممکن و پیش از پیچ دوم با سبقت از رقبای نامداری مانند رایکونن، بوتاس و فتل، خود را به رده دوم رساند. وی حتی در لحظاتی با همیلتون برای جایگاه اول نیز به رقابت پرداخت. در طرف دیگر نیز ریکیاردو خود را به رده پنجم رساند تا خودروهای فراری در همان شروع مسابقه با چالشی جدی روبه رو شوند.

از دیگر لحظات مجذوب کننده دور ابتدایی گرندپری کانادا، برخورد کارلوس ساینز با رومن گروژان بود که منجر به از دست رفتن تعادل خودروی تورو روسو شد. سرعت بالای ساینز در این شرایط باعث شد با چندین بار برخورد به کناره های پیست، در نهایت با خودروی فیلیپه ماسا نیز برخورد کند و هر دو از مسابقه خارج شوند. تصادف شدید ساینز باعث ورود خودروی ایمنی در همان دور اول شد.

هنگام سبقت وشتاپن از فتل، برخورد جزیی بین دو خودرو رخ داد و این موضوع در ادامه منجر به وخیم تر شدن شرایط برای فراری شد. برخورد راننده های ردبول و فراری باعث شد بال جلویی خودروی فتل با نقص روبه رو گردد و در ادامه و پس از شروع مجدد مسابقه، به طور کامل بشکند. بدین ترتیب پیشتاز فعلی مسابقات فرمول یک مجبور به مراجعه به پیت استاپ جهت تعویض بال جلویی خود شد و این اقدام منجر به قرارگیری وی در رده انتهایی مسابقه شد. فتل پس از خاتمه گرندپری بیان کرد که وشتاپن بیش از حد بی احتیاط رانندگی می نماید و حرکات وی در دور شروعین می توانست منجر به بروز تصادف و خروج چند خودرو از مسابقه گردد.

اما در دور 11 گرندپری کانادا و با نقص فنی در خودروی وشتاپن، همگی به شوک فرو رفتند. این راننده جوان و جسور که عموما باعث افزایش مجذوب کنندهیت مسابقات می گردد و روز گذشته نیز عملکرد فوق العاده ای داشت، با بروز مشکل در خودروی خود، از رقابت خارج شد. این موضوع باعث شد همیلتون و بوتاس در جایگاه های اول و دوم، شرایط کاملا آرام و بی دردسری داشته باشند.

اما در این بین رقابت اصلی بین خودروهای فراری، فورس ایندیا و ردبول در جریان بود. جایی که فورس ایندیا با استراتژی عالی تعویض لاستیک خود پیروز به قرار دادن استبان اوکن، جلوتر از رایکونن شد تا هر دو خودروی فورس ایندیا جایگاه بهتری نسبت به فراری ها داشته باشند. سباستین فتل نیز در این بین عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت و از رده انتهایی، به جایگاه هفتم و پشت هم تیمی خود رسیده بود. مجذوب کنندهیت رویداد روز گذشته زمانی به اوج خود رسید که خودروهای فورس ایندیا به دنیل ریکیارد در رده سوم رسیدند. استبان اوکن که با لاستیک های جدیدتر بسیار سریع نشان می دهد، قصد سبقت از هم تیمی خود و حمله به ریکیاردو داشت؛ اما با دفاع سخت سرجیو پرز روبه رو می شد. این موضوع تنها یک نتیجه به همراه داشت؛ کاهش فاصله اسب های رقصان فراری با فورس ایندیا.

کیمی رایکونن و سباستین فتل در حالی که هنوز 20 دور تا خاتمه مسابقه باقی بود، با سرعت بسیاری در حال کاهش فاصله خود با خودروهای سوم تا پنجم بودند. این موضوع باعث شد مدیر تیم فورس ایندیا به سرجیو پرز دستور تیمی بدهد. از پرز خواسته شد به اوکن اجازه عبور دهد؛ زیرا به واسطه لاستیک های بهتر شرایط مطلوب تری برای سبقت از دنیل ریکیاردو داشت. اما پرز در پاسخ به تیم خود اذعان کرد که اجازه بدهند رقابت همین گونه ادامه پیدا کند و وی در ادامه قادر به سبقت از خودروی ردبول خواهد بود.

حمله های سخت سرجیو پرز و استبان اوکن در برابر دفاع جانانه ریکیاردو نتیجه ای در بر نداشت. رایکونن که در هر دور بیش از 1 ثانیه فاصله خود را با اوکن در جایگاه پنجم می کاست، با مشکل در سیستم ترمز روبرو شد. بدین ترتیب تنها امید فراری سباستین فتل بود که برای سبقت و ارتقاء جایگاه خود دلایل بسیاری داشت. این راننده مطرح آلمانی در دور 66 به خودروهای فورس ایندیا رسید و در حرکتی فوق العاده با ریسک بالا، پیروز به عبور از اوکن شد. قهرمان چهار دوره مسابقات فرمول یک در ادامه و در دور 69 از سرجیو پرز نیز عبور کرد تا کابوس مدیران تیم فورس ایندیا به واقعیت تبدیل گردد. البته مسئولین این تیم باید شادمان باشند که کیمی رایکونن با نقص فنی روبه رو شد زیرا به احتمال زیاد هر دو خودروی فراری برای آن ها دردسرساز می شدند.

در نهایت گرندپری کانادا با قهرمانی لوئیس همیلتون به خاتمه رسید تا وی رکورد 6 قهرمانی در این گرندپری را برای خود ثبت کند.جایگاه دومی والتری بوتاس نیز یاری زیادی به افزایش امتیاز های مرسدس بنز کرد تا قهرمان سه دوره اخیر فرمول یک صدر جدول را از فراری پس بگیرد. دنیل ریکیاردو، سباستین فتل، سرجیو پرز، استبان اوکن و کیمی رایکونن نیز در رده های سوم تا هفتم قرار گرفتند.

از دیگر نکات قابل توجه گرندپری کانادا، جایگاه نهمی لانس استرول راننده جوان تیم ویلیامز بود تا وی اولین امتیاز های خود در فرمول یک را در کانادا و کشور مادری خود کسب کند. فرناندو آلونسو راننده مطرح تیم مک لارن که در این فصل مسائل زیادی پشت سر گذاشته بود، تا دور خاتمهی در رده دهم قرار داشت و می توانست اولین امتیاز تیم خود در فصل 2017 را کسب کند. اما نقص فنی پیشرانه منجر به خروج وی در آخرین لحظات شد که عصبانیت و ناراحتی شدید این راننده مطرح اسپانیایی را نیز در پی داشت. آلونسو پس از مسابقه در مورد ضعف پیشرانه های هوندا، اختلاف توان و سرعت خودروهای مک لارن-هوندا با سایر رقبا را خطرناک توصیف کرد.

در ادامه می توانید رده بندی کلی تیم ها و راننده های مسابقات فرمول یک را پس از برگزاری هفت مرحله مشاهده کنید.

منبع:زومیت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1458

به "گرندپری کانادا 2017 با ششمین قهرمانی همیلتون به انتها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرندپری کانادا 2017 با ششمین قهرمانی همیلتون به انتها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید