10 علت چاقی ناگهانی

به گزارش مجله جام جهان، علت چاق شدن شما چیست؟ هرچقدر هم برنامه غذایی لاغری را پیش می گیرید باز هم تناسب اندام ندارید. شاید باورنکنید که علت چاقی بدن می تواند روشنایی اتاق خواب و یا ویروس یک بیماری شایع باشد شاید هم مسئله ای درونی که در این مقاله خواهیم گفت علت چاقی ناگهانی چیست.

10 علت چاقی ناگهانی

علت چاقی ناگهانی چیست؟

اگر قبلا فرد لاغری بوده اید و در عرض چند ماه گذشته کاری انجام نداده اید و وزن اضافه نموده اید حتما متعجب هستید و از خود می پرسید چرا چنین اتفاقی روی داده است! شما غذاهای سالمی می خورید، به کلاس های ورزشی می روید، آب زیادی می نوشید اما باز هم چاق می شوید و علتی برای آن ندارید.

با اینکه ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم می تواند برای کاهش چربی های شکمی مفید باشد اما موارد دیگری هم وجود دارد که باعث افزایش میزان دور کمرتان می گردد. بیشتر این موارد خارج از کنترل شما هستند اما زیاد نگران نباشید.

1)غده تیروئید شما به درستی کار نمی نماید
همانطور که می دانید تیروئید غده پروانه ای شکلی در گردن است که بالای سیب آدم واقع شده است و طیف وسیعی از عملنمودهای بدن همانند متابولیسم را تنظیم می نماید. اما بعضی از اوقات به دلایل گوناگون، غده تیروئید ممکن است فعالیت کافی نداشته باشد.

در چنین شرایطی که به آن کم کاری تیروئید می گویند، وزن افزایش پیدا می نماید. بدترین بخش ماجرا این است که چنین شرایطی اغلب به آهستگی توسعه پیدا می نماید و به همین دلیل بیشتر افراد متوجه نشانه های بیماری نمی شوند.

اگر مسائل تیروئیدی مقصر اصلی افزایش وزن شما باشد، ورزش کردن یا داشتن رژیم غذایی مناسب نمی تواند یاریی به کاهش وزن شما بکند.

اینکار را بکنید: در این شرایط بهتر است از یک پزشک متخصص یاری بگیرید. اگر به طور ناگهانی وزن اضافه کردید و علتی برای آن نداشتید بهتر است عملکرد غده تیروئید خود را مورد آنالیز قرار دهید. استفاده از دارو می تواند شرایط موجود را بهبود ببخشد.

2)غذاهای سالم را بیش از میزان مصرف می کنید
زمانی که می خواهید وزن کم کنید میزان غذاهای سالمی که مصرف می کنید هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. علت این امر بسیار ساده است.

بیشتر غذاهای مقوی همانند آووکادو، جوی دوسر، کینوا، شکلات تلخ، آجیل ها و کره آجیل ها زمانی که بیش از حد مصرف می شوند می توانند به افزایش وزن منجر شوند.

زمانی که مواد غذایی سالم همانند میوه و سبزیجات را می خورید در مصرف ان ها زیاده روی نکنید. دفعه بعد، زمانی که خواستید وعده غذایی خود را آماده کنید به خاطر داشته باشید که باید میزان وعده غذایی را کنترل کنید. میزان کره آجیل یا پنیرها نباید بزرگتر از توپ پینگ پونگ باشد. میزان صحیح برنج و پاستا یک مشت است. گوشت بدون چربی باید میزان یک کارت بازی کوچک باشد. تبعیت از قوانین پیشنهادی می تواند در کاهش وزن مفید باشد.

3)آب کافی در بدن خود ندارید
مطالعات اجرا شده نشان می دهد نوشیدن دو فنجان آب قبل از هر وعده غذایی می تواند سرعت افزایش وزن را به طور قابل توجهی کاهش دهد. به همین دلیل ننوشیدن آب کافی می تواند اثر معکوسی بر روی وزن داشته باشد. آب می تواند در حفظ دمای بدن مفید باشد و قادر است شما را سیر نگه دارد.

ننوشیدن آب کافی می تواند به افزایش خوردن منجر گردد و در نهایت کالری های ورودی به بدن را بیشتر نماید. زمانی که بدن شما آب کافی ندارد، نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

تا جایی که می توانید در طول روز آب کافی مصرف نمایید.

4)شما افسرده هستید
اگر افسرده هستید و برای درمان آن دارو مصرف می کنید ممکن است دچار افزایش وزن شوید. بیش از 25 درصد افرادی که داروهای ضد افسردگی خاصی را مصرف می نمایند افزایش وزن را در این دوره تجربه خواهند کرد.

بعضی از داروها ممکن است هوس افراد برای خوردن مواد شیرین به خصوص کربوهیدرات ها را افزایش دهند. بعضی از داروها هم اشتهای افراد را بیشتر می نمایند. دارو ممکن است اثر منفی بر روی متابولیسم فرد داشته باشد.

از آنجایی که افسردگی به همراه عدم تمایل به مصرف غذاها دیده می گردد،داروهای افسردگی به فرد یاری می نماید اشتهای خود را بازیابد. در این شرایط، بیمار غذای بیشتری مصرف می نماید و چاق می گردد

تغییر دارو تحت نظر پزشک می تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از افزایش وزن باشد. با اینحال چنین موضوعی باید به وسیله پزشک متخصص انجام گردد و شما نمی توانید خودسرانه مصرف داروهایتان را قطع کنید.

5)از وزن کردن خودداری می کنید
زمانی که در خصوص افزایش وزن صحبت می کنیم، نادیده گرفتن می تواند علت اصلی افزایش میزان دور کمرتان باشد. زمانی که از وزن کردن خود خودداری می کنید و نمی خواهید وزن اصلی خود را بدانید، واقعا دچار مشکل خواهید شد.

این موضوع در فصل های زمستان واقعیت دارد زیرا بیشتر افراد در هوای سرد زمستان در خانه می مانند و به خوردن مواد غذایی مختلف روی می آورند و چاق می شوند.

اگر قصد دارید وزن اضافی خود را کم کنید بهتر است فعالیت های روزمره را بیشتر نمایید و حداقل هفته ای یکبار خود را وزن کنید. پیشرفت خود در این جهت را پیگیری نمایید. پیشنهاد می گردد خود را روزهای دوشنبه، چهارشنبه و آدینه وزن کنید.

6)شما غرق در تفکرات ورزشی هستید
شکی نیست که انجام تمرینات ورزشی یکی از فاکتورهای مهم برای کاهش وزن است اما فکر کردن بیش از حد در خصوص جلسات بعدی ورزش می تواند فرایند کاهش وزن را سخت سازد.

تحقیقات اجرا شده نشان می دهد زمانی که در فکر کلاس های ورزشی دلخواه خود هستید، بیشتر از قبل کالری وارد بدن می کنید. زیرا فکر می کنید در جلسات ورزشی کالری وارد شده را مصرف خواهید کرد. معمولا بیشتر افراد به چنین هدفی دست پیدا نمی نمایند و در نهایت چاق می شوند.

بنشینید و فراموش کنید که قرار است ورزش کنید. در شروع هر ماه، تمرینات ورزشی ماه بعدی خود را به یاری یک اپلیکیشن برنامه ریزی کنید. اینکار به شما یاری می نماید در خصوص جلسات بعدی ورزش خود فکر نکنید و کالری اضافی وارد بدن ننمایید. برای اینکه بتوانید به اهداف کاهش وزن خود برسید، از مصرف مواد غذایی زیاد قبل از ورزش خودداری کنید.

7)هزینه های مصرفی خود را آنالیز نمی کنید
زمانی که به خرید می روید ممکن است حساب خود را آنالیز نکنید و هر چیزی که دوست دارید را خریداری نمایید. یکی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد زنان بیشتر از مردان علاقه به خرید مواد غذایی دارند و زمانی که در حال خرید هستند بدون توجه به میزان پول به جای مانده در حساب خود به طرف ایتم ها و موارد دلخواه خود می فرایند.

دفعه بعد زمانی که خواستید به خرید بروید ، پول کمتری همراه خود ببرید یا اینکه قبل از خرید حساب خود را آنالیز کنید. اینکار باعث می گردد مواد غذایی کمتری خریداری نمایید.

8)دیر می خوابید
اگر شب دیر وقت بخوابید تمامی کوشش هایی که برای کاهش وزن خود انجام می دهید نابود خواهد شد. مطالعات متعدد نشان می دهد که خواب اندک می تواند سطح BMI و دور کمر را افزایش دهد. حتما از خود می پرسید علت این امر چیست؟ کمبود خواب منجر به افزایش سطح هورمون گرسنگی به نام گرلین می گردد و سطح هورمون سیری به نام لپتین را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد زمانی که فرد کمبود خواب دارد، مغز او به سمت غذاهای پر کالری و تنقلات روی می آورد و توانایی کمتری در کنترل وعده غذایی خواهد داشت.

بعد از یک یا دو هفته استراحت و خواب کافی می تواند جلوی اشتهای خود را بگیرید و وزن کم کنید.

9)آیتم هایی را در منو سفارش می دهید که به نظر سالم هستند
این موضوع به نظر عجیب و غریب می رسد اما درست است. زمانی که فکر می کنید برترین وعده غذایی را برای خود انتخاب نموده اید، ممکن است مغز گرلین بیشتری ترشح کند و در نهایت اشتهایتان را بیشتر کند. برای اینکه بتوانید گرسنگی خود را تحت کنترل نگه دارید در پی غذاهایی در رستوران باشید که کالری اندکی دارند.

غذاهایی را انتخاب کنید که زیر 500 کالری دارند.

10)شغل استرس زایی دارید
ممکن است شغل سخت و سختی که دارید باعث افزایش وزنتان شده باشد. هورمون کورتیزول زمانی آزاد می گردد که بدن تحت استرس است و همین امر موجب می گردد تری گلیسیرید دد بدن ذخیره گردد.

افزایش سطح کورتیزول در بدن می تواند به افزایش قند خون منجر گردد و اثر انسولین را کمتر نماید. همین امر به حس مداوم گرسنگی می انجامد و می تواند شما را به خوردن مواد غذایی بیشتر سوق دهد.

با مدیر خود صحبت کنید. شما می توانید زودتر به سر کار بروید و کارهای خود را سر موقع انجام دهید. اینکار به شما یاری می نماید بحث و جدلی با مدیرتان نداشته باشید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1387

به "10 علت چاقی ناگهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 علت چاقی ناگهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید