5 نشانه در دستان که خبر از مشکل قلبی می دهد

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران- نادیده گرفتن مسائل دستان شما آسان است چرا که دست ها ممکن است مفید باشند، اما به طور دقیق اندام های حیاتی نیستند. اگر شما فردی هستید که توجه زیادی به این جزئیات و بخش های اضافه شده و به تازگی آشکار شده روی دستان تان ندارید ممکن است زمان آن رسیده باشد این عادت را کنار بگذارید و به آنالیز بپردازید.

5 نشانه در دستان که خبر از مشکل قلبی می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از بست لایف؛ در آن صورت این پرسش مطرح می گردد که چه مسئله ای در ناخن ها، انگشتان، کف دست ها یا فراتر از آن می توانند علائمی را نشان دهند که به عنوان هشدار های جدی در خصوص مسائل قلبی عمل می نمایند. در ادامه به این موضوع اشاره می کنیم که علائم پدیدار شده در دستان تان می توانند چه معنایی برای قلب شما داشته باشند.

1-توده های دردناک در انگشتان دست

اگر توده های سخت و دردناکی در انگشتان خود مشاهده کردید آن را نادیده نگیرید. این برجستگی ها به عنوان گره های اوسلر شناخته می شوند که ضایعات دردناک، قرمز و برجسته در دست ها و پا ها هستند و می توانند نشانه ای از ابتلا به اندوکاردیت عفونی باشند که یک التهاب بالقوه تهدید نماینده زندگی در حفره های قلب یا رگ های خونی است. اندوکاردیت عفونی عفونت پوشش داخلی حفرات قلب (اندوکارد) و یا دریچه های قلب است.

این عارضه به وسیله موجودات میکروسکوپی (به طور معمول باکتری ها و گاهی قارچ ها و سایر انواع موجودات میکروسکوپی) ایجاد می گردد. در جریان آن باکتری وارد بدن شده و به وسیله جریان خون پخش شده و به منطقه ها ضعیف قلب متصل می گردد. در صورت عدم درمان، اندوکاردیت می تواند به طور دائم به دریچه های قلب آسیب برساند.

دکتر گیتا یاداو متحصص پوست می گوید:گره های اوسلر به علت التهاب رگ های خونی ایجاد می شوند و سپس باعث عفونت باکتریایی می گردد که منجر به التهاب بیش تر خواهد شد. بیوپسی پوست ممکن است به شما در این باره برای تشخیص بهتر یاری کند. با این وجود، بهتر است برای تایید با یک متخصص قلب کار کنید.

گره های اوسلر می توانند از چند ساعت تا چند روز دوام آورده و تمایل دارند خود به خود پاک شوند. با این وجود، حتی اگر توده ها از بین بفرایند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا معین گردد آیا به اندوکاردیت مبتلا هستید و احتیاج به درمان دارید یا خیر. آنتی بیوتیک ها معمولا می توانند عفونت را درمان نمایند، اما ممکن است در بعضی موارد جراحی لازم باشد.

2- خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن

بیشتر ما خطوط زیر ناخن های مان را می بینیم و هیچ فکری درباره آن نمی کنیم. با این وجود، طبق نتیجه پژوهشی که در سال 2012 میلادی منتشر شد خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن ها که به عنوان خونریزی شکافی شناخته می شوند می توانند نشانه بیماری قلبی یا عفونت باشند. بنابراین، اگر خطوط زیر ناخن ها و علائم دیگری از جمله تب یا ضربان قلب نامنظم دارید فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می توانند نشانه ای از بیماری قلبی باشند.

یاداو می افزاید:اگر خونریزی های زیادی دارید می تواند نشانه ای از یک مورد جدی باشد. در خصوص بیماری قلبی اعتقاد بر این است که خونریزی شدید به علت توده هایی از باکتری هایی که از رگ های خونی کوچک بستر ناخن عبور می نمایند ایجاد می گردد. این توده ها عروق را ضعیف می نمایند و آن را مستعد خونریزی می سازند.

3-چماقی شدن ناخن یا کلابینگ

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد انگشتان شما ممکن است نشان دهنده مسائل قلبی باشند تجربه کردن چماقی شدن ناخن است شرایطی که نوک انگشتان متورم و ناخن های دست به سمت پایین خم می شوند. چماقی شدن ناخن به بیماری منحنی و برآمده شدن انتخابی قسمت انتهایی (دیستال یا دور) ناخن دست و پا و بعلاوه پوست اطراف بستر ناخن اطلاق می گردد. بیماری ناخن چماقی شکل بر اثر کاهش اشباع اکسیژن در خون ایجاد می گردد. هم چنین، این بیماری به طور عمده در افرادی است که بیماری های مادرزادی قلبی دارند و در افراد مبتلا به عفونت حفره های قلب نیز رخ می دهد.

دکتر بث گلدشتاین متخصص و دانشیار پوست در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید:چماقی شدن ناخن ها به افزایش زاویه طبیعی 160 درجه بین ناخن و شیار ناخن اشاره دارد.

این نوع آناتومی می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد، اما بیش تر با استئوآرتریت (یک بیماری دژنراتیو مفصل است که می تواند بسیاری از بافت های مفصل را تحت تاثیر قرار دهد) دیده می گردد و اگر به علت بیماری قلبی رخ دهد معمولا از انگشتان شست و اشاره شروع می گردد. اگر چماقی شدن ناخن را تجربه می کنید به پزشک خود مراجعه نمایید تا معین گردد که آیا به بیماری قلبی مبتلا هستید که احتیاج به درمان داشته باشد یا خیر.

4-توده های مومی روی دست ها

گره های آمیلوئیدوز سیستمیک به صورت توده های صاف و مومی شکل روی پوست شما اغلب بر روی روی دست ها ظاهر می شوند. این توده ها به علت تجمع رسوبات پروتئینی در قلب ایجاد می شوند که می تواند در عملکرد قلب اختلال ایجاد کند. این شرایط به عنوان سندرم قلب سفت نامیده می گردد، زیرا این رسوبات پروتئینی می توانند به جای عضله قلب عمل نمایند و بر سیگنال های قلب تاثیر بگذارند و باعث ضربان قلب نامنظم شوند.

آمیلوئیدوز توانایی حفره های قلب شما را برای پر شدن از خون بین ضربان ها مهار می نماید. این موضوع باعث می گردد خون کمتری در بدن پمپاژ گردد و احتمالا منجر به ایجاد توده های مومی روی دست ها می گردد. علائم آمیلوئیدوز می تواند به این معنی باشد که قلب شما در معرض خطر تهدید نماینده زندگی است. بنابراین، در صورت مشاهده این علامت فورا از پزشک خود وقت دیدار بگیرید.

5-تغییر رنگ کف دست

تغییر رنگ قرمز یا قهوه ای خالدار در کف دست شما (هم چنین به عنوان ضایعات جین وی (Janeway) شناخته می گردد) می تواند برای قلب تان دردسر ایجاد کند. این علامت یکی دیگر از علائم رایج عفونت باکتریایی در قلب یا عروق خونی اطراف آن است. لکه های تغییر رنگ بدون درد هستند و معمولا طی چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می فرایند، اما این بدان معنا نیست که شما باید این موضوع را نادیده بگیرید. اگر متوجه این تغییر رنگ ها در کف دست خود شدید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا عفونت قلبی دارید که احتیاج به آنتی بیوتیک یا درمان دیگری داشته باشد یا خیر.

در نهایت، زمانی که صحبت از سلامت قلب به میان می آید یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد. جنیفر لوی متخصص قلب و عروق در انجمن قلب آمریکا (AHA)، توصیه می نماید ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری قلبی در گروی انتخاب هوشمندانه شما در حال حاضر است و این انتخاب مابقی عمر شما را مشخص می نماید.

برای سلامتی تان لازم است که با یک متخصص مراقبت بهداشتی تماس بگیرید. به طور منظم معاینات مرتبط با سلامتی داشته باشید. در خصوص رژیم غذایی، سبک زندگی، فشار خون، کلسترول، ضربان قلب، قند خون و شاخص توده بدنی خود با پزشک تان صحبت کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1624

به "5 نشانه در دستان که خبر از مشکل قلبی می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نشانه در دستان که خبر از مشکل قلبی می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید