آهن خون در مقابل آهن غیر خون

به گزارش مجله جام جهان، شاید بیشتر ما چیز زیادی درباره آهن خون و آهن غیر خون ندانیم. این که این دو چه مزیت ها و چه ضررهایی برای بدن دارند را نمی دانیم و بعلاوه نمی دانیم منابعی که ممکن است این دو را در آنها بیابیم کدام ها هستند.

آهن خون در مقابل آهن غیر خون
تفاوت های موجود بین آهن خون و آهن غیر خون و مزیت های هرکدام

چکیده :

شاید بیشتر ما چیز زیادی درباره آهن خون و آهن غیر خون ندانیم. این که این دو چه مزیت ها و چه ضررهایی برای بدن دارند را نمی دانیم و بعلاوه نمی دانیم منابعی که ممکن است این دو را در آنها بیابیم کدام ها هستند. با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی درباره آهن خون و آهن غیر خون به دست می آوریم و با بیماری های مربوط به هرکدام از آنها آشنا می شویم.

تعداد کلمات : 1192 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

نویسنده : Dr. Edward Group

مترجم : میثم نریمانی

همه آهن مورد احتیاج بدن به طور مساوی و یکسان فراوری و ایجاد نمی گردد، و اگر دچار عدم تعادل در اندازه آهن مورد احتیاج بدنتان هستید، باید به دقت آنالیز کنید که کدام آهن برای سلامت شما مناسب و برترین است. بدن شما تفاوت و اختلاف بین منابع آهن خون و منابع آهن غیر خون را درک می نماید و تشخیص می دهد و هر نوع را به طور متفاوت از دیگری، جذب می نماید. یافتن این گونه های مختلف در رژیم غذایی روزانه شما بسیار آسان است. آهن خون از حیوانات به دست می آید و آهن غیر خون از گیاهان به دست می آید. در اینجا، هر چیز دیگری که احتیاج دارید درباره تفاوت بین آهن خون و آهن غیر خون بدانید، وجود دارد و نیز این مطلب که هر کدام از اینها چگونه می توانند بر سلامتی شما اثر بگذارند، در اینجا بیان شده است.

آهن خون چیست؟

آهن خون نوعی از آهن موجود در خون و ماهیچه ها و عضلات است. آهن خون موجود در غذا های حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی و گوشت ماکیان (مرغ و خروس خانگی)، منبع مهمی از آهن جذب شده در یک رژیم معمولی و روزانه غربی است، گرچه این میزان تنها حدود یک سوم از آهن رژیم غذایی را تشکیل می دهد. آهن خون نام خود را از پروتئینی که به یک اتم واحد تنها متصل است می گیرد. آهن موجود در هموگلوبینِ پروتئینِ خون، به این نوع پروتئینِ متصل به آهن، اشاره دارد.

مزیت های سلامتی مربوط به آهن خون

بدن انسان به طور میانه حدود 15% درصد تا 35% درصد از آهن مصرف شده را جذب می نماید. در حالی که مکانیسم دقیق جذب، نامشخص است، اما این مطلب واضح و روشن است که بدن، آهن خون را بسیار آسان تر و راحت تر از آهن غیر خون، جذب می نماید. با این حال، این مهم است که توجه داشته باشید که آهن خون، اثرات منفی سلامتی که به مصرف محصولات حیوانی مربوط می گردد، را به بدن معرفی و عَرضه می نماید.

آهن غیر خون، آهنی است که در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگدار سبز، لوبیا و آجیل یافت می گردد و به دست می آید. آهن غیر خون با یک پروتئین خونی ترکیب نمی گردد، و این تفاوت، باعث کاهش توانایی بدن برای جذب آهن غیر خون می گردد. جذب کُندتر و آهسته تر به شما اجازه می دهد که گیاهان سرشار از آهن را به میزان بیشتر و بدون نگرانی در خصوص مسمومیت ناشی از مصرف آهن، مصرف کنید.

خطرات سلامتی آهن خون

در حالی که آهن یک ماده معدنی لازم است، جذب سریع آهن خون، همواره چیز خوبی نیست. نگه داشتن تعادل آهن خون، حساس و مهم است. کمبود بیش از حد آهن، شما را در معرض خطر ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار می دهد؛ در حالی که وجود آهن به اندازه زیاد و بیش از حد نرمال، می تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد. در حالی که این نگرانی ها می تواند با آهن غیر خون هم وجود داشته باشد، اما نگرانی های بهداشتی اضافه تر و بیشتر، به طور مستقیم با آهن خون در ارتباط است، از جمله خطر سکته مغزی و قلبی، بیماری های قلبی عروقی، انواع مختلف سرطان و عوارض جانبی دستگاه گوارش.

منابع آهن خون

آهن خون فقط در محصولات حیوانی یا مکمل های آهن که بر پایه حیوانی ساخته شده اند وجود دارد و یافت می گردد. این مکمل های آهن خون به صورت پودر، قرص، کپسول و حتی به صورت مایع و نوشیدنی در دسترس قرار دارند و قابل دستیابی هستند. غذا های غنی از آهن خون شامل صدف خوراکی، جگر گاو و ماهی ساردین، می باشند.

آهن غیر خون چیست؟

آهن غیر خون، آهنی است که در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگدار سبز، لوبیا و آجیل یافت می گردد و به دست می آید. آهن غیر خون با یک پروتئین خونی ترکیب نمی گردد، و این تفاوت، باعث کاهش توانایی بدن برای جذب آهن غیر خون می گردد. جذب کُندتر و آهسته تر به شما اجازه می دهد که گیاهان سرشار از آهن را به میزان بیشتر و بدون نگرانی در خصوص مسمومیت ناشی از مصرف آهن، مصرف کنید.

مزیت های سلامتی مربوط به آهن غیر خون

آهن غیر خون آهنی است که در گیاهان یافت می گردد، و غذاهای گیاهی به طور ذاتی سالم تر از غذاهای حیوانی هستند. اضافه بر این، از آنجا که آهن غیر خون در رِنجِ 2% درصد تا 20% درصد جذب می شوند، احتمال ازدیاد و بارگذاری سم آهن در بدن، کمتر است. حفظ و نگه داشتن سطوح کافی و مناسب از آهن، یک تعادل ظریف و حساس است. بدن شما به طرز قابل توجهی در کاهش جذب آهن غیر خون، بهتر عمل می نماید. از سوی دیگر، آهن خون، می تواند کوشش های بدن برای کنترل جذب آهن را از بین ببرد. از آنجا که شما هیچ راهی برای از بین بردن آهن مازاد بر احتیاج بدن را ندارید، این آهن غیر خون مزیتی چشمگیر نسبت به آهن خون به شمار میرود.

به همین ترتیب، مصرف غذاهای گیاهی، یک صف منظم از مواد مغذی قدرتمند، آنتی اکسیدان ها، و فیتوکِمیکال ها را برای تقویت و حمایت از سلامت کلی شما، و نه فقط شرایط مربوط به آهن بدن شما، ارائه می نماید و در اختیار شما قرار می دهند. بر خلاف گوشت، آهن غیر خون نیز به احتمال زیاد باعث نگرانی های بهداشتی برای قلب شما می گردد.

بیشتر بدانید : راه های پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن

عیب های آهن غیر خون

زیست آمادگی، اختلاف اصلی بین آهن خون و آهن غیر خون است. آهن غیر خون با رِنجِ پایین تر از آهن خون جذب می گردد. با این حال، در این مورد، ضعف آن یک توانایی در پنهان کردن به شمار میرود. آهن غیر خون، خطر ابتلا به مسمومیت آهن را کاهش می دهد، حتی در مواقعی که به میزان زیادی مصرف شده باشد. بدن شما به آهن اجازه می دهد از میان سیستم گوارش عبور کند تا از بین برود.

برترین منابع آهن غیر خون

غذا هایی که بر پایه گیاه ساخته شده اند (غذاهای گیاهی) برترین منابع برای آهن غیر خون به شمار می آیند. شما می توانید آهن دریافتی بدنتان را با خوردن بیشتر از غذاهای وگان که سرشار از آهن باشند مانند اسفناج، عدس و دانه های کدو تنبل، تقویت کنید. بعلاوه، خوردن و مصرف کردن ویتامین C می تواند جذب آهن را بالا ببرد و افزایش بدهد. بعضی از مکمل ها فقط آهن غیر خون دارند، اما آنها نسبت به نقطه مقابلشان که مکمل های آهن خون هستند، کمتر شایع اند.

مرکز بهبودی دنیای بالاترین کیفیت مکمل آهن غیر خون موجود در دنیا را که در دسترس است، ارائه می دهد. آهن Fuzion، 100 % درصد آهن غیر خون از برگ های درخت کاری (زردچوبه هندی) فراهم می نماید و بعلاوه یک ترکیب اختصاصی از عدس تیره و اکیناسه برای یاری به بدن در جهت جذب و استفاده از آهن، ارائه می نماید.

برگرفته از سایت: Food Articles - Global Healing Center.url

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1393

به "آهن خون در مقابل آهن غیر خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آهن خون در مقابل آهن غیر خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید