از حضور بیشتر آمریکا در ایندوپاسیفیک استقبال می کنیم

به گزارش مجله جام جهان، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند ضمن استقبال از نشانه هایی از سوی آمریکا مبنی بر تعامل بیشتر در منطقه ایندوپاسیفیک، در مصاحبه ای گفت که دولت او روابطی حساب شده و سنجیده با چین دارد که امکان اختلاف نظر را فراهم می کند.

از حضور بیشتر آمریکا در ایندوپاسیفیک استقبال می کنیم

آردرن در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا در این باره ادامه داد: ما از این حضور فیزیکی به عنوان بخشی از گفتگوهای مهم در منطقه خود، استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: و اخیرا شاهد این تعامل بیشتر بوده ایم.

نخست وزیر نیوزیلند گفت که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ایالات متحده نقشی فوق العاده مهم در روابط راهبردی دفاعی، اقتصادی و تجاری در منطقه دارد.

آردرن ضمن تصریح موضع دولت خود، گفت: نیوزلند که روابط تجاری عمده ای با چین دارد و مدت هاست که پکن از آن به عنوان الگوی روابطش با کشورهای غربی تعریف می کند، سیاست یکپارچگی با چین را دنبال خواهد کرد.

وی در این رابطه گفت: ما هنوز معتقدیم که در روابط خود پختگی و بلوغ داریم تا مسائلی را که نگران آن هستیم، چه مسائل حقوق بشر، چه مسائل کارگری و چه مسائل زیست محیطی مطرح کنیم.

نخست وزیر نیوزیلند در پایان اضافه کرد: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم این کار را ادامه دهیم و بدون در نظر گرفتن روابط تجاری، انجامش دهیم.

روابط بین استرالیا و چین، از سال 2018 و از زمانی که کانبرا فعالیت شرکت فناوری هوآوی چین را در شبکه 5G منع کرد، به طور قابل توجهی بدتر شده است.

روابط مذکور از سال گذشته و زمانی که استرالیا خواستار تحقیقات مستقل در مورد منشاء همه گیری ویروس کرونا شد و همچنین در تابستان سال جاری نیز با امضای قرارداد تسلیحاتی ساخت زیردریایی های هسته ای، موسوم به آکوس بین کانبرا، لندن و واشنگتن، سردتر از گذشته شد.

علی رغم این مسئله که نیوزیلند با استرالیا بر سر مسائل حقوق بشری در چین هم صدا شد، سردی روابط پکن-کانبرا بر روابط چین با نیوزیلند تاثیری نداشته است زیرا هر دو کشور در ماه ژانویه توافقنامه تجارت آزاد را ارتقا دادند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1438

به "از حضور بیشتر آمریکا در ایندوپاسیفیک استقبال می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حضور بیشتر آمریکا در ایندوپاسیفیک استقبال می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید