امگشت پلو؛ محبوب ترین غذای دریایی خوزستان

به گزارش مجله جام جهان، از جمله محبوب ترین غذاهای دریایی و محلی استان خوزستان امگشت پلو است. این غذا از طریق عرب های خوزستان با ماهی قباد نمک سود شده یا ماهی تازه تهیه می شود. اما امگشت دستور پخت های متفاوتی دارد که در آن برخی به جای ماهی از مرغ و یا تن ماهی استفاده می کنند.

امگشت پلو؛ محبوب ترین غذای دریایی خوزستان

علاوه بر این برخی از آشپزها به این غذای پر ادویه و خوش عطر و طعم گردو و یا لوبیا چشم بلبلی هم اضافه می کنند. ما در این دستور تهیه ساده ترین و اصیل ترین روش تهیه امگشت را برایتان ذکر می کنیم.

مواد اولیه

برنج 4 پیمانه

ماهی 500 گرم

سبزی پلویی (شوید و گشنیز) به مقدار لازم

فلفل و زردچوبه و نمک به مقدار لازم

کشمش یک پیمانه

پیاز درشت یک عدد

روغن 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول

در ابتدا برنج را به صورت چلو می پزیم ولی 5 الی 7 دقیقه قبل از آبکش کردن آن، سبزی پلویی را به آب برنج اضافه می کنیم و بعد آن را آبکش می کنیم.

مرحله دوم

ماهی تازه و یا ماهی نمک سود شده(برای تهیه ماهی نمک سود شده، ماهی قباد تازه را بعد از تمیز کردن و شستن پراز نمک می کنند و به مدت یک روز در یخچال قرار می دهند و سپس از آن استفاده می کنند) را با کمی اب و زرد چوبه و ادویه مخصوص ماهی به مدت 10 دقیقه می جوشانیم طوری که ماهی له نشود ولی خیلی راحت از استخوان جدا شود. سپس ماهی را ابکش می کنیم و می گذاریم تا خنک شود.

مرحله سوم

استخوان های ماهی پخته شده را در میاوریم و گوشت آن را خرد می کنیم و با پیاز زیاد و ادویه و کشمش تفت می دهیم.

مرحله چهارم

هنگام دم کردن برنج باید ماهی را وسط برنج بگذاریم. یعنی برنج را داخل قابلمه می ریزیم و وسط آن را گود می کنیم و مخلوط ماهی و کشمش و پیاز را داخل آن می ریزیم. حالا برنج را به مدت 45 دقیقه می گذاریم تا دم بکشید و سپس در ظرف مناسب سرو می کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 دی 1401 بروزرسانی: 3 دی 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1724

به "امگشت پلو؛ محبوب ترین غذای دریایی خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امگشت پلو؛ محبوب ترین غذای دریایی خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید