تور ارزان آلمان: با آداب و رسوم مردم آلمان آشنا شوید

به گزارش مجله جام جهان، آشنایی با آداب و رسوم خاص آلمانی ها نظیر سر وقت بودن، حفظ حریم شخصی، رک بودن، اهمیت به محیط زیست و تفکیک زباله می تواند یاری زیادی به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و رفتار مردم آلمان کند.

تور ارزان آلمان: با آداب و رسوم مردم آلمان آشنا شوید

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

آلمان کشوری اروپایی است که با اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، سوئیس و لهستان مرز مشترک دارد و از نظر سیاسی و مالی در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور با جمعیت 81 میلیونی، بعد از روسیه پر جمعیت ترین سرزمین محسوب می گردد که 91/5 درصد آلمانی، 2/4 درصد ترکی و 6/1 درصد را مابقی قومیت ها یعنی یونانی ها، روس ها، ایتالیایی ها، لهستانی ها، کروات ها و اسپانیایی ها تشکیل می دهند. هر فرهنگی، سنت ها و آداب و رسوم و رفتارهای اجتماعی خاص خود را دارد که به قانونی نانوشته برای رفتار مناسب و درست در جامعه درآمده اند. یادگیری این قوانین به هر گردشگری یاری می نماید بدون کمترین مشکل، با آلمانی ها رابطه برقرار کند و رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشد.

زبان و مذهب در آلمان

زبان رسمی کشور آلمان، زبان آلمانی است که حدود 95 درصد مردم این کشور به این زبان صحبت می نمایند. زبان های اقلیت شامل زبان صربی که به وسیله 9 درصد از مردم شرق آلمان استفاده می گردد، فریسی شمال و غرب که حدود 10 هزار نفر با این زبان صحبت می نمایند. 6 درصد از مردمی که در نزدیکی مرز دانمارک زندگی می نمایند به زبان دانمارکی تکلم می نمایند. یکی دیگر از زبان های اقلیت، رومانیایی است که حدود 8 درصد از مردم از آن استفاده می نمایند. زبان ترکی با 1/8 درصد و کردی با 0/3 درصد نیز جزو زبان های اقلیت در کشور آلمان محسوب می گردد.

مسیحیت مذهب رسمی آلمان است و 34 درصد پروتستان و 34 درصد کاتولویک هستند. 3/7 درصد از مردم، مسلمان و حدود 28/3 درصد نیز بدون دین یا پیرو سایر ادیان هستند.

جامعه و فرهنگ در آلمان

از بسیاری جهات می توان آلمانی ها را استاد برنامه ریزی به حساب آورد زیرا در فرهنگ این کشور، اطلاع از اینکه در چه ساعت خاصی باید چه کاری انجام داد به شدت ستوده می گردد. علاوه بر این، برنامه ریزی دقیق در زندگی شخصی و همینطور کسب و کار، حس امنیت به آنها می دهد. حتی این موضوع در قوانین نیز رعایت شده است و مردم می دانند که چه انتظاری از زندگی شان داشته باشند و می توانند بر اساس آن برنامه ریزی نمایند. علاوه بر این، حرکت اتوبوس ها و قطارها همواره سر موقع انجام می گردد و به ندرت یک یا دو دقیقه تاخیر دارند. برای تمام فعالیت هایشان، زمان بندی مناسبی دارند و در نتیجه بعد از سرانجام ساعت کاری باید اداره را ترک نمایند و اگر کسی بعد از این ساعت در اداره بماند، نشان می دهد که برنامه درستی برای فعالیت های روزانه اش نداشته است. مهندسان در کشور آلمان جایگاه خاصی دارند و این امر را می توان در موفقیت صنعت اتومبیل آن ها نیز مشاهده کرد.

آلمانی ها معتقدند مرزبندی بین مردم، مکان ها و امور، برترین راه برای داشتن یک زندگی منظم و نظام یافته است و شاید به همین خاطر باشد که زندگی شخصی و کاری را از هم جدا نموده اند. مردم آلمان به خانه های خود می بالند و همواره آن را تمیز و مرتب نگه می دارند. در فرهنگی که بیشتر ارتباطات، تقریبا رسمی است، خانه برای آلمانی ها، محیطی برای آرامش و حفظ حریم خصوصی محسوب می گردد و در نتیجه فقط اعضای خانواده و دوستان نزدیک را به خانه خود دعوت می نمایند. پس انداز، سخت کوشی و احترام به تمام مردم از دیگر ویژگی های آلمانی ها محسوب می گردد به طوری که به احترام بزرگ ترها و افراد محترم مانند دکتر یا معلم خود می ایستند. آلمانی ها به صراحت و در کمال نزاکت، حرف خود را می زنند و صداقت را می پسندند و جز این انتظار ندارند.

یک عقیده سنتی در آلمان می گوید زنان به کلیسا، آشپزخانه یا بچه داری تعلق دارند، اما خوشبختانه این طرز فکر تغییر نموده است و زنان را به عنوان نیروی کار پذیرفته اند، هر چند که اشتغال یا عدم اشتغال زنان به منطقه محل سکونت و طبقه اجتماعی بستگی دارد. مردان همچنان حقوق بیشتری از زنان دریافت می نمایند و اگر به خانمی حقوق بیشتری تعلق گیرد، بعضی از مردها اعتراض می نمایند.

آلمانی ها کوشش زیادی برای کاهش کربن و فراوری زباله کمتر انجام می دهند و موضوع بازیافت را به شدت جدی می گیرند. مردم زمان زیادی را صرف جداسازی زباله ها می نمایند و سطل های زباله مجزایی برای زباله های خشک و تر در سطح کشور به چشم می خورد. علاوه بر این با پس دادن بطری های شیشه ای و پلاستیکی، مبلغی پول دریافت می نمایند یا این بطری ها را در زیر سطل های زباله قرار می دهند تا افراد نیازمند آنها را برداشته و بابت بازگردان شان به مغازه، پول بگیرند.

در سفر به آلمان یادتان باشد که به هیچ عنوان با موی خیس به خیابان نروید، با اینکه موی خیس در زمستان حس خوبی به انسان نمی دهد و حظور در جلسات کاری با موی خیس ناخوشایند است، اما آلمانی ها اصلا از این رفتار خوششان نمی آید و با اخم و ترشرویی آلمانی ها روبرو می شوید.

آداب احوالپرسی در آلمان

احوالپرسی در آلمان، رسمی است و با یک دست دادن سریع و محکم انجام می گردد. القاب و عناوین خیلی مهم و محترم شمرده می گردد و باید طرف آلمانی را با عناوین و القابش خطاب قرار دهید مگر آنکه به شما اجازه داده باشد از نام کوچکش بهره ببرید. به طور کلی باید منتظر شوید تا میزبان شما را به گروه معرفی کند و هنگامی که وارد یک اتاق می شوید باید شخصا با همه افراد حتی بچه ها حاضر دست دهید.

یکی از رفتارهای خاص آلمانی ها، این است که هنگام ورود به رستوران، اتاق، مغازه، دفتر دکتر و غیره حتما سلام (hallo) می نمایند و هنگام خداحافظی هم خداحافظ (tschüss) می گویند، حتی اگر هیچکس را نشناسند باز هم این رفتار را تکرار می نمایند. اگر تلفنی با کسی حرف بزنند حتما از حال اقوام و آشنایان جویا می شوند و فقط به احوالپرسی با طرف مقابل شان اکتفا نمی نمایند و لزومی ندارد که با همه افراد آشنا باشند تا حال و احوال شان را بپرسند.

آداب هدیه دادن در آلمان

اگر به خانه یک آلمانی دعوت شده اید، هدیه ای نظیر شکلات یا گل برای میزبان ببرید و در جریان باشید که آلمانی ها به گل رز زرد علاقه زیادی دارند و باعث خوشحالی آنها می گردد. رز قرمز نشان دهنده نیت رمانتیک است، پس آن را به عنوان هدیه انتخاب نکنید. گل میخک صد پر، لیلیوم و گل داوودی نیز در مراسم تدفین استفاده می گردد و مناسب هدیه دادن نیست. آلمانی ها عادت دارند، هدیه را به محض دریافت، باز نمایند.

آداب غذا خوردن در آلمان

اگر یک آلمانی، شما را به خانه خود دعوت کرد، حتما سر وقت بروید که نشان می دهد اهل برنامه ریزی هستید و ضمناً یادتان باشد که هیچ گاه زودتر از موعد به منزل میزبان نروید. اگر هم کمی تاخیر داشتید حتما آن را به وسیله تلفن به میزبان اطلاع داده و دلیل را شرح دهید. البته فقط به مهمانی غیررسمی بزرگی دعوت می شوید، کمی تاخیر مرسوم است و ایرادی ندارد. روز بعد از مهمانی هم پسندیده است که یک متن تشکر برای میزبان بفرستید و از او بابت مهمان نوازی اش سپاسگذاری کنید.

هنگام غذا خوردن، بایستید تا میزبان به شما اجازه نشستن بدهد یا شما را به جایگاه خاصی هدایت کند. تا وقتی که میزبان آغاز به خوردن ننموده است، غذا نخورید و بهتر است برای رعایت ادب، تمام غذای خود را میل نموده و در سرانجام چاقو و چنگال تان را کنار یکدیگر قرار دهید. به هیچ عنوان آرنج خود را روی میز قرار ندهید، هر چند که دست هایتان باید روی میز باشد. برای میل کردن سالاد کاهو، کاهو را با چاقو خرد نکنید، بلکه آن را با چاقو و چنگال تا نموده و بعد میل کنید. تا جایی که می توانید غذای خود را با چاقو برش دهید زیرا با این روش به آشپز نشان می دهید که غذایی که طبخ نموده تا چه حد لطیف است. یادتان باشد که ایجاد هر نوع سر و صدایی از دهان تان، بی ادبی قلمداد می گردد، پس از چنین رفتاری اجتناب کنید.

آداب کسب و کار در آلمان

آلمانی ها برای انجام کسب و کار نیازی به ایجاد رابطه شخصی ندارند و بیشتر به مدارک تحصیلی شما و مدت زمان فعالیت شرکت تان علاقه دارند. رابطه ها رسمی است و رعایت قوانین معین، برای ایجاد رابطه کاری و حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است. آلمانی ها اغراق و گزافه گویی را نمی پسندند و به آن اعتماد نمی نمایند. مردم این کشور برای حمایت از تصمیم گیری های کاری و پایبندی به تصمیمات و صحبت های ثبت شده، ارتباطات کتبی زیادی انجام می دهند، پس تعجب نکنید.

قرار دیدار ها باید از یک یا دو هفته قبل معین گردد. اگر یک برنامه قرار دیدار تهیه می کنید، حتما به زبان آلمانی باشد. سر وقت بودن اهمیت زیادی برای آلمانی ها دارد و اگر فکر می کنید با تاخیر به جلسه می رسید باید آن را به صورت تلفنی اطلاع دهید. لغو یک جلسه در لحظه آخر، نهایت گستاخی و بی ادبی تلقی می گردد و ممکن است رابطه کاری را به خطر بیندازد.

جلسات کاری بر اساس یک زمان بندی سفت و سخت انجام می گردد و زمان آغاز و ختم جلسه دقیقا معین شده است. جلسات اولیه بیشتر جنبه آشنایی طرفین را دارد و سعی کنید هنگام صحبت تماس چشمی مستقیم داشته باشید. علاوه بر این یادتان باشید که برای ورود به اتاق جلسه باید آداب آن را راعایت کنید و بزرگ ترین یا بالاترین مقام باید اول وارد اتاق گردد.

منبع: کجارو / theculturetrip.com / guide.culturecrossing.net / commisceo-global.com
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1505

به "تور ارزان آلمان: با آداب و رسوم مردم آلمان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان آلمان: با آداب و رسوم مردم آلمان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید