به کدام محله تهران شغال آباد می گفتند؟، 41 سال قبل سنگ بنای محله گذاشته شد

به گزارش مجله جام جهان، آن اوایل اینجا فقط بیابان بود. ابتدا به این محله شغال آباد می گفتند. آن قدر که اینجا شغال می آمد و می رفت.

به کدام محله تهران شغال آباد می گفتند؟، 41 سال قبل سنگ بنای محله گذاشته شد

به گزارش همشهری آنلاین، در اواسط مرداد داغ تهران، سری به محله ای آرام، زیبا و خوش آب و هوا زدیم. محله ای با قدمتی در حدود سه دهه که خانه های ویلایی در آن به تدریج جایش را به مجتمع های مسکونی داده است. محله جنت آباد شمالی در شمال منطقه 5 نهاده شده و از شمال به بلوار سیمون بولیوار، خیابان اسحاقی و محله حصارک از جنوب به بزرگراه ایرانپارس (بزرگراه نیایش) از شرق به محله شهرک المهدی (عج) خیابان میلاد علامه طباطبایی و از غرب به بزرگراه شهید باکری محدود می گردد.

نخستین مهاجران از اوایل دهه 60 در این محله ساکن شدند. اما سال 69 را می توان نقطه عطفی از حیث مهاجرپذیری قلمداد کرد. تمام اقوام ایرانی در این محل ساکن هستند و درصد بالایی از ساکنان محله جنت آباد در شغل کارمندی فعالیت دارند. جمعیت محله بالغ بر 40هزارنفر است و این محله دارای 66خانواده شهید و 150خانواده جانباز است.

خانه کلاه سبز ها

علی پیری، عضو اصلی شورایاری محله جنت آباد شمالی که خود را پیر محله می داند، درباره تاریخچه محله جنت آباد شمالی می گوید: حدود 30 سال است در جنت آباد شمالی و در شهرک مبعث زندگی می کنم. این شهرک در سال 61، به کارکنان لشکر23 یا همان کلاه سبز ها (تکاوران ارتش) واگذار شد. دلیل اینکه شهرک را مبعث نامیدند نیز این بود که شروع ساختش با روز مبعث حضرت رسول همزمان بود.

در آن زمان خیابان آسفالت نبود و نهایت آسفالت خیابان تا چهارباغ بود و بعد از آن مینی بوس نمی توانست تردد کند. آن زمان زمین آنجا خاکی بود و حفاظت از امنیت شهرک را خود کارکنان ارتش بر عهده داشتند. در واقع تا پیش از تأسیس شهرک مبعث، اصولاً محله ای به نام جنت آباد شمالی وجود نداشت. با ساخت این شهرک بود که محله جنت آباد شمالی به تدریج شکل گرفت و مسکونی شد.

چرا جنت آباد؟

در اینکه چرا این محل به نام جنت آباد شناخته می گردد روایت های مختلفی وجود دارد، اما عمدتاً نظر بر این است که به دلیل وفور آب و نهاده شدن اراضی در کوهپایه (و احتمالاً حاصلخیزی زمین های محله) این محله به جنت یا بهشت نامگذاری شده است. جنت آباد کلا بر سه قسمت است.

از شهید آبشناسان به بالا جنت آباد شمالی است. از شهید آبشناسان تا چهارباغ، جنت آباد مرکزی و پایین است آن هم جنت آباد جنوبی. این از نظر تقسیم بندی شهری است، اما خود اهالی تمام این سه بخش را به جنت آباد می شناسند و چندان توجهی به تقسیم بندی ها ندارند.

میلاد جانبازان

محمد تبریزیان، از اهالی قدیمی محله میلاد جنت آباد شمالی با آرامش حرف می زند. آرامشی که با حرف هایش درباره کمبود های محل چندان تناسبی ندارد. می گوید: من و خانواده ام 22 سال است اینجا ساکن هستیم. از ویژگی های محله ما وجود مسجد جامع انصارالمهدی (عج) است؛ و البته حضور تعداد قابل توجهی از جانبازان عزیز. از همه اقوام در اینجا ساکن هستند. متأسفانه امکانات رفاهی در اینجا اندک است. معضل حمل ونقل و دسترسی به خیابان های اصلی، از جمله مسائل محله است. بعلاوه نبودِ مدرسه و درمانگاه باعث ایجاد معضلات بزرگی برای ساکنان محله شده است.

آبادی محله

حسن آذرپاد، از ساکنان قدیمی شهرک مبعث جنت آباد شمالی از اهالی محله که سابقه حضور در جنگ تحمیلی و دفاع از کشور را هم دارد، پیرامون شکل گیری محله و نحوه ارائه خدمات شهری می گوید: سال 61 بود که از سوی سازمان اوقاف یکسری زمین در اختیار ما نهاده شد. از چهارباغ به بالا اصلاً بافت شهری وجود نداشت. ب

عد از اینکه زمین ها واگذار شد و خانه ها تدریجا ساخته شد، ساماندهی تمام خدمات شهری را خود اعضای شهرک که همان کارکنان ارتش بودند، بر عهده گرفتند. به عنوان مثال راه اندازی خط مینی بوس از صادقیه به جنت آباد شمالی، یا ایجاد تعاونی مصرف که تا همین اواخر هم برقرار بود. من بیش از 25 سال است که اینجا سکونت دارم.

وی در ادامه نکات جالبی را درباره نام قدیمی محله، نخستین چاه آب و نخستین مدرسه مطرح می نماید: آن اوایل اینجا فقط بیابان بود. ابتدا به این محله شغال آباد می گفتند. آن قدر که اینجا شغال می آمد و می رفت. کم کم خطوط مینی بوس رانی راه اندازی شد. بعد دنبال آب رفتیم. به وسیله واحد مهندسی ارتش در اینجا چاهی حفر شد.

نخستین مدرسه به یاری خود مردم تأسیس شد. مدرسه مبعث نخستین مدرسه ای بود که در سال 1376 راه اندازی شد با چهار کلاس. بعد به تدریج که جمعیت زیادتر شد، کلاس ها نیز بیشتر شد. در نقشه هایی که از ابتدا برای اینجا طراحی شده، فضا هایی برای پارک و سایر اماکن تفریحی و فرهنگی در نظر گرفته شده است که الان صاحبان آن زمین ها علاقه مندند از آن ها استفاده های تجاری داشته باشند.

جنت آباد، تپه: نه آب، نه برق، نه جاده!

محمد مختاری، از ساکنان قدیمی شهرک مبعث جنت آباد شمالی مرد میانسال و خوشرویی است که ساخت وساز شهرک را دستاورد گلریزان های ارتش می داند. او می گوید: در حال حاضر پیگیری امور آبرسانی محله بر عهده من است. جزو نخستین کسانی هستم که به این محله آمدم. در حدود 26 سالی است که ساکن این محله هستم. جنت آباد شمالی قبل از تأسیس شهرک مبعث به صورت منطقه تپه ای بود. از اوایل جنگ تحمیلی بود که زمین های آن واگذار شد و حدود 720 دستگاه آپارتمان در آن ساخته شد.

آن زمان نه آب بود، نه برق و نه جاده ای. این شهرک به وسیله گلریزان های خود ارتش ساخته شد. همان زمان هم به وسیله واحد مهندسی ارتش دو چاه عمیق حفر و آبرسانی به محله ممکن شد. وی با افتخار درباره کیفیت آب منطقه می گوید: آب منطقه بعد از حفر چاه آزمایش و معلوم شد یکی از برترین آب ها در بین منطقه ها مختلف تهران است و تا همین الان هم کیفیتش را حفظ نموده است.

درباره جنت آباد شمالی

در بازدیدی که به همراه تنی چند از ساکنان قدیمی محله داشتیم، اطلاعات جالبی به دست آوردیم. شاید شنیدن این نکات خالی از لطف نباشد:

دو سال است که سفارت کره شمالی به جنت آباد شمالی منتقل شده است. قبلاً در یادگار امام در خیابان ارغوان قرار داشت. مردم محله رفتار دوستان های با کره ای ها دارند.

یکی از محاسن این منطقه، پایگاه پروازی پاراگلایدر است که علاقه مندان از تمام تهران برای پرواز به اینجا می آیند.

به گفته بعضی ساکنان محل، جنت آباد شمالی روی گُسل زلزله قرار گرفته است.

یکی از ویژگی های محله، نهاده شدن آن بر روی تپه است.

نخستین نانوایی محل در سال 67 دایر شد.

یکی از ساختمان های تجاری اینجا را نظامیان تبدیل به تعاونی مصرف کردند. در گذشته تمام مایحتاج اهالی از همین جا تأمین می شد.

بعضی از اهالی محله اعتقاد دارند یکی از برترین آب و هوا ها و مناسب ترین نقشه کشی و طراحی شهری را جنت آباد دارد.

کمبود مراکز درمانی، یکی از معضلات منطقه جنت آباد شمالی است و به گفته اهالی قرار است به زودی بیمارستانی در محله ساخته گردد.

تعداد کم پاسگاه های نیروی انتظامی کمی امنیت این محله را دچار اختلال نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1795

به "به کدام محله تهران شغال آباد می گفتند؟، 41 سال قبل سنگ بنای محله گذاشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به کدام محله تهران شغال آباد می گفتند؟، 41 سال قبل سنگ بنای محله گذاشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید