خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران : سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار به آمریکا و انگلیس اضافه نمود که اقدام های واشنگتن و لندن برای ایجاد زرادخانه جدید موشک های کوتاه و میان برد و استقرار موشک های در مناطق جدید در دنیا ازسوی روسیه بدون پاسخ نمی ماند.

خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا روز دوشنبه در بیانیه ای یادآورشد که در هفته های اخیر مقام های پنتاگون از اقدام های عملی برای اجرای برنامه مواضع موشکی جدید در مناطق مختلف دنیا و استقرار موشک های کوتاه و میان برد سخن گفتند که قبلا در قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد منع شده بود.

وی اضافه کرد: آمریکا همچنین مجموعه های موشکی جدید از جمله موشک های مافوق صوت می سازد و ارتش آمریکا گروه های عملیاتی جدید برای استقرار موشک ها و امکان بکارگیری آن تشکیل می دهد که یک گروه در منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام و گروه دیگر در اروپا مستقر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با یادآوری اینکه انگلیس هم در بیانات خصومت جویانه و بی ثبات نماینده در این عرصه (موشکی) به آمریکا پیوسته است، گفت: انگلیس اعلام نموده است که 44 سیستم راکت انداز ام270 آمریکایی را نوسازی می نمایند که می تواند موشک های دقیق ازنوع پی.ار.اس.ام پرتاب کند.

زاخارووا ادامه داد که نظامیان انگلیسی توجه خود را به نابودی سیستم های دفاعی روسیه که امنیت این کشور را تامین می نماید (در صورت شروع جنگ) متمرکز نموده اند.

به گفته وی اجرای طرح های نظامی جدید آمریکا و انگلیس، عرصه را برای راهکار های سیاسی-دیپلماتیک در دوره پس از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و جلوگیری از متشنج شدن اوضاع در عرصه موشکی تنگ می نماید.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد پیمانی است که در سال 1987میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگتن بین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در 8 دسامبر 1987 امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در 27 مه 1988 (میلادی) تصویب کرد. این پیمان در 1 ژوئن 1988 اجرایی شد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد همه موشک های هسته ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن ها را تا فاصله 500 تا 1000 کیلومتر (کوتاه برد) و 1000 تا 5500 کیلومتر (میان برد) از میان برد. این پیمان، موشک های دریایی را پوشش نمی داد. در مه 1991 (میلادی)، دو هزار و 692 موشک نابود شد. به دنبال آن به مدن 10 سال از سایت های هسته ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در 21 اکتبر 2018 اعلام نمود که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در 1 فوریه 2019 (میلادی) ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما در شرایط کنونی باب مذاکره را نمی بندیم اما در شرایط بوجود آمده این امکان را بعید نمی دانیم که روسیه به اتخاذ تدابیر نظامی-فنی برای پاسخ دادن به تهدیدهای موشکی توجه بیشتر می نماید.

عرصه موشکی مهم ترین مورد اختلاف میان روسیه و آمریکا و متحدان غربی این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نمود که اقدام های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در سطح دنیای می گردد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه خود به مناسبت هفتاد و دومین سالروز تاسیس ناتو، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بودجه نظامی ناتو در سال 2020 نسبت به یک سال پیش از آن 7.4 درصد افزایش یافت.

در این بیانیه گفته شد: اجرای چنین سیاستی از سوی ناتو موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در سطح دنیای می گردد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه هفتاد و دو سال پیش پیمان ناتو با اعلام هدف حفظ صلح بوجود آمد، نوشت: امروز این سازمان بمباران یوگسلاوی سابق، تهاجم به عراق و عملیات نظامی علیه لیبی با کشاندن این کشور به هرج و مرج کامل را در سابقه خود دارد.

در این بیانیه با کنایه آمده است: در سال 2020 هزینه های نظامی ناتو 7.4 درصد افزایش یافت و این پیمان به این گونه صلح و آرامش را حفظ می نماید.

بیانیه وزارت روسیه با طرح اینفوگرافی همراه است که بر اساس آن بودجه نظامی ناتو در سال 2020 میلادی یک هزار و 90 میلیارد دلار در حالیکه بودجه نظامی روسیه 50 میلیارد دلار بود.

در اینفوگرافی یاد شده همچنین به مجموع بودجه نظامی کشورهای دنیا اشاره شده که در سال گذشته از 1.8 هزار میلیارد دلار به 1.93 هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1123

به "خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید