روسیه از لحاظ بودجه نظامی در رده چهارم دنیا واقع شده است

به گزارش مجله جام جهان، طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی استکهلم، روسیه در سال گذشته از لحاظ هزینه های دفاعی بار دیگر جزو پنج کشور دارای بیشترین بودجه نظامی شد و بیش از 65 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرد که بالاترین میزان در اروپا بود.

روسیه از لحاظ بودجه نظامی در رده چهارم دنیا واقع شده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس گزارشی که امروز دوشنبه از سوی مؤسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ( SIPRI ) درباره فرایند افزایش هزینه های نظامی اصلی ترین کشورهای نقش آفرین در دنیا در سال 2019 منتشر شد ، روسیه دوباره جزو پنج کشور برتر با بالاترین بودجه دفاعی نهاده شد.

طبق این گزارش، بیشترین تخصیص هزینه نظامی در دنیا در یک دهه اخیر در سال 2019 به ثبت رسیده است: مبلغ یک تریلیون و 917 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 2018 بیش از 3.6 درصد افزایش داشته است.

این موسسه یادآور شده است: هزینه های نظامی روسیه در سال 2017-2018 کاهش یافته و بودجه دفاعی در سال گذشته (2018) بالغ بر 61 میلیارد و 4 میلیون دلار بود که این کشور را در رده ششم رتبه دنیای قرار داد. بدین ترتیب برای نخستین بار از سال 2006 به اینطرف، روسیه جزو 5 کشور برتر دنیا در زمینه صرف بیشترین هزینه نظامی قرار نگرفت. ولی در سال 2019 ، روسیه مقام چهارم را به دست آورد ، زیرا هزینه های نظامی این کشور 4.5 درصد افزایش یافته و به بیش از 65 میلیارد دلار یا 3.9 درصد فراوری ناخالص ملی رسیده است که بالاترین میزان در قاره اروپا در سال 2019 بود.

طبق تحقیقات موسسه صلح استکهلم ، کاهش هزینه های نظامی در عربستان سعودی (16- درصد) و افزایش هزینه ها در روسیه (به میزان 4.5 درصد) باعث شد تا روسیه در رده چهارم در رده بندی کشورهایی دارای بیشترین هزینه نظامی در دنیا در سال 2019 جای بگیرد و عربستان سعودی از رده سوم به پنجم سقوط کند.

در سال 2019 روسیه هزینه های خود را برای فعالیت نیروهای مسلح این کشور ، فعالیت نیروهای گارد ملی و همچنین افزایش سایر هزینه های وزارت دفاع (برای پشتیبانی اجتماعی از کارمندان و خانواده های آنها و غیره) افزایش داد.

بدین ترتیب کشورهای برتر دنیا در این عرصه به ترتیب - ایالات متحده ، چین ، هند ، روسیه و عربستان سعودی هستند که 62 درصد از کل هزینه های نظامی در دنیا را به خود اختصاص می دهند.

این برای نخستین بار است که در میان پنج کشور برتر ، کشورهای آسیا قرار دارند. ضمن اینکه در سال 2019 ، کل مخارج نظامی دنیا 2.2 درصد از فراوری ناخالص داخلی دنیای بود.

این گزارش همچنین نشان داده است که هزینه های نظامی آمریکا در سال 2019 به میزان 5.3 درصد افزایش یافته و به 732 میلیارد دلار رسید که 38 درصد از کل بودجه نظامی دنیا را به خود اختصاص داده است.

چین و هند دارای بیشترین هزینه تسلیحاتی در منطقه آسیا قرار دارند. علاوه بر این ، در رده بندی دنیای نیز این دو کشور به ترتیب رتبه دوم و سوم را اشغال می نمایند.

سال گذشته ، چین برای نیازهای نظامی خود 261 میلیارد دلار هزینه کرد که 5.1 درصد بیشتر از سال 2018 بود، و هزینه نظامی کشور هند به بیش از 71 میلیارد دلار رسید که 6.8 درصد بیشتر از سال گذشته است.

در اروپا رشد بیشترین هزینه نظامی صرف شده متعلق به آلمان است که در سال 2019 بودجه نظامی آن 10 درصد افزایش یافته و به 49 میلیارد و سی میلیون دلار رسیده که یکی از 15 مورد بالاترین نرخ رشد طی سال گذشته است.

در رابطه با اروپای شرقی ، این گزارش به افزایش شدید هزینه های نظامی در تعدادی از کشورهای عضو ناتو در این منطقه اشاره نموده است. بدین ترتیب که در بلغارستان این بودجه 127 درصد افزایش یافته اند که بیشتر آن به دلیل پرداخت بهای هواپیماهای جنگی جدید خریداری شده است. در رومانی نرخ رشد هزینه نظامی 17 درصد بود.

در مجموع هزینه های نظامی 29 کشور عضو ناتو در سال گذشته یک تریلیون و 350 میلیون دلار بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 504

به "روسیه از لحاظ بودجه نظامی در رده چهارم دنیا واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه از لحاظ بودجه نظامی در رده چهارم دنیا واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید