زلزله 25 درصد از تهران ی ها را تهدید می نماید

به گزارش مجله جام جهان، حدود 25 درصد از جمعیت تهران در بافت های فرسوده زندگی می نمایند که خطر زلزله و فرونشست زمین آنها را تهدید می نماید. بعلاوه 40 درصد از بافت های نوسازی شده از نظر کیفیت ساخت، مطلوبیت لازم را ندارند.

زلزله 25 درصد از تهران ی ها را تهدید می نماید

به نقل از تسنیم، فرونشست زمین به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است. کمتر از سه هفته قبل فرونشست زمین در نسیم شهر 12 واحد مسکونی در معرض بلعیده شدن قرار گرفتند.

به گفته رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جنوب غرب شهر تهران یکی از منطقه های است که با خطر فرونشست تهدید می گردد. این منطقه به صورت پهنه وسیعی با وسعت 25 در 60 کیلومتر در سمت جنوب غرب تهران و دشت شهریار واقع شده است و منطقه ها 17 ، 18 و 19 تهران را نیز در برگرفته است که 2.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند.

علی بیت الهی می گوید:

در جنوب تهران فرونشست را به صورت عمده داریم، براساس آمارها 700 تا 750 هزار واحد مسکونی در تهران و در شهرهای جنوب غربی تهران در زون فرونشست زمین قرار دارند.

براساس اظهارات او، دولت میخواهد برای حل این مشکل، بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن در بافت های فرسوده بسازد. بعلاوه در مصوبه ای تاکید شده که از هرگونه بارگذاری جمعیتی در زون هایی که فرونشست زمین در آنها بالا است خودداری گردد.

شرط احیای بافت فرسوده چیست؟

بیت الهی شرط احیای بافت های فرسوده و در معرض فرونشست را رضایت ساکنان می داند و شرح می دهد: تا زمانی که ساکنان به این کار رضایت ندهند اقدام برای نوسازی و جایگزینی واحدهای مسکونی کار دشواری است. بعضی از واحدها مشاعی دارند و باید رضایت عمومی وجود داشته باشد.

در این خصوص مدیرعامل نوسازی شهر تهران می گوید: براساس آمارها به علت عقب ماندگی در حوزه نوسازی بافت های فرسوده، احتیاج هست که سالانه 150 هزار واحد مسکونی در تهران نوسازی گردد. برای ساخت این واحدها 4500 هکتار بافت فرسوده و 4500 هکتار اراضی ناکارآمد در شهر تهران وجود دارد.

به گفته زهرا نژاد بهرام، در روش پلکانی قرار است در سال 1401 حدود 100 هزار، در سال 1402 حدود 125 هزار و در سال 1403 حدود 150 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ساخته گردد.

او در مورد بافت های فرسوده ای که نوسازی شده اند عنوان می نماید: 40 درصد از بافت های نوسازی شده از نظر کیفیت ساخت، مطلوبیت لازم را ندارند. بعلاوه 10 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد که ویژگی اصلی آن عدم استحکام است.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1650

به "زلزله 25 درصد از تهران ی ها را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله 25 درصد از تهران ی ها را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید