سقوط قیمت 70 درصد شرکت های بورسی

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران:امروز 11 خرداد 1400 قیمت سهام 70 درصد نمادهای بازار ریزش کرد و تمام شاخص های بازار سهام نزول کردند.

سقوط قیمت 70 درصد شرکت های بورسی

به گزارش خبرنگاران ، در معاملات روز سه شنبه شاخص کل بورس 5 هزار و 432 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 140 هزار واحد رسید.

تداوم فرایند نزولی شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات فرایند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی حدود 2 هزار واحد رشد کرد. اما این فرایند خیلی زود تغییر کرد و شاخص در ادامه معاملات امروز با شیب ملایمی نزول کرد. در سرانجام معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 5 هزار و 432 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 140 هزار و 496 واحد رسید.

اما شاخص هم وزن از ابتدای معاملات فرایند نزولی داشت و در سرانجام معاملات با افت هزار و 627 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 381 هزار و 369 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 48 واحد پائین آمد و به رقم 17 هزار و 677 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در سرانجام معاملات روز سه شنبه، 88 نماد رشد قیمت داشتند که 66 نماد بورسی و 22 نماد فرابورسی بودند. همچنین 315 نماد کاهش قیمت داشتند که 221 نماد بورسی و 94 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 70 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی

روز سه شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و رقم خروج پول حقیقی به 337 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل کاهش 40 درصدی دارد.

در معاملات امروز بیش ترین خروج پول حقیقی به سهام دماوند (تولید نیروی برق دماوند) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از دماوند، وبملت (بانک ملت) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

همچنین نمادهای فولاد، فجر و فپنتا نیز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز وبملت، شستا و شبندر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

در جدول پرتراکنش ترین نمادهای غکورش صدرنشین است و شپنا و غزر در رتبه های بعدی هستند. در نیز فتوسا، فگستر و چخزر پرتراکنش ترین نمادها هستند.

گروه قرمز بازار

در روز نزول شاخص های بورس، قیمت سهام تمام نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات (مانند خودرو، خساپا، خگستر و خبهمن) کاهش یافت.

کاهش ارزش صف های فروش

در سرانجام معاملات امروز ارزش صف های خرید نسبت به سرانجام روز دوشنبه 26 درصد افزایش یافت و در رقم 461 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف های فروش نیز 14 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 616 میلیارد تومان شد که پائین ترین رقم در 43 روز کاری گذشته از 14 فروردین تا به امروز است.

شرکت صنایع غذایی کورش (با نماد معاملاتی غکورش) با صف خرید 243 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از غکورش، فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در سرانجام معاملات صف فروش 104 میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و خزر (فنرسازی زر) و بیشترین صف فروش را داشتند.

افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 890 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 33 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 33 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 41 میلیارد تومان رسید.

شپنا و سایپا صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 138 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سایپا و چکاپا در رتبه های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شرکت سایپا با تعداد 449 میلیون و 246 هزار و 318 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وبملت تعلق داشت. دو نماد خبهمن و ثبهساز نیز در رتبه های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1222

به "سقوط قیمت 70 درصد شرکت های بورسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط قیمت 70 درصد شرکت های بورسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید