طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگارانـ خورشت ها از غذا های اصیل و پایه ثابت سفره های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیاری دارند. در شهر های مختلف ایران خورشت ها را به سبک ها و روش های گوناگون طبخ می نمایند. خورش قیمه اردبیلی یکی از غذا های سنتی و اصیل ایرانی است که شباهت زیادی با خورش قیمه مرسوم دارد با این تفاوت که در این خورش به جای گوشت تکه ای از گوشت چرخ نموده استفاده می گردد.

طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی

اگر دوست دارید یک خورش متنوع و نو را برای اعضای خانواده تهیه کنید، در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این خورش را با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه اردبیلی

گوشت چرخ نموده: 300 گرم

لپه: 60 گرم

پیاز بزرگ: 1 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

زرشک: 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه، فلفل قرمز: به مقدار لازم

پودر دارچین: 1 قاشق چای خوری

آبغوره: 3 قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به زرشک

همواره سعی کنید از زرشک تازه بهره ببرید. زرشک نباید زیاد حرارت ببیند؛ چون رنگ آن عوض می گردد. اصلأ لازم نیست زرشک به مقدار ای روی حرارت بماند تا پف کند. اگر بیش از حد روی حرارت بماند، رنگ پس می دهد و تیره می گردد. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می گیرد و در عین حال به براق تر شدن آن هم یاری می نماید؛ بنابراین درصورت تمایل می توانید هنگام تفت دادن زرشک کمی شکر به آن اضافه کنید.

نکته مهم دیگر در خصوص زرشک نحوه شستن آن است. زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی گردد. برای شستن زرشک ابتدا زرشک ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آب به جای مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد.

2 ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به مقدار کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند.

3 ـ نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می گردد و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری بهره ببرید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی گردد. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا پیاز را پوست و سپس رنده کنید. پیاز رنده شده را همراه با کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کمی نرم و سبک گردد.

2 ـ در مرحله بعد گوشت چرخ نموده را به پیاز اضافه کنید و فلفل قرمز، زردچوبه و پودر دارچین بریزید. اجازه بدهید گوشت دو دقیقه با پیاز و ادویه تفت بخورد؛ سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید و بعد لپه خیس داده را اضافه کنید. حالا یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. یک ساعت زمان بدهید تا خورش با حرارت کم جا بیفتد و لپه و گوشت بپزد.

3 ـ در مرحله آخر زرشک شسته را همراه با آبغوره و زعفران دم نموده به خورش اضافه کنید و بیست دقیقه دیگر زمان بدهید تا خورش بجوشد؛ سپس خورش قیمه اردبیلی خوشمزه شما آماده سرو است. توجه داشته باشید که این خورش نباید زیاد آبدار باشد. برای کنار خورش می توانید از سیب زمینی سرخ نموده بهره ببرید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1786

به "طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش قیمه اردبیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید