علل افزایش ناگهانی فشار خون

به گزارش مجله جام جهان، فرد بایستی از علل افزایش ناگهانی فشار خون و اثرات متعاقب آن مطلع باشد، به این علت که این عارضه ناتوان ساز، یک قاتل خاموش به شمار میرود، با این حال، می توان آن را با یاری تشخیص به موقع و داروی مناسب

علل افزایش ناگهانی فشار خون

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

فرد بایستی از علل افزایش ناگهانی فشار خون و اثرات متعاقب آن باخبر باشد، به این دلیل که این عارضه ناتوان ساز، یک قاتل خاموش به شمار میرود، با این حال، می توان آن را با یاری تشخیص به موقع و داروی مناسب تحت درمان و کنترل قرار داد.

نیروی اعمال شده به وسیله خون بر روی دیواره عروق در حین جریان یافتن از یک اندام به اندام دیگر را تحت اسم فشار خون (BP) مورد سنجش قرار می دهند. سطح یا مقدار بهینه فشار خون برای یک فرد بالغ سالم حدود 120 بر 80 میلی متر جیوه است. با این حال، این سطح ممکن به دلیل عادات سبک زندگی، استرس، و سایر تغییرات ایجاد شده در بدن، دچار افت و خیز گردد. همانطور که فشار خون پایین زیانبخش است، فشار خون بالا هم می تواند مخاطره آمیز باشد. فردی که مبتلا به فشار خون بالا است ممکن است فشار خونی 140 بر 90 میلی متر جیوه را در دستگاه فشار خون مشاهده نماید. دستگاه فشار خون ابزاری پزشکی است که جهت سنجش و مقدار گیری فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه این مقدار به طور ناگهانی افزایش یابد، می تواند نگرانی زیادی را بوجود آورد به این دلیل که ممکن است بعلاوه نشانه وجود اختلالات زیانبخشی در بدن باشد. یکی از برترین راه های جلوگیری از این شرایط، انجام تجزیه و تحلیل معمولی در یک مرکز بهداشت است. این مقاله علل افزایش ناگهانی فشار خون را نشان می دهد.

لیستی از علل افزایش ناگهانی فشار خون

دلایل این عارضه در زنان و مردان تقریباً با یکدیگر مشابه است به این معنی که به دلیل افزایش فشار یا نیروی اعمال شده بر روی دیواره رگهای خونی این شرایط رخ می دهد. دلایل دیگری هم وجود داشته که چند مورد از آنها به صورت لیست در اختیارتان قرار می گیرد.

یکی از متداول ترین علل آن اضطراب و استرس است. دوره هایی از اضطراب و شرایط استرس زا می توانند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شما شوند. هنگامی که بدن تحت استرس و اضطراب قرار داشته باشد، هورمونهای ویژه ای ترشح شده که موجب سریعتر شدن پمپاژ قلب به دلیل تنگ شدن رگهای خونی می شوند.

دلیل دیگر افزایش لحظه ای می تواند درد شدید ناشی از صدمه دیدگی باشد. درد شدید و تیر کشیدن می تواند فشار خون و بعلاوه ضربان قلب را افزایش دهد.

بارداری یکی از عواملی است که بعلاوه موجب بروز این شرایط می گردد. این امر می تواند به دلیل برخی عوارض همانند پری اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشد. این عارضه به دلیل تجمع مایع، هنگامی که بدن قادر به تنظیم فشار نباشد رخ می دهد که ممکن است منجر به ایجاد نوسان در سطوح فشار خون شده و به فشار خون بالا در طول دوران بارداری بیانجامد.

مصرف بیش از حد نمک بعلاوه می تواند یکی از دلایل مهم باشد. دریافت بیش از حد مجاز سدیم ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده و حتی هله هوله یا غذاهای ناسالم باشد.

مسائل مربوط به وزن مانند چاقی هم مسبب این افزایش شدید است. به این دلیل که چربی در رگهای خونی انباشته می شوند، خون کافی به قلب نخواهد رسید. قلب احتیاج خواهد داشت که کار بیشتری جهت تأمین خون کافی مورد احتیاج سرتاسر بدن انجام داده و در نتیجه آن افزایش ناگهانی در آن بوجود خواهد آمد.

چند دلیل دیگر می تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی، مصرف بیش از حد کافئین، تداخلات دارویی، و وجود بیماری کلیوی باشد. بالا رفتن فشار خون در بیمارانی که تحت دیالیز قرار دارند، دیده می گردد.

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً اجرا شده، برخی از پزشکان مشاهده نموده اند که ژنتیک بعلاوه نقشی بسیار مهم در فشار خون بالا ایفاء می نماید. افرادی که دارای سابقه خانوادگی فشار خون بالا و سایر بیماریهای قلبی عروقی هستند در معرض خطر بیشتری در ابتلاء به آنها در مقایسه با افرادی قرار دارند که هیچگونه سابقه خانوادگی از این عوارض را ندارند.

علائم

مشاهده نزدیک علائم و نشانه های این مشکل نشانگر وجود این اختلال در سلامت خواهد بود. در ادامه برخی از نشانه های تغییر و افزایش سطح طبیعی فشار خون آورده شده است:

عرق کردن فراوان

قادر نبودن به ایستادن و یا نشستن برای مدت زمان طولانی تری

تنگی نفس یا تنفس سطحی

افزایش سریع ضربان قلب

سرگیجه و حمله غش

احساس خواب آلودگی تمام مدت

تاری دید، و نابینایی یا بی هوشی موقت

خونریزی از بینی

قادر نبودن به ایجاد تمرکز

وزوز گوش، یا شنیدن صدای زنگ در یک و یا هر دو گوش

تهوع بوجود آورنده استفراغ

بی حالی

درمان

پایین آوردن فشار خون بالا به منظور پیشگیری از بروز عوارضی که ممکن است جان فرد را به خطر انداخته و بعلاوه ممکن است در برخی موارد موجب مرگ فرد گردد، بسیار لازم است.

دوری گزیدن از استرس و اضطراب مفید خواهد بود. یکی از برترین درمانهایی که می توان انجام داد و هیچگونه عوارض جانبی به همراه ندارد، انجام مدیتیشن و یوگا است.

ایجاد تغییر در سبک زندگی و دنبال کردن یک برنامه ورزشی مناسب هم به این امر یاری خواهد نمود.

بعلاوه درمانهای خانگی چندی جهت جلوگیری از افزایش مجدد آن وجود دارد.

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب هم یاری خواهد نمود.

داشتن آگاهی نسبت به خطرات ناشی از این مشکل همیشه به منظور جلوگیری از بروز پیامدهای آن مفید است. دلیل آن هرچه باشد، ضرورت دارد که سطوح فشار خون را به طور منظم تحت نظارت و آنالیز قرار داده بطوریکه افت و یا بالا رفتن آن تشخیص داده شده و درمان مناسب بر روی آن انجام گردد. مراقب خود باشید!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد. منبع مقاله :

متن منابع

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1373

به "علل افزایش ناگهانی فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل افزایش ناگهانی فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید