مسمومیت با آفتاب

به گزارش مجله جام جهان، مسمومیت با آفتاب، درواقع، نوعی واکنش حساسیتی به نور خورشید است. از نظر پزشکی، تفاوتی بین آفتاب سوختگی و مسمومیت با آفتاب نیست و هر دوی آنها تحت اسم فتودرماتیت شناخته می شوند.

مسمومیت با آفتاب

مسمومیت با آفتاب

نویسنده:دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

مسمومیت با آفتاب، درواقع، نوعی واکنش حساسیتی به نور خورشید است. از نظر پزشکی، تفاوتی بین آفتاب سوختگی و مسمومیت با آفتاب نیست و هر دوی آنها تحت اسم فتودرماتیت شناخته می شوند.

علایم مسمومیت با آفتاب شبیه به آفتاب سوختگی شدید است و با خارش، قرمزی و برخی اوقات، تاول خود را نشان می دهد که گاهی ممکن است تاول ها عفونی شوند. سایر علایم شامل تهوع، تندی ضربان قلب، تنفس سریع، تب، گیجی، خستگی، سردرد، لرز، کاهش آب و اختلالات الکترولیت های بدن است. علایم مسمومیت با آفتاب غالبا به علت تماس بیش از اندازه با نورخورشید یا سولاریوم (تخت های برنزه کننده مصنوعی) است. البته مصرف برخی داروها یا محصولات زیبایی آرایشی می تواند پوست فرد را به خورشید حساس کند و این به آن معنی است که اگر شرایط فرد مهیا باشد حتی در معرض قرار گرفتن خیلی کوتاه می تواند فرد را به سوی مسمومیت با آفتاب راهنمایی کند.

از جمله مواردی که فرد را مستعد مسمومیت با آفتاب می نماید عبارت اند از: داشتن پوست سفید و موهای قرمز. استفاده از داروهایی نظیر تتراسایکلین، دیورتیک های تیازیدی، داروهای سولفا و قرص های پیشگیری از بارداری، ضدافسردگی ها، آلبینیسم، لوپوس، پورفیری، ویتیلیگو و گزرودرماپیگمنتوزا (نوعی خشکی شدید پوست)، استفاده از محصولات آرایشی، محلول، عطر یا صابون های حاوی متیل کومارین، روغن لیمو، PABA، پسورالن، کولتار یا سالیسیلیک اسید. اگر شما سابقه حساسیت پوستی به آفتاب داشته اید، باید به برچسب محصولات مورد استفاده خود دقت کنید. اگر آفتاب سوختگی یا مسمومیت با آفتاب، شدید و با عارضه نیست، احتیاج به درمان دارویی ندارد. استفاده از کمپرس سرد، اجتناب از در معرض قرارگیری مجدد در آفتاب، مصرف آسپرین، بروفن، ناپروکسن یا استامینوفن برای درد و نوشیدن اندازه کافی مایعات مفید است.

وان خنک می تواند ورم و درد را تسکین دهد ولی نباید حاوی نمک، روغن یا خوشبوکننده ها باشد. به علاوه نباید روی محل پوست آسیب دیده لیف بکشید یا بتراشید. در صورتی که با این اقدامات بهبودی ایجاد نشد یا آسیب شدید بود باید تنها به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط معمولا استفاده از کرم های کورتیکوسترویید یا پردهمولون خوراکی تجویز می گردد و در صورت تب بالا، تغییر سطح هوشیاری یا کاهش شدید مایعات بدن اقدامات اورژانسی ضروری است.

پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر، استفاده از ضدآفتاب، به کار بردن کلاه و لباس های بلند، در پیشگیری از این عارضه نقش به سزایی دارد. باید بدانید که حتما در روزهای ابری، اشعه مضر خورشید وجود دارد و اشعه UV هم از سطح آب، برف و شن بازتاب می گردد.

پی نوشت ها:

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1349

به "مسمومیت با آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت با آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید