مشاور ارشد کاخ سفید در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت داد

به گزارش مجله جام جهان، الکساندر ویندمن مشاور ارشد کاخ سفید درامور اوکراین به عنوان نخستین مقام کاخ سفید که شاهد تماس تلفنی جنجال برانگیز دونالد ترامپ با همتای اوکراینی بوده است در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد.

مشاور ارشد کاخ سفید در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت داد

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، سرهنگ ویندمن که به زبان اوکراینی تسلط دارد یکی از نخستین مقام های کاخ سفید است که در زمان تماس تلفنی ترامپ در تاریخ 25 ژوئیه (سوم مرداد) با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی حضور داشته و اکنون در این زمینه شهادت داده است.

با توجه به سابقه نظامی او، شهادت این سرهنگ آمریکایی مشکلاتی را برای جمهوریخواستار به بار آورد.

وی روز سه شنبه با یونیفورم نظامی و در حالی که مدال های نظامی اش بر روی سینه او آویخته شده بود پشت درهای بسته در مقابل کمیته اطلاعاتی مجلس کنندگان آمریکا شهادت داد.

ویندمن به تیم تحقیقات گفت که چطور زنگ هشدار را به دلیل درخواست رئیس جمهور از اوکراین برای خدشه دار کردن وجهه رقبای سیاسی اش به صدا در آورده است و به گفته او، اقدامات مشابهی از سوی متحدان ترامپ انجام شده که او دو بار درباره آنها به مقام های ارشد خود اطلاع داده است.

ترامپ در پیامی توئیتری بدون این که نامی از این سرهنگ آمریکایی ببرد، و بدون ارائه شاهدی این مشاور کاخ سفید را فردی که هرگز هوادار ترامپ نبوده توصیف کرد.

کارشناسان محافظه کار و متحدان رئیس جمهور آمریکا وفاداری این سرهنگ آمریکایی به رئیس جمهور آمریکا را زیر سوال برده اند و اشاره کرده اند که وی می تواند جاسوسی برای کشور محل تولدش (اوکراین) باشد.

نیویورک تایمز در گزارشی از زندگینامه ویندمن نوشت، او وقتی سه ساله بود اوکراین را ترک کرد و بعد از خدمت در ارتش آمریکا، به عنوان کارشناس تحصیل کرده هاروارد درباره اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ سفید خدمت کرد و به تحقیقات کنندگان استیضاح ترامپ گفته که شاهد رفتارهای هشدار دهنده ترامپ بوده است.

این رسانه آمریکایی درباره جلسه شهادت ویندمن نوشت: در داخل اتاق امن موسوم به SCIF فضا متشنج شد زیرا جمهوری خواستار از این سرهنگ آمریکایی درباره مکالمات خصوصی سوال کردند که به زعم دموکرات ها تلاشی برای تشخیص هویت فرد افشاگری بود که تماس تلفنی ترامپ را لو داد و زمینه ساز آغاز تحقیقات استیضاح شد.

به گفته شرکت کنندگان، ویندمن از پاسخگویی خودداری کرد و گفت تمایلی ندارد چنین اطلاعاتی را در اختیار آنها بگذلرد به ویژه این که چنین اطلاعاتی به اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا مربوط می شود.

این سرهنگ آمریکایی در بخشی از شهادت خود به چندین سفر خود به کشورهای خارجی از جمله کره جنوبی، آلمان اشاره کرد و گفت در سال 2003 میلادی در جریان اعزام به عراق با بمب های کنار جاده ای زخمی شده است.

وی از سال 2008 تاکنون کارشناس عملیات سیاسی و نظامی با تخصص اوراسیا بوده است. ویندمن مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه هاروارد در مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی دارد و در سفارتخانه های آمریکا در کی یف پایتخت اوکراین و در مسکو خدمت کرده است.

او گفته که از آنچه که تلاش های خارجی برای ارائه روایت نادرست از اوکراین انجام می گیرد دچار مشکلاتی شده است. اسنادی که روزنامه نیویورک تایمز بررسی کرده نشان می دهد چنین مداخله ای از سوی رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ انجام شده و او تلاش کرده فشارهایی را بر اوکراین برای تحقیقات درباره جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعمال کند و بیش از روسیه خواستار تحقیقات درباره دخالت اوکراین در انتخابات سال 2016 بوده است.

ماه مه گذشته وقتی زلنسکی به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد، ترامپ از این سرهنگ آمریکایی خواست به اتفاق ریک پری وزیر انرژی به منظور شرکت در مراسم سوگند زنسکی به اوکراین سفر کنند. تا ماه ژوئیه (زمان برقراری تماس تلفنی) ویندمن عمیقا نگران مقاماتی در دولت آمریکا بود که زنسکی را تحت فشار قرارداده بودند تا از بایدن تحقیقات کنند.

وی به تیم تحقیقات مجلس کنندگان آمریکا گفت که این نگرانی او زمانی بیشتر شده که به تماس تلفنی بدنام ترامپ و زلنسکی گوش داده است.

ویندمن گفت فکر نمی کردم که این خواسته از دولت خارجی برای تحقیقات درباره شهروند آمریکایی مناسب باشد و و نگران تبعات حمایت دولت آمریکا از اوکراین بوده است.

دموکرات های مجلس کنندگان روز سه شنبه متن قطعنامه تحقیقات استیضاح ترامپ را که انتظار می رود روز پنج شنبه به رای گذاشته شود، منتشر کردند.

انتشار متن این قطعنامه پس از آن روی داد که فشار بر دموکرات ها برای علنی بودن تحقیقات استیضاح از جمله برگزاری جلسات استماع علنی با شاهدان اصلی موضوع اوکراین که دولت ترامپ را درگیر کرده است، افزایش یافته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 92

به "مشاور ارشد کاخ سفید در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور ارشد کاخ سفید در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید