واردات 4500 تومان، فروش 50 هزار تومان!

به گزارش مجله جام جهان، ایران سالانه حدود 600 میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات دارد و این در حالی است در مقابل، میزان واردات رسمی شیرینی و شکلات به ایران رقمی حدود سه میلیون دلار است. با این حال تولیدکنندگان شیرینی و شکلات معتقدند که بخش بزرگی از واردات را قاچاق تشکیل می دهد. شکلات هایی که به نظر می رسد با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت فروش به ایران وارد می شوند.

واردات 4500 تومان، فروش 50 هزار تومان!

به گزارش خبرنگاران، صنعت شیرینی و شکلات در ایران یکی از مهم ترین صنایع غذایی به شمار می رود و با توجه به داشتن مزیت هایی در فراوری نسبت به سایر کشورها، توانسته صندلی خوبی نیز در بین فراوریات صنایع غذایی برای خود دست و پا کند، به طوریکه حدود یک سوم از کل صادرات صنایع غذایی ایران، در اختیار این بخش از صنعت است.

کیفیت مطلوب آرد و فراوری مناسب گندم در ایران، شرایط مناسب ایران از لحاظ فراوری شکر و سازندگان ماشین آلاتی که از کیفیت مطلوبی در این حوزه برخودارند، می تواند یاری بسیار بزرگی به صنعت شیرینی و شکلات ایران باشد، هرچند که در بعضی دوره های زمانی عدم مدیریت مطلوب بر بخش واردات، سبب می گردد تا فراوریکنندگان با چالش تامین مواد اولیه و افزایش قیمت ها روبرو شوند.

با این حال به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، شیرینی و شکلات دومین محصول صادراتی ایران در صنایع غذایی است، به طوریکه هر ساله حدود یک سوم از صادرات این بخش را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر افزایش 20 درصدی صادرات برای صنایع غذایی در امسال هم پیش بینی شده است.

البته خسروتاج با اشاره به صادرات 850 میلیون دلار صنایع غذایی در پنج ماهه نخست امسال گفته بود که در این مدت تنها دو درصد رشد صادرات محقق شده و باید این رقم تا انتها سال جبران گردد، هرچند که دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات، رشد صادرات این بخش را در این مدت حدود 5.8 درصد اعلام نموده است.

واردات رسمی شیرینی و شکلات، کمتر از 3 میلیون دلار

اما میزان واردات رسمی شیرینی و شکلات در نیمه نخست امسال که در آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است، تنها یک میلیون و 400 هزار دلار است و اگر همین رقم را برای نیمه دوم سال نیز در نظر بگیریم، حجم واردات رسمی این محصولات در سال به زحمت به سه میلیون دلار می رسد، در حالی که نگاهی به فروشگاه های عرضه کننده شکلات های خارجی در ایران نشان می دهد که میزان واردات بیش از این مقدار است.

مغازه ای، دبیر انجمن صنفی شیرینی، شکلات و بیسکوئیت ایران که معتقد است میزان وادرات غیررسمی شیرینی و شکلات بسیار بیشتر از واردات رسمی آن است، حتی مدعی شده است که این محصولات قاچاق حتی در فروشگاه های زنجیره ای تحت نظارت دولت نیز به فروش می رسد.

وی استدلال خود برای قاچاق بودن این محصولات را قیمت پایین آن ها با توجه به تعرفه های بالای واردات شیرینی و شکلات عنوان نموده است.

مغازه ای جلوگیری از قاچاق در این حوزه را از خواسته های جدی فراوریکنندگان دانست و ابراز امیدواری نموده است که با امحای کالاهای قاچاق این امر محقق گردد.

شیرینی و شکلات وارداتی، کیلویی 4500 تومان

یکی دیگر از نکاتی که در واردات شیرینی و شکلات خارجی به چشم می خورد، قیمت پایین شکلات های وارد شده به کشور نسبت به قیمت فروش آن ها در سطح بازار است.

هرچند که بخشی از این واردات را کاکائوهای تخته ای که به عنوان ماده اولیه فراوری شکلات به کار می فرایند، تشکیل داده است، اما بازهم قیمت واردات این محصولات پایین به نظر می رسد.

در حال حاضر شیرینی و شکلات های خارجی موجود در فروشگاه های سراسر ایران به قیمتی بسیار بالاتر از نمونه های داخلی به فروش می رسند و بعضا قیمت یه بسته شکلات خارجی با وزن یک کیلوگرم به ارقامی بیش از 50 هزار تومان نیز می رسد و در عین حال این ارقام مربوط به محصولات خاص هم نیست.

با توجه به اینکه بخش عمده ای شکلات های موجود در بازار به ادعای دبیر انجمن شیرینی و شکلات از راه های غیررسمی وارد کشور می گردد و به طبع واردکننده آن ها عوارض و تعرفه پرداخت نمی کند، می توان سود فروش این محصولات را بسیار بالا ارزیابی کرد.

سهم بالای ترکیه از صادرات شکلات به ایران

آمار گمرک نشان می دهد که بخش عمده ای از شیرینی و شکلات های وارد شده به ایران از کشور ترکیه بوده است؛ به عبارت دیگر از مجموع 970 تن شیرینی و شکلات وارد شده، بیش از 400 تن آن از ترکیه به ایران وارد شده است.

ایران همچنین مقصد شیرینی و شکلات های سوئیس، هلند، لهستان، اوکراین، امارات، آلمان، چین، فرانسه، بلژیک و ایتالیا نیز است.

حجم بالای صادرات شیرینی و شکلات ایران نشان می دهد که ایران می تواند نه تنها احتیاج خود را به شکلات های خارجی به حداقل برساند، بلکه به عنوان یکی از فراوریکنندگان برتر این محصولات در جهان شناخته گردد، هرچند که بعضی فراوریکنندگان معتقدند که در حال حاضر ایران این توانایی را دارد که شکلات هایی با کیفیت جهانی فراوری کند، اما به دلیل عادت کردن فراوریکنندگان به فروش محصولات ارزان و کم کیفیت به بازارهای کاذب عراق و افغانستان، کمتر کسی به دنبال فراوریات با کیفیت بالا می رود.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات نیز بر همین اساس است که توان صادرات فراوریکنندگان ایرانی این صنعت را حدود یک و نیم میلیارد دلار می داند و به این ترتیب می توان امیدوار بود که با تغییر نگاه فراوریکنندگان، شکلات ایرانی نیز جای خود را در بازارهای جهانی از کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 227

به "واردات 4500 تومان، فروش 50 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 4500 تومان، فروش 50 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید