چگونه لباس های زمستانی را بشوییم و به برترین شکل نگهداری کنیم؟

به گزارش مجله جام جهان، ژاکت ها، روسری ها و لباس های پشمی احتیاج به مراقبت ویژه ای دارند تا در حد نو باقی بمانند. پشم مانند پارچه های پنبه ای یا مصنوعی نیست، الیاف طبیعی ظریفی است که اغلب باید با دست شسته گردد و به آرامی با آن رفتار گردد، در غیر این صورت ممکن است حالت خود را از دست بدهد. یک کاپشن زمستانی یا ژاکت کشمیر یک سرمایه است، بنابراین مطمئناً ما می خواهیم از آن به خوبی محافظت کنیم. با این حال به نظر می رسد اینکه دقیقاً چگونه از لباس های زمستانی خود مراقبت کنیم، یک راز است. آیا همه چیز باید خشکشویی گردد؟ آیا می توان چیزی را در ماشین لباسشویی گذاشت؟ درباره خشک کن چطور؟ اگر بخواهید آن را با دست بشویید چه؟ ناگفته نماند، شستن لباس های زمستانی مورد علاقه تان می تواند ترسناک باشد چون ممکن است آن ها را خراب کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در شستشو و نگهداری لباس های زمستانی یاری می نماید.

چگونه لباس های زمستانی را بشوییم و به برترین شکل نگهداری کنیم؟

برچسب روی لباس را برای دستورالعمل های شستشو آنالیز کنید

ممکن است بریدن برچسب های لباس وسوسه انگیز باشد، اما آن ها حاوی اطلاعاتی درباره نحوه مراقبت از لباس شما هستند. بیشتر برچسب ها برای لباس های زمستانی توصیه به شستشوی دستی می نمایند. اما تعداد کمی از آن ها را هم می توان در ماشین شستشو داد. برای برترین نتیجه، دستورالعمل های داده شده روی برچسب لباس را دنبال کنید. باید به پارچه ها هم توجه کنید پشم و سایر پارچه های معمولی زمستانی مانند کشمیر و مخمل بسیار ظریف هستند و احتیاج به شستشوی خاصی دارند. ابتدا برچسب را آنالیز کنید تا ببینید آیا پارچه قابل شستشو است یا خیر، سپس دستورالعمل برچسب را به دقت دنبال کنید.

خشکشویی لباس های زمستانی راهکار خوبی است اما گران است. اگر نکات و ترفندهای درست نگهداری لباس های زمستانی را بدانید، می توانید آن ها را در خانه با دست بشویید. برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید.

لباس های پشمی را با چند قطره شوینده ملایم با دست بشویید

برترین راه برای مراقبت از ژاکت بافتنی دستباف مادربزرگتان یا شال پشمی مورد علاقه تان شستن دستی آن است. بیشتر انواع پشم، پشمینه، کشمیر، آنگورا همه به روش معمول تمیز کردن ملایم احتیاج دارند. در اینجا چند نکته برای اطمینان از شستشو و نگهداری لباس های زمستانی آورده شده است:

  • چند قطره شوینده ملایم و ایمن اضافه کنید.
  • قبل از شستن، کمی مواد شوینده را به لکه بمالید.
  • لباس را پشت و رو کنید، آن را در سطل آب فرو کنید و به اطراف بچرخانید تا شوینده بتواند روی الیاف اثر بگذارد.
  • لباس را مالش ندهید یا نچلانید.
  • بیش از ده دقیقه آن را خیس نکنید.
  • دو بار لباس را در آب خنک بشویید، تا زمانی که شوینده پاک گردد.
  • لباس را به وسیله چلاندن و فشردن خشک نکنید، زیرا ممکن است الیاف پشم را مخدوش کند.

نکاتی برای لباس های زمستانی قابل شستشو با ماشین لباسشویی

اگر برچسب روی لباس شما نشان می دهد که می توان آن را با ماشین شستشو داد، مطمئن شوید که دستورالعمل ها را دنبال می کنید.

از استفاده از مواد شوینده پودری خودداری کنید، زیرا ممکن است روی پشم ساییدگی ایجاد نمایند. از مواد شوینده مایع ملایم بهره ببرید.

لباس های پشمی را پشت و رو کنید و آن ها را با برنامه پارچه های ظریف بشویید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای کلید شستشوی پشمی یا دستی است، می توانید از آن ها نیز بهره ببرید.

فقط با آب ولرم یا سرد بشویید.

لباس پشمی را یک دور اضافی آبکشی کنید.

بهتر است لباس های پشمی را جداگانه در ماشین بریزید، بدون هیچ لباس دیگری که ممکن است حاوی قلاب یا دکمه هایی باشد که روی الیاف پشم گیر نموده و آن ها را از هم جدا کند.

برای وسایلی مانند دستکش های پشمی، قبل از قرار دادن آن ها در ماشین لباسشویی، آن ها را در یک توری یا کیسه لباسشویی قرار دهید. کیسه تضمین می نماید که الیاف شل نشوند و وسایلی مانند دستکش که به صورت جفت هستند از هم جدا نشوند. در حالت ایدئال، چنین لباس هایی را می توان دو بار در ماه شست.

فوراً لکه ها را پاک کنید

برای پاک کردن لکه شکلات داغ ممکن است در آن لحظه احساس تنبلی کنید اما اگر زود اقدام نکنید، می تواند برای همواره ژاکت پشمی با ارزش شما را لکه دار کند. لکه های روی پشم پس از خشک شدن بسیار سخت تر از بین می روند. سریع عمل کنید تا لباس زمستانی خود را از دست ندهید.

لکه را قبل از شستن با مالیدن ملایم یک شوینده مایع ایمن برای پشم روی آن پاک کنید. لباس را پشت و رو کنید.

لباس را در برنامه مخصوص پشم یا ملایم ماشین لباسشویی بشویید و مطمئن شوید که دمای آب خنک است.

کمترین سرعت را برای چرخش نهایی انتخاب کنید تا بتوانید کشش پارچه را به حداقل برسانید.

پس از شستن لباس، با قرار دادن آن روی یک حوله نرم و خشک، زیر نور غیر مستقیم خورشید، آن را با هوا خشک کنید. آن را نچلانید یا آویزان نکنید.

با لباس های پشمی خود به آرامی رفتار کنید

لباس های پشمی اگر با احتیاط از آن ها استفاده گردد سال ها دوام می آورد. برای نگهداری لباس های زمستانی و اینکه لباس های پشمی شکل نرم و کرکی خود را حفظ نمایند، مهم است که تا حد امکان به ملایمت با آن ها رفتار کنید.

از وسوسه چلاندن لباس های پشمی خود یا استفاده از چرخش سریع هنگام شستن آن ها با ماشین اجتناب کنید.

آب اضافی لباس را بعد از شستن را با غلتاندن لباس در حوله و فشار دادن حوله خارج کنید. سپس آن را روی یک حوله تمیز و خشک قرار دهید. آن را روی یک سطح صاف خشک کنید. اگر لباس پشمی را به بند رخت آویزان کنید، گیره ها می توانند الیاف را از حالت خارج نمایند یا لباس به علت سنگینی شکل خود را از دست می دهد.

سعی نکنید لباس های پشمی خود را با استفاده از خشک کن یا هر منبع حرارت بالا خشک کنید. این کار می تواند لباس را کوچک کند.

شستشو و نگهداری لباس های زمستانی که پشمی نیستند

برای افراد فعال و ماجراجو، کاپشن یک لباس استاندارد در کمد لباس زمستانی است. در اینجا چند نکته برای شستن و خشک کردن کاپشن های زمستانی آورده شده است:

هرگونه گل و کثیفی را با استفاده از دست به آرامی از روی کاپشن پاک کنید. از برس های خشن استفاده نکنید. سپس تمام زیپ ها را ببندید تا لایه بیرونی از پاره شدن در ماشین لباسشویی محافظت گردد.

مواد شوینده مایع را به آرامی در هر قسمتی که احتیاج به حذف فوری لکه دارد بمالید.

از شوینده های معمولی نباید برای وسایلی مانند ژاکت ها و کاپشن های زمستانی استفاده کرد، زیرا ممکن است به پارچه آسیب برساند. محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید، زیرا به جامانده شوینده های معمولی می تواند به کاپشن آسیب برساند. از یک شوینده مایع ملایم بهره ببرید.

از آب سرد بهره ببرید و ماشین روی حالت شستشو با دست یا لباس های ظریف بگذارید. بهتر است کاپشن را در یک نوبت شستشوی جداگانه بشویید تا به لباس های دیگر گیر نکند.

بلافاصله پس از شستن کاپشن یک دوره آبکشی را اجرا کنید. برای خشک کردن آن، دو دوره چرخش را اجرا کنید، سپس آب اضافی را به آرامی با دست فشار دهید، اما کاپشن را چروک نکنید، زیرا ممکن است شکل خود را از دست بدهد. بعد از شستشو سریع لباس را از ماشین خارج کنید در غیر این صورت ممکن است بوی رطوبت در لباس ایجاد گردد.

بوی تازگی لباس ها را حفظ کنید

لباس های پشمی را نباید به طور مکرر شست زیرا ممکن است شکل خود را از دست بدهند و ماندگاری زیادی نداشته باشند. برای جلوگیری از انتقال بو و کثیفی به آن ها، قبل از پوشیدن ژاکت های خود یک زیرپیراهن بپوشید، به این ترتیب می توانید دفعات شستشو را کاهش دهید.

لباس های پشمی را می توان با پخش کردن آن ها در فضای باز، در نور ملایم خورشید، برای مدتی بو زدایی کرد.

یک راه ساده برای حفظ بوی تازگی لباس های زمستانی این است که کیسه هایی از مواد خوشبونماینده یا گیاهان خشک را در کمد نگه دارید. این عطرها رایحه ای ملایم، طبیعی و تازه دارند که لباس های شما را خوشبو نگه می دارد. راه دیگر برای رسیدن به این هدف، استفاده از مواد شوینده ای است که حاوی اسانس ها و عطرهای طبیعی است.

همواره مطمئن شوید که لباس های زمستانی خود را قبل از بسته بندی آن ها برای فصل بعد تمیز کنید و بشویید. حتی بوی اندک یا لکه کوچک می تواند خطر تشکیل کپک را در طول سال افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که لباس های زمستانی شما کاملاً تمیز و خشک شده اند تا بوی ایجاد شده در انبار را به حداقل برسانید.

نگهداری لباس های زمستانی در زمان اتو کردن

ژاکت ها و سایر لباس های پشمی را می توان برای از بین بردن هرگونه چین و چروک بعد از شستن اتو کرد. اما یادآوری نکات زیر لازم است:

لباس های پشمی تان را وقتی کاملاً خشک شده اند اتو نکنید، زیرا این کار باعث از بین رفتن چین های عمیق نمی گردد. لباس های پشمی مستعد سوختن در حرارت مستقیم و خشک قرار دارند.

اجازه ندهید لباس های شما مستقیماً با اتوی داغ تماس پیدا کند. یک پارچه سفید ساده و کمی مرطوب روی لباس قرار دهید تا از لباس شما محافظت کند.

برای کاپشن های زمستانی ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، بهتر است لباس ها را بخار دهید زیرا برای پارچه ایمن تر است. با این حال، اگر دستگاه بخار ندارید، نگران نباشید. با احتیاط لباس را به پشت و رو کنید و پارچه ای را کمی مرطوب کنید و با انداختن آن روی پلی استر لباس را اتو کنید. برای جلوگیری از سوختن پارچه، بهتر است از اتو در حالت بخار بهره ببرید و اتو را به آرامی حرکت دهید.

لباس های پشمی را عاری از میکروب و رطوبت نگه دارید

پشم یک فیبر طبیعی است و در نتیجه در برابر حملات حشرات و تجمع میکروب آسیب پذیر است. مهم است که مطمئن شوید لباس های زمستانی شما محل رشد میکروب ها نیست. این مراحل ساده می تواند به کاهش خطر آسیب یاری کند:

  • مطمئن شوید که لباس های شما کاملا خشک و عاری از رطوبت هستند، بنابراین کپک در آن ایجاد نمی گردد.
  • لباس های پشمی خود را در جعبه ها یا روکش های سرپوشیده نگهداری کنید تا در معرض هوا قرار نگیرند.
  • در قفسه ای که لباس های زمستانی خود را در آن نگهداری می کنید، نفتالین یا مواد دفع بیدزدگی قرار دهید.

نحوه شستن لباس های مخمل

توصیه خوبی است که برای شستن مخمل از آب داغ استفاده نکنید. این پارچه معمولاً با رنگ های بسیار مقاوم در برابر شستشو ندارد و ممکن است رنگ آن در آب محو گردد. بنابراین برای اینکه لباس های مورد علاقه تان تغییر رنگ ندهد و بقیه لباس ها هم لکه دار نشوند، همواره شستشوی سرد را انتخاب کنید و برای جلوگیری از انتقال ناخواسته رنگ، لباس مخمل را به تنهایی در ماشین لباسشویی قرار دهید. برای اینکه به پارچه آسیبی نرسد، لباس های مخمل را زیر و رو کنید تا در حین شستن به هم ساییده نشوند و پرزهایشان از دست نرود و آسیب جبران ناپذیری به آن وارد نگردد. همواره از مواد شوینده مایع ملایم مناسب برای مخمل بهره ببرید و از مواد شوینده پودری دوری کنید.

لباس های زمستانی را به درستی انبار کنید

نگهداری لباس های زمستانی به طریق صحیح، عمر آن ها را افزایش می دهد. ممکن است این لباس ها فقط برای یک فصل سال استفاده شوند، اما برای اطمینان از شکل، راحتی و تمیزی آن ها باید برای بقیه سال به درستی نگهداری شوند. در اینجا چند نکته برای نگهداری لباس های زمستانی وجود دارد:

لباس های پشمی زمستانی را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. این مکان نباید هیچ گونه نوسان دما را تجربه کند، زیرا ممکن است به لباس آسیب برساند. بعلاوه نباید مکانی مرطوب باشد، زیرا رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک گردد.

به جای اینکه ژاکت های خود را دوبار تا کنید، آن ها را سه بار تا کنید تا وسط آن چین ایجاد نگردد. بهتر از آن، آن ها را لوله کنید تا بتوانید با خیال راحت آن ها را در حالی که شکل خود را حفظ نموده اند انبار کنید.

اطمینان حاصل کنید که لباس های زمستانی شما در رخت آویز و جالباسی قرار نگرفته اند. این می تواند باعث از دست رفتن شکل آن ها گردد. آن ها را با فضای کافی روی هم قرار دهید.

برترین راه برای نگهداری لباس های زمستانی این است که ابتدا آن ها را در یک کیسه (مانند یک روکش پارچه ای) قبل از نگهداری در کمد بگذارید. این کار یک لایه محافظتی اضافی در برابر هوا، حشرات و رطوبت می افزاید.

زمستان فصل گرما و آرامش است. با تازه و تمیز نگه داشتن و پوشیدن لباس های زمستانی، مطمئن شوید که برای رویارویی با زمستان آماده هستید!

منبع: PureCult

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آبان 1402 بروزرسانی: 21 آبان 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1841

به "چگونه لباس های زمستانی را بشوییم و به برترین شکل نگهداری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه لباس های زمستانی را بشوییم و به برترین شکل نگهداری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید