کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر

به گزارش مجله جام جهان، رویترز به نقل از یک منبع مطلع از برنامه نفت کش های ایران گزارش داد که صادرات نفت خام ایران در دسامبر هشت درصد نسبت به نوامبر کاهش خواهد یافت و به کمترین میزان در پنج ماهه گذشته می رسد.

کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر

به گزارش خبرنگاران، ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش فراوری روزانه به میزان 1.2 میلیون بشکه که از ژانویه اجرا می گردد، معاف شد و انتظار می رفت فراوریش را اندکی را افزایش دهد.

اما به گفته یک منبع مطلع از شرایط صادرات این کشور، صادرات نفت خام ایران در دسامبر بدون در نظر دریافت میعانات، به 1.88 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 2.04 میلیون بشکه در نوامبر، کاهش خواهد یافت. وی مدعی شد که این کاهش ممکن است نشانه وجود مشکلاتی در حفظ فراوری پس از لغو تحریم ها در امسال میلادی که به افزایش فراوری منجر شد، باشد.

معافیت از توافق کاهش فراوری اوپک یک پیروزی برای تهران بود که معتقد بود باید سهم بازاری که در دوران تحریم ها از دست داده بود را مجددا به دست آورد.

صادرات نفت خام ایران در دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان 81 درصد افزایش نشان می دهد، زیرا صادرات به اروپا، صادرات کمتر به چین و سایر کشورها را جبران می نماید.

براساس این گزارش، صادرات ایران به آسیا در دسامبر نسبت به ماه گذشته، 17 درصد کاهش یافته و به 1.11 میلیون بشکه در روز می رسد که کمترین میزان از فوریه است، زیرا واردکنندگان بزرگ بجز هند، خریدشان را کاهش داده اند، اما صادرات به اروپا 10 درصد نسبت به نوامبر رشد نموده و به رکورد بالای 767 هزار بشکه در روز می رسد که بالاتر از رکوردهای پیش از تشدید تحریم ها در سال 2012 است.

طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، پیش از وضع تحریم ها، ایران هر ماه حدود 2.2 میلیون بشکه نفت در روز نفت صادر می کرد و صادرات نفت به مقصد اروپا حدود 600 هزار بشکه در روز بود.

محموله های نفتی که در دسامبر به مقصد چین می رود، 28 درصد نسبت به نوامبر کاهش داشته و به 400 هزار بشکه در روز می رسد که کمترین میزان از اکتبر سال 2015 است.

ژاپن میزان واردات نفتش را به 134 هزار بشکه می رساند که 1.6 درصد کمتر از ماه گذشته است در حالی که کره جنوبی 60 هزار بشکه وارد خواهد نمود که نصف حجم واردات نوامبر است.

هند تنها خریدار آسیای بزرگ است که میزان وارداتش افزایش نشان می دهد. این کشور 517 هزار بشکه در دسامبر نفت وارد خواهد نمود که 12 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می دهد و این کشور را به بزرگ ترین خریدار نفت ایران در دسامبر تبدیل می نماید.

در اروپا، ایتالیا و ترکیه وارداتشان را به 190 هزار بشکه می رسانند در حالی که یونان و اسپانیا حدود 97 هزار بشکه نفت خریداری خواهند کرد.

اتریش نفت پس از نخستین خریدش در ماه اوت، ماه جاری حدود یک میلیون بشکه نفت وارد خواهد نمود. بعلاوه 161 هزار بشکه دیگر به مقصدهای نامشخص در اروپا صادر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 333

به "کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید