آزمایش جدیدی که تغییرات مغز قبل از زوال عقل را تشخیص می دهد

به گزارش مجله جام جهان، با افزایش سن جمعیت دنیای، میزان ابتلا به زوال عقل در سراسر دنیا در حال افزایش است. با توجه به اینکه تشخیص به موقع این بیماری و آغاز هر چه زودتر درمان امری مهم است، توسعه روش های موثر برای غربالگری زوال عقل از اولویت های محققان است. اخیرا محققان دانشگاه کانازاوا ژاپن ابزاری جدید برای غربالگری ایجاد نموده اند که می توانند توسط آن این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهند.

آزمایش جدیدی که تغییرات مغز قبل از زوال عقل را تشخیص می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در مطالعه ای که اخیرا در مجله PLOS ONE منتشر شده است، محققان دانشگاه کانازاوا آزمایش شناختی رایانه ای جدیدی به نام سی- ای بی سی (C-ABC) که مخفف عبارت باتری ارزیابی رایانه ای برای شناخت است را ایجاد نموده اند. به گفته محققان این ابزار در غربالگری زوال

عقل و اختلالات شناختی خفیف (MCI) موثر است و فقط در عرض 5 دقیقه می توان این کار را انجام داد.

به طور کلی انجام آزمایش های رایانه ای شناختی برای زوال عقل و اختلالات شناختی خفیف 10تا 30 دقیقه طول می کشد. بعلاوه از انجا که طیف گسترده ای از این آزمایشات موجود هستند انتخاب یک گزینه مناسب برای تشخیص زوال عقل یا اختلالات شناختی خفیف برای پزشکان سخت است. بنابراین محققان این مطالعه به توسعه آزمایشی که بتواند برای غربالگری دقیق و موثر باشد و برای هر دو شرایط (زوال عقل و اختلالات شناختی خفیف) مورد استفاده قرار گیرد، پرداختند.

موکو نوگوچی شینوهارا (Moeko Noguchi-Shinohara) یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: گرچه بیماران مبتلا به زوال عقل معمولاً دارای حس سردرگمی و اختلال شدید حافظه هستند، اما باید گفت مبتلایان به اختلالات شناختی خفیف و کسانی که دارای شناخت طبیعی هستند به ندرت این دو علائم را دارند. ما می خواستیم آزمایشی ایجاد کنیم که بتواند این حالات شناختی را به روشی کارآمد از هم متمایز کند.

برای انجام این کار، محققان نمرات آزمون سی- ای بی سی را که از شرکت نمایندگان در گروه های سنی مختلف (50 ، 60 و افراد 70-85 ساله) مبتلا به زوال عقل ، اختلالات شناختی خفیف و شناخت طبیعی جمع آوری نموده بودند را مورد آنالیز قرار دادند. آنها سپس طیف وسیعی از آزمایشات آماری را انجام دادند تا معین نمایند که آیا این تست می تواند شناخت طبیعی، زوال عقل و اختلالات شناختی خفیف را تشخیص دهد یا خیر.

ماساهیتو یامادا (Masahito Yamada) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج شگفت آور بود.ما دریافتیم که آزمایش مذکور می تواند افراد دارای اختلال شناختی ضعیف را از افراد دارای شناخت طبیعی تشخیص دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1063

به "آزمایش جدیدی که تغییرات مغز قبل از زوال عقل را تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش جدیدی که تغییرات مغز قبل از زوال عقل را تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید