احداث 36 هکتار گلخانه در همدان، ایجاد بانک نشاء در گلخانه های همدان

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران/همدان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سال جاری برنامه احداث 36 هکتار گلخانه در استان همدان داریم که تا به امروز 29.4 هکتار تحقق یافته است.

احداث 36 هکتار گلخانه در همدان، ایجاد بانک نشاء در گلخانه های همدان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

محمد شهرام پرورش چهارشنبه 4 دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سالانه چهار میلیون تن محصول گیاهی در استان فراوری می گردد، اظهار کرد: تا سال گذشته 107 هکتار گلخانه در استان همدان وجود داشت که در سالجاری برنامه ریزی شده 36 هکتار دیگر احداث گردد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات خوبی از تبصره 18 برای گلخانه ها دیده شده است، توضیح داد: به دنبال این هستیم که محصولات پرآب بر را ظرف چهار سال آینده به فضاهای گلخانه ای انتقال دهیم چرا که مصرف آب در فضای گلخانه کمتر بوده و از طرفی هر هکتار گلخانه 10 نفر اشتغالزایی دارد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: 5.5 هکتار در مرحله اخذ تسهیلات، 10 هکتار در مرحله عقد قرارداد با بانک، 8.6 به صورت خود اجرایی و 10 هکتار نیز اجرا شده که در مجموع 29 هکتار تحقق یافته است.

پرورش با بیان اینکه سالانه 4.9 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان فراوری می گردد، اضافه نمود: استان همدان با 1.2 وسعت و 2.4 جمعیت کشور توانسته 4.4 درصد از فراوریات کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه بیش از 644 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی استان همدان است، اعلام نمود: بیش از 150 هزار هکتار از اراضی مستعد آبی معادل 90 درصد به سیستم های آبیاری نوین مجهز هستند.

این مقام مسئول با تأکید بر ارتقای میانگین فراوری با موضوع آب و خاک، اظهار کرد: در بحث آب اگر مسئله ای در بعضی از سال ها به وجود آید با صرفه جویی می توان مدیریت کرد اما اگر خاک تخریب گردد نمی توان در فراوری پایداری داشت بنابراین خاک و آب در کنار هم باید مورد توجه قرار گیرد.

پرورش با اشاره به اجرای طرح ویژه برای ایجاد کشاورزی پایدار، تأکید کرد: در گردو به دنبال حفظ باغات موجود و جایگزینی ارقام جدید، در انگور اجرای طرح فراز و ثبت جهانی گردو را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در فراوری به دنبال فراوری محصولات نشائی هستیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات زراعی به صورت نشائی کشت می شوند حتی امروز هندوانه و خیار هم به صورت نشائی کشت می شوند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اضافه نمود: سال جاری برنامه کشت نشائی در 100 هکتار از اراضی داریم و به دنبال توسعه کشت نشائی در مزارع هستیم اما نکته مهم در نشاکاری ها نشاءکاران مناسب، هزینه های بالای فراوری مد نظر است.

کشت نشائی در 3000 هکتار از اراضی همدان

پرورش در ادامه اعلام کرد: بیش از 3000 هکتار از اراضی زراعی استان تحت کشت نشائی قرار گرفته است و به دنبال ایجاد بانک نشاء در گلخانه های استان هستیم.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از 70 درصد از اراضی استان دیم بوده است، اظهارکرد: نشستی با کشاورزان دیم کار استان برگزار نموده ایم تا کشاورزی حفاظتی را در استان توسعه دهیم.

پرورش با اشاره به اینکه بیش از 200 هکتار از اراضی استان آیش است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که تناوب مناسب در اراضی به وجود بیاوریم و از این طریق ضریب خوداتکایی و درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.

وی از اجرای پروژه تأمین امنیت غذایی در استان همدان اطلاع داد و توضیح داد: استان همدان به عنوان پایلوت پروژه تأمین امنیت غذایی بوده و در دو شهرستان فامنین و کبودراهنگ دو مزرعه 10 هکتاری برای این پروژه درنظر گرفته شده است.

پرورش اعلام نمود: این پروژه با همکاری مؤسسات خارجی انجام می شد اما امروز از تمام ظرفیت واحدهای داخلی استفاده گردد و تا کنون پنج درصد از اراضی دیم استان معادل 16 هزار هکتار در این پروژه قرار گرفته است که تا چهار سال آینده باید 50 درصد از اراضی دیم استان را به این پروژه برسانیم.

ایجاد مزارع صادرات محور در همدان

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه 10 استان پایلوت پروژه تأمین امنیت غذایی هستند، یادآور شد: همدان از جمله استانهایی است که در بحث دیم کار می نماید به طوریکه در محصولات دیم گندم، جو، حبوبات و دانه های روغنی دیم کار می گردد.

وی یادآور شد: محصولات زراعی جدید را به کشاورزان می شناسانیم و در این طرح باید چند آیتم را به کشاورزان ارائه دهیم تا کشاورزان در مزارع خود انجام دهند.

پرورش با اشاره به ایجاد مزارع صادرات محور، اعلام نمود: به دنبال این هستیم که کل محصولات استان باب صادرات باشد و در این راستا صادرکننده باید به دنبال ایجاد مزارع صادراتی باشد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته مزارع صادرات محور مطرح شد اما متأسفانه پیگیری نشد، اظهار کرد: غالب محصولات صادراتی استان به علت بحث های قرنطینه ای برگشت می خورد که با ایجاد مزارع صادرات محور پروسه صادراتی امن تر انجام گرفته و کشاورزان هیچ نگرانی در زمینه برگشت محصولات خود نخواهند داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران مبنی بر ایجاد شهرک سبزی در همدان اظهار کرد: بحث شهر سبزی به علت مسائل و تأمین آب در اولویت نیست ضمن اینکه طی سه سال اخیر آلودگی مزارع سبزی همدان به حداقل رسیده است.

پرورش با اشاره به اینکه تنها 1.5 هکتار مزرعه سبزی آلوده در همدان وجود داشت، توضیح داد: این مزارع اصلاح شده و در مزارعی که امکان نداشت تغییر کشت ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سبزی فراوریی در استان غالباً سبزی خوب و سالمی است، گفت: فقط 20 درصد سبزی مورد احتیاج در داخل استان فراوری می گردد و 80 درصد مابقی از سایر استان ها وارد استان همدان می گردد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 30 هزار هکتار کمباین و تراکتور وجود دارد، اضافه نمود: 29 هزار تراکتور و 1000 کمباین در استان همدان وجود دارد که 18 هزار دستگاه برای اخذ پلاک انتظامی معرفی شدند و 12 هزار دستگاه تا به امروز پلاک انتظامی گرفته اند.

وی درباره مطالبات چغندرکاران نیز اعلام نمود: خوشبختانه سال جاری غالب مطالبات کشاورزان در حال تسویه است و مسئله ای در زمینه پرداخت های چغندرکاران نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 211

به "احداث 36 هکتار گلخانه در همدان، ایجاد بانک نشاء در گلخانه های همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث 36 هکتار گلخانه در همدان، ایجاد بانک نشاء در گلخانه های همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید