توسعه یک الگوریم که شایع ترین سرطان مرد ها پیش بینی می نماید!

به گزارش مجله جام جهان، به گفته محققان دانشگاه، این ابزاری کاربردی است، زیرا سرطان پروستات هم اکنون شایع ترین سرطان در مردان است. در واقع، سالانه بیش از 52 هزار مرد به این بیماری مبتلا می شوند و بیش از 12 هزار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

توسعه یک الگوریم که شایع ترین سرطان مرد ها پیش بینی می نماید!

محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان از توسعه الگوریتمی که می تواند خطر سرطان پروستات را پیش بینی کند، خبر داده اند.

دانشمندان کمبریج ابزاری برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد را ایجاد نموده اند. این ابزار CanRisk-Prostate نام دارد و به وسیله محققان دانشگاه کمبریج و موسسه تحقیقات سرطان این دانشگاه ایجاد شده است. این الگوریتم تا به امروز نزدیک به 1.2 میلیون پیش بینی درباره افرادیکه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند را ثبت نموده است. به گفته محققان این دانشگاه، این ابزار در حال حاضر به وسیله متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا قابل استفاده است.

به گفته محققان دانشگاه، این ابزاری کاربردی است، زیرا سرطان پروستات هم اکنون شایع ترین سرطان در مردان است. در واقع، سالانه بیش از 52 هزار مرد به این بیماری مبتلا می شوند و بیش از 12 هزار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

آزمایشاتی که هم اکنون برای تشخیص این بیماری استفاده می گردد، شامل یک آزمایش خون است و در آن به آنالیز پروتئینی به نام پادگن ویژه پروستات (PSA) پرداخته می گردد. این پروتئین فقط به وسیله غده پروستات فراوری می گردد. اما مشکل در صحت این نوع آزمایش است. پادگن ویژه پروستات یا تومور مارکر سرطان پروستات یا در اختصار پزشکی پی اس آ (PSA)، که با عنوان گاما سمینوپروتئین یا (kallikrein-3) نیز شناخته می گردد، یک گلیکوپروتئین است که در انسان به وسیله ژن KLK 3 کدگذاری می گردد.

به گفته محققان، از هر چهار مردی که سطح پادگن ویژه پروستات بالایی دارند، سه نفر به سرطان مبتلا نخواهند شد. بنابراین، برای تایید تشخیص به آنالیز های بیشتر، مانند بیوپسی بافت یا اسکن ام آر آی احتیاج است. آنتونیس آنتونیو (Antonis Antoniou) پروفسور دانشگاه کمبریج، گفت: آزمایش مبتنی بر پادگن ویژه پروستات گزینه مناسبی نیست، زیرا این آزمایشات اغلب مثبت کاذب هستند.

نارسایی های ژنتیکی

محققان توسعه اولین الگوریتم جامع سرطان پروستات را با استفاده از داده های ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان از نزدیک به 17000 خانواده مبتلا به سرطان پروستات انجام دادند. این الگوریتم از داده های مربوط به خطا های ژنتیکی نادر در ژن های با خطر میانه تا بالا و امتیاز خطر بر اساس 268 نوع رایج ژن کم خطر استفاده می نماید.

محققان برای تایید مدل خود، مدل خطر را روی گروه مستقلی متشکل از 170 هزار مرد که داده های پزشکی آن ها به یک پایگاه داده بیومدیکال بزرگ بریتانیا داده شده بود، اجرا کردند. همه این مردان زمانی که برای مطالعه انتخاب شدند به سرطان پروستات مبتلا نبودند و آنچه معلوم شد این بود که بیش از 7600 مرد در عرض یک دهه به سرطان پروستات مبتلا شده بودند.

منبع: فرادید
انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1720

به "توسعه یک الگوریم که شایع ترین سرطان مرد ها پیش بینی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه یک الگوریم که شایع ترین سرطان مرد ها پیش بینی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید