خبرنگاران ترامپ یا بایدن فرقی برای مناسبات آمریکا و چین نمی کند

به گزارش مجله جام جهان، تهران - خبرنگاران - روابط بین آمریکا و چین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به پایین ترین سطح طی دهه های اخیر رسیده است و هر یک از دو رقیب انتخاباتی ایالات متحده پیروز این انتخابات باشند، به نظر می رسد این مناسبات رو به وخامت بیشتر بگذارد.

خبرنگاران ترامپ یا بایدن فرقی برای مناسبات آمریکا و چین نمی کند

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مقام های چینی را هدف تحریم قرار داد و با تایوان تعاملات بیشتری از جمله در زمینه فروش سلاح برقرار کرد.

از سویی، توافقی تجاری برای سرانجام دادن به جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین بی نتیجه ماند و واشنگتن محدودیت های بیشتری بر رسانه های اجتماعی چینی اعمال کرد.

روزنامه گاردین در گزارشی در این مورد نوشت: جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به اتخاذ موضعی محکم علیه چین وعده داده است.

چنگ شیائوهی دانشیار روابط بین الملل در دانشگاه رنمین پکن ضمن ارزیابی مناسبات چین و آمریکا به عنوان روابطی بسیار بد، گفت: روابط چین و آمریکا به جایی که قبلا بود، باز نمی گردد.

این دیدگاهی است که در آمریکا نیز نقطه اشتراکاتی دارد. وندی کوتلر سرپرست معاونت سابق دفتر نمایندگی تجاری آمریکا با تمرکز بر آسیا گفت: صرفنظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد، باید در سال های پیشرو منتظر افزایش تنش بین آمریکا و چین در زمینه موضوعات اقتصادی، سیاسی، ژئوپلیتیک، حقوق بشر و موضوعات مربوط به مردم باشیم.

هنگ کنگ و تایوان دو منطقه حساس هستند، به همین منظور، دولت ترامپ در واکنش به اقدام پکن در اعمال قانون امنیت ملی در هنگ کنگ، مقام های چینی را هدف تحریم های خود قرار داد و به نهادی اقتصادی درمورد انجام تعاملات اقتصادی با اشخاصی که استقلال هنگ کنگ را تضعیف نمایند، هشدار داد.

دولت آمریکا همچنین مقام های بلندپایه را به تایوان اعزام کرد، اقدامی که با انتقاد پکن همراه شد و ضمن انجام رزمایش های نظامی در این منطقه، مذاکرات اقتصادی جدیدی را با تایپه انجام داد.

بونی گلاسر مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن گفت: سطح بی اعتمادی متقابل (چین و آمریکا) هیچ گاه بیش از این میزان نبوده است.

وی اضافه کرد: تصور می کنم که بسیاری در چین فکر می نمایند که آمریکا اساسا سیاست خود در زمینه چین واحد را کنار گذاشته است.

هرچند تنش میان دو کشور در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ادامه خواهد یافت، بعضی ناظران انتظار دارند که اختلاف کلیدی در رویکرد حاصل گردد.

بایدن وعده داده که با متحدان برای اعمال فشار بر چین به وسیله سازمان های چندجانبه ای همکاری کند، کاری که ترامپ از انجام آن خودداری نموده است.

تحلیل گران پیش بینی می نمایند که این نامزد دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات، با چین در زمینه موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی و واکنش به همه گیری کرونا همکاری می نماید.

بایدن در مناظره روز پنجشنبه با ترامپ گفت: ما باید بقیه دوستانمان را با خود داشته باشیم و خطاب به چین بگوئیم: ما طبق قوانین بازی می کنیم. شما طبق آن بازی می کنید یا در غیراینصورت، بهای بازی نکردن با آن را به لحاظ اقتصادی پرداخت خواهید کرد.

در مقایسه، انتظار می رود که ترامپ در صورت پیروزی مجدد، راهبردی یک جانبه و مقابله آمیز بیشتری را ادامه دهد که احتمالا به تنش ها دامن می زند.

اگرچه احتمالا رویکرد ترامپ فشار فوری تر را بر چین اعمال می نماید، رویکرد بایدن از نظر دیگران رویکردی قابل پیش بینی و جامع تری تلقی می گردد.

به گفته ژاک دلیزل مدیر مرکز مطالعه چین معاصر در دانشگاه پنسیلوانیا، دور دوم ریاست جمهوری ترامپ از جهاتی غیرقابل پیش بینی است.

وی اضافه کرد: ترامپ در سال های نخست ریاست جمهوری اش از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به روشی تحسین آمیز سخن می گفت و کارشناسان در چین، ترامپ را یک تاجر آماده به معامله و نه فردی که بر مسائل حقوق بشری متمرکز باشد، ارزیابی می کردند.

اما توافق تجاری آمریکا با چین که قبلا به عنوان اولویت نخست ترامپ در رابطه با چین در نظر گرفته می شد، ممکن است بر حقوق بشر تقدم یابد.

بعضی از کارشناسان خوش بین در چین معتقدند که چهار سال دوم ریاست جمهوری ترامپ به دو کشور زمان مذاکره درمورد توافق تجاری را اعطا می نماید.

با این حال، بعضی دیگر می گویند احتمال وخیم تر شدن روابط وجود دارد.

به گفته چنگ دانشیار روابط بین الملل در دانشگاه رنمین پکن، شرایط فعلی نمی تواند بدتر باشد. اگر بدتر گردد، درگیری نظامی نزدیک خواهد بود.

این گزارش در ادامه حاکی است: پکن تا به امروز به تمهیدات متفاوت دولت ترامپ با اقدامات متقابلی پاسخ داده است که تشدید تنش ها را کاهش می دهد.

چهار سال دیگر ریاست جمهوری ترامپ همزمان با رفتار تهاجمی تر چین، ممکن است به این خویشتنداری سرانجام دهد.

برای جنگ طلبان در چین، دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، ایده آل است. در چین، رسانه های اجتماعی همه گیری کرونا در آمریکا، اعتراض های ضدنژادپرستی و هرج و مرج ناشی از اولین مناظره ریاست جمهوری را نمونه های بارزتری از شکست تجارب دموکرات در آمریکا تلقی می نمایند.

راش دوشی مدیر ابتکار راهبرد چین در موسسه بروکینگز گفت: اگرچه چین از بابت تمهیدات تجاوزگرانه ترامپ در کوتاه مدت نگران است، همچنین اعتقاد دارد که وی در طولانی مدت به افول آمریکا شتاب می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 814

به "خبرنگاران ترامپ یا بایدن فرقی برای مناسبات آمریکا و چین نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ یا بایدن فرقی برای مناسبات آمریکا و چین نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید