پیشنهاد مون جائه این برای گفت وگو با ژاپن

به گزارش مجله جام جهان، رئیس جمهوری کره جنوبی همزمان با پاسداشت هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی این کشور از حکومت استعماری ژاپن در سرانجام جنگ دوم جهانی پیشنهاد مصاحبه با توکیو را با هدف حل تنش های بین دو کشور که میراث دوران جنگ است، عنوان نمود.

پیشنهاد مون جائه این برای گفت وگو با ژاپن

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، دولتش راه را برای تبادل نظر و رایزنی با ژاپن به منظور سازش در مناقشه ای دیپلماتیک و حقوقی طولانی مدت برسر پرداخت غرامت برای شهفرایندان کره ای آسیب دیده در خلال جنگ دوم جهانی باز گذاشته است؛ شهفرایندانی که به عنوان نیروی کار در معادن، کارخانجات و سایر بخش های ژاپن کار کردند.

روابط بین دو کشور در چند دهه گذشته در حالی به پایین ترین حد خود رسیده که آنها را به اعمال اقداماتی وادار نموده که بر همکاری های تجاری و نظامی شان آسیب رسانده است.

مون جائه این از انتقاد مستقیم از دولت محافظه کار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امتناع کرد که تاکید نموده تمامی مسائل مربوط به پرداخت غرامت زمانیکه روابط دو کشور بر اساس پیمان 1965 عادی شد، حل و فصل شده است.

این رویکرد ژاپن با حکم 2018 دیوان عالی کره جنوبی به صورت کلی منتفی شد، چون در آن حکم، آمده که پیمان 1965 شامل حقوق افرادی که خواستار خسارت هستند، نمی گردد و از کمپانی های ژاپنی خواسته شد تا به قربانیان، غرامت پرداخت نمایند چون آنها را در خلال جنگ به عنوان برده مورد استفاده قرار دادند.

رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه سخنانش گفت: دولت ما هر زمانی آماده نشست های رو در رو با مقام های ژاپنی است تا راه حلی مشترک برای حمایت از قربانیان به دست بیاید. این فرایند به ایجاد پل دوستی و همکاری آینده بین دو کشور یاری می نماید.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین از کره شمالی خواست تا به پیشنهاد همکاری دو جانبه بین دو کشور پاسخ دهد که شامل برنامه های مشترک علیه کووید-19 و سایر بیماری ها و از سرگیری دیدارهای موقت بین خانواده های جدا افتاده در دو طرف مرز می گردد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 710

به "پیشنهاد مون جائه این برای گفت وگو با ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد مون جائه این برای گفت وگو با ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید