چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟

به گزارش مجله جام جهان، یک جمله معمول وجود دارد که مغز سالم در بدن سالم زندگی می نماید و این کاملا درست است، زیرا در صورت داشتن جسمی سالم و عاری از بیماری، سالم و شاد خواهید بود.

چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟

به گزارش ، سلامت کامل دهان و دندان، می تواند بر سلامت کل بدن تاثیر داشته باشد و خدمات دندانپزشکی شامل تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها، اختلالات و بیماری های دندان ها، لثه، دهان و فک است.

مراسم روز ملی دندانپزشک، هر سال در 23 فروردین برگزار می شود و به عنوان راهی برای قدردانی و تشکر از دندانپزشکان است. همچنین راهی برای آگاهی بخشی به افراد است تا درباره نحوه مراقبت از دندان های خود بیشتر بدانند و مشوق افرادی است که ممکن است از مراجعه به دنداپزشکی برای معاینه دندان ها اجتناب نمایند.

به گزارش ایسنا، یک جمله معمول وجود دارد که مغز سالم در بدن سالم زندگی می نماید و این کاملا درست است، زیرا در صورت داشتن جسمی سالم و عاری از بیماری، سالم و شاد خواهید بود. همین قانون درباره بهداشت دهان و دندان نیز درست است، معتقدیم که دهان سالم، لبخند زیبایی به فرد هدیه می نماید. رعایت بهداشت دندان از ابتلا به بیماری های دندانی جلوگیری می نماید و با افزایش سن به حفظ سلامت دندان ها نیز یاری خواهد نمود. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک در کاهش میزان باکتری های دهانی که باعث بوی بدن دهان می شوند، موثر هستند.

مسائل دندانی یا بیماری لثه می تواند توانایی غذا خوردن و صحبت صحیح را مختل کند و باعث درد و بوی بد دهان شود. مهم ترین نکته این است که سلامت ضعیف دندان می تواند تاثیر عمیق و منفی بر دیگر موارد از جمله بیماری های قلبی، دیابت، بارداری و آرتروز بگذارد. اگر فرد به بیماری لثه مبتلا باشد، خطر جدی برای سلامتی و افزایش مواردی مانند حمله قلبی، دیابت کنترل نشده، سکته مغزی و زایمان زودرس را به همراه خواهد داشت.

لبخند شما اولین ویژگی صورت است که توسط نیمی از افرادی که روزانه با آن ها در ارتباط هستید، مشاهده می شود. سلامت دندان ها در سلامتی کلی بدن تاثیر دارند، بنابراین نه تنها برای زیبایی دندان ها، بلکه سلامت بدن خود به دندانپزشک مراجعه می کنیم. دندانپزشکی به عنوان یکی از قدیمی ترین حرفه های پزشکی است که قدمت آن به 7000 سال قبل از میلاد مسیح باز می شود.

بعضی از عادات منفی از جمله ناخن جویدن، مسواک زدن نامناسب، جویدن یخ، خوردن شیرینی های چسبناک یا سفت، مصرف قهوه و الکل، دندان قروچه و سیگارکشیدن در سلامت دهان و دندان تاثیر دارند. دندان های سالم، علاوه بر ایجاد لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس افراد موثر است.

حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بهره ببرید. از خمیردندان های حاوی فلوراید و در صورت احتیاج از دهانشویه فلوراید نیز بهره ببرید. رژیم غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان را در نظر بگیرید. زبان خود را مسواک بزنید و از این طریق در کاهش فراوری باکتری های ایجادنماینده پلاک نقش داشته باشید. توصیه می شود هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

- برای تمیز نگه داشتن مسواک به هیچ وسیله یا پوشش خاصی احتیاج ندارید. در واقع با پوشاندن مسواک محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و ورود آن ها به دهان فراهم می کنید. کافی است مسواک را پس از هر بار استفاده بشویید و بگذارید تا خشک شود.

- کشیدن نخ دندان نیز مانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. با کشیدن نخ بین دندان ها در واقع جرم و میکروب های انباشته شده در این فضا را خارج می کنید. بهتر است هر بار حدود 18 اینچ از نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید قسمت تمیز و استفاده نشده ای را بین هر دو دندان وارد کنید و دوباره باکتری ها را بین دندان ها برنگردانید. به خاطر داشته باشید که باید نخ دندان را رو به جلو و عقب در حرکتی ‘C شکل به گونه ای روی دندان بکشید که نخ دور دندان را بگیرد.

- مسواک زدن هفتگی با جوش شیرین لکه ها را پاک و دندان ها را سفید می نماید. از جوش شیرین در مقداری معادل خمیردندان بهره ببرید. همچنین می توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین بهره ببرید. در هر حال حتماً نمک را بیرون بریزید تا دریافت سدیم را افزایش نداده باشید. به علاوه توصیه می کنیم در صورت حساس بودن لثه ها یک روز در میان با نمک مسواک بزنید.

- سرکه سیب را صبح ها قرقره کنید و سپس مسواک بزنید. سرکه سیب به برطرف لکه های دندان، سفید شدن دندان ها و از بین بردن باکتری های دهان و لثه یاری می نماید.

- دهان شویه در فضا هایی نفوذ می نماید که نه با مسواک و نه با نخ دندان نمی توان آن نقاط را تمیز کرد و دهان شویه ذرات تحریک نماینده خط لثه و عامل بروز ناراحتی های لثوی را از بین می برد؛ بنابراین دهان شویه را حتی وقتی عجله دارید از قلم نیاندازید.

منبع:برترین ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1131

به "چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید